Hooimijt februari 2013

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Indiana Jones »

Miin wrote:
Paul wrote:Martijn, blij dat ik daar niet meer mee in discussie hoef. pfff.

en Flore nog steeds volstrekt de plank mis met zn getwitter
nooit geremd door echte kennis van zaken en daardoor niet serieus te nemen. door niemand.
wat nou studie forum ?
nu liggende de Groningse aardbevingen ineens aan het schaliegas.
Zelfs van een Belg mag je verwachten dattie wel eens van Slochteren gehoord heeft toch ?

en hij zich maar afvragen waarom niemand dat groepje serieus neemt ...
Sinclair lijkt het vrijgoud verhaal anders ook wel serieus te nemen sinds de communicatie met Flore.
Anyway, ben hier niet om een discussie te starten.

Ik houd me aan: Listening to all, respecting few, idolizing none.
Vraag ik me af ..... ik lees Sinclair/s mening hierover anders.
Hij schrijft over een soort centraal-interbancair digitaal monopoliegeld en dat is toch heel iets anders dan Fysiek goud :idea:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:de cyclische wereldverklarende theorieen van Armstrong terecht.( niet voor niks ook een programmeur :-P ) die geeft zelf (als eerste) ook gelijk toe dat ie het allemaal niet helemaal begrijpt maar houdt een open mind om te ontdekken wat er te ontdekken valt. Het is allemaal perspectief. Ieder zn eigen. Oorzaak en gevolg zijn niet lineair, maar zijn de optelsom van alle delen.
Heeft niet zozeer met begrijpen te maken, meer met de toekomst niet kunnen voorspellen .... NIEMAND kan dat (gelukkig maar.. :) )

Valt allemaal in de chaostheorie van Illia Prigogine, is namelijk óók een cyclisch gebeuren. Hij heeft beschreven WAT er gebeurt en WELKE krachten er allemaal in meespelen, maar NIET HOE het precies gebeurt en WANNEER .... want die laatste 2 zijn de elementen van de toekomst (een onmeetbaar tijdselement en misschien bestaat er zelfs helemaal geen tijd) ... ;)
Last edited by Indiana Jones on 12 Feb 2013, 12:24, edited 1 time in total.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:De denkstap die ik tot nu toe het moeilijkste vond is het weer loslaten van goud. (niks buy en hold. Voor iedereen komt een moment dat ie moet beslissen of ie weer verkoopt. Dat is een individuele beslissing. Maatwerk pur sang. heeft ook niets met sterke of slappe handen te maken. ik zou zeggen vooral met een goed werkend brein :-P )

Dan denk je eindelijk dat je wat gevonden hebt en dan blijkt ook dat "gewoon" een asset.
Ik discussieer heel veel met de meest uiteenlopende mensen, en uit die discussie kan ik geen andere conclusies trekken dat er ook mensen zijn die NIETS met goud hebben. toen niet, nu niet en nooit niet. En dat die mensen er net zo toe doen als ik. Samen maken we de wereld.

Vrijgoud vereist van IEDEREEN straks de waarde stap naar goudwaardering. Er wordt dan gesteld met goud als natuurlijk focal punt dat dat vanzelf gaat gebeuren. Dat mensen geen keus hebben. Ik moet daar vooral om lachen. Zo werkt de wereld gewoon niet. Dan geloof je in sprookjes.

(ik vind goud nog steeds helemaal kick, vergis je niet, vooral dat het alleen tijdens een supernova ontstaat is fascinerend !)
Goud is slechts één middel, want er zijn meerdere middelen! .... schreef ik hier al meerdere malen. Ook mijn mening dat het een tijdelijk middel is (vandaar ook mijn exit strategie).
Geld is niet meer of minder dan vertrouwen (een IOU, een schuldbewijs) .... zonder kunnen we niet, maar het vertrouwen erin kan zomaar wegvallen als het volk merkt dat de koopkracht van die papiertjes flink onder druk komt te staan (oftewel .... de schuldenaren deels in de default-mode gaan).
Zonder geld gaan we naar ruilhandel, dus moet er iets gedaan worden om het vertrouwen tijdens valuta crises overeind te houden, een tijdelijke steunbeer onder geld. Dat moet iets zijn waar mensen tijdens crises altijd wel vertrouwen in kunnen hebben omdat het iets magisch heeft. Had bijvoorbeeld cryptoniet (superman) kunnen zijn, maar is sinds 1000-den jaren goud. In praktijk stelt het helemaal niets voor, want je kunt er feitelijk niets mee .... behalve vertrouwen in hebben tijdens valutacrises.

Dit schrijf ik al jaren ..... dan mag iedereen mij een goldbug noemen.. :D , maar "geloof" heb ik nergens in ... ook niet in goud. Heb slechts ideeën over verleden, heden en toekomst. Het heden bestaat niet :!: , maar verleden en toekomst zitten in een cyclisch verlopende spiraal (PHI) en een goed observator ziet dat in alles op deze aarde en in het heelal terug. Kijk maar eens naar het hart van een zonnebloem .... ;)

Het 'heden' is iets dat de mens zelf verzonnen heeft om het een beetje te kunnen vatten. Tegelijk een nadeel omdat men zich zorgen maakt over de toekomst en het verleden idealiseert (bullshit). Het heealal is zo groot of zo klein als het is .... zonder begin en zonder eind ... want er is geen 'heden' in het heelal.
Het 'heden' ligt ook aan de basis van ons lineair denken, waardoor we het heelal niet kunnen begrijpen. Denken we cyclisch zonder 'heden' ... dan heb je al die problemen niet ... ;)
Last edited by Indiana Jones on 12 Feb 2013, 12:30, edited 1 time in total.
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

of niemand de toekomst kan voorspellen is ook maar zeer de vraag

De volgende paus heet Peter/Petrus !

wedden ?
8-)
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:of niemand de toekomst kan voorspellen is ook maar zeer de vraag

wedden ?
8-)
of PAULus .... :mrgreen:
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Indiana Jones wrote:
Paul wrote:De denkstap die ik tot nu toe het moeilijkste vond is het weer loslaten van goud. (niks buy en hold. Voor iedereen komt een moment dat ie moet beslissen of ie weer verkoopt. Dat is een individuele beslissing. Maatwerk pur sang. heeft ook niets met sterke of slappe handen te maken. ik zou zeggen vooral met een goed werkend brein :-P )

Dan denk je eindelijk dat je wat gevonden hebt en dan blijkt ook dat "gewoon" een asset.
Ik discussieer heel veel met de meest uiteenlopende mensen, en uit die discussie kan ik geen andere conclusies trekken dat er ook mensen zijn die NIETS met goud hebben. toen niet, nu niet en nooit niet. En dat die mensen er net zo toe doen als ik. Samen maken we de wereld.

Vrijgoud vereist van IEDEREEN straks de waarde stap naar goudwaardering. Er wordt dan gesteld met goud als natuurlijk focal punt dat dat vanzelf gaat gebeuren. Dat mensen geen keus hebben. Ik moet daar vooral om lachen. Zo werkt de wereld gewoon niet. Dan geloof je in sprookjes.

(ik vind goud nog steeds helemaal kick, vergis je niet, vooral dat het alleen tijdens een supernova ontstaat is fascinerend !)
Goud is slechts één middel, want er zijn meerdere middelen! .... schreef ik hier al meerdere malen. Ook mijn mening dat het een tijdelijk middel is (vandaar ook mijn exit strategie).
Geld is niet meer of minder dan vertrouwen (een IOU, een schuldbewijs) .... zonder kunnen we niet, maar het vertrouwen erin kan zomaar wegvallen als het volk merkt dat de koopkracht van die papiertjes flink onder druk komt te staan (oftewel .... de schuldenaren deels in de default-mode gaan).
Zonder geld gaan we naar ruilhandel, dus moet er iets gedaan worden om het vertrouwen tijdens valuta crises overeind te houden, een tijdelijke steunbeer onder geld. Dat moet iets zijn waar mensen tijdens crises altijd wel vertrouwen in kunnen hebben omdat het iets magisch heeft. Had bijvoorbeeld cryptoniet (superman) kunnen zijn, maar is sinds 1000-den jaren goud. In praktijk stelt het helemaal niets voor, want je kunt er feitelijk niets mee .... behalve vertrouwen in hebben tijdens valutacrises.

Dit schrijf ik al jaren ..... dan mag iedereen mij een goldbug noemen.. :D , maar "geloof" heb ik nergens in ... ook niet in goud. Heb slechts ideeën over verleden, heden en toekomst. Het heden bestaat niet :!: , maar verleden en toekomst zitten in een cyclisch verlopende spiraal (PHI) en een goed observator ziet dat in alles op deze aarde en in het heelal terug. Kijk maar eens naar het hart van een zonnebloem .... ;)

Het 'heden' is iets dat de mens zelf verzonnen heeft om het een beetje te kunnen vatten. Tegelijk een nadeel omdat men zich zorgen maakt over de toekomst en het verleden idealiseert (bullshit). Het heealal is zo groot of zo klein als het is .... zonder begin en zonder eind ... want er is geen 'heden' in het heelal.
Het 'heden' ligt ook aan de basis van ons lineair denken, waardoor we het heelal niet kunnen begrijpen. Denken we cyclisch zonder 'heden' ... dan heb je al die problemen niet ... ;)
ben ik volledig in mee natuurlijk
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Indiana Jones wrote:
Paul wrote:of niemand de toekomst kan voorspellen is ook maar zeer de vraag

wedden ?
8-)
of PAULus .... :mrgreen:
nope

die lijst met namen is al vanaf 15/1600 accuraat. een of andere monnik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Profetie_van_de_pausen
nu de laatste en de val van Rome. met Petrus de romein dus.

heb je die laatste van Armstrong gelezen en hoe de namen van de eerste en de laatste ook steeds terugkomen ?
de eerste en laatste romeinse keizer was Romulus. in Constantinopel de eerste en laatste Constatine.
zo gaan de eerste en de laatste paus dus blijkbaar Petrus heten.

de favoriet nu ?
http://www.welingelichtekringen.nl/same ... -paus.html
(Peter Turkson, zoon van een Turk, het zou Constantinopel en Rome ook weer bijmekaar brengen als je dan toch een Romein van een Ghanese negert moet zien te maken. Schijnt ook in Rome gestudeert te hebben, maar welke priester niet ? :-P )

of deze ? Daar zet ik mn centen op !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarcisio_Bertone
Een Pietro en geboren in Romana ! Hoe dik moet het erop liggen ?

voor wat het waard is
op zn minst fascinerend. ben erg benieuwd.
Sanem
Bronze Member

Post by Sanem »

Indiana Jones wrote:Geld is niet meer of minder dan vertrouwen (een IOU, een schuldbewijs)
Geldwaarde door vertrouwen.
Valt dat weg, dan is het natuurlijke alternatief geldwaarde door schaarste.

Goud en zilver zijn van nature daar de beste kandidaten voor, schaars en toch voldoende aanwezig.
Diamanten zijn ook interessant maar te arbitrair, zeker nu ze met synthetische diamenten beginnen.
Platinum, koper en olie zijn consumptiemiddelen, geen vormen van geld. Daalt de consumptie dan daalt ook hun waarde. Bij zilver is dat gedeeltelijk het geval, maar de primaire functie is als geld.
Maar bijvoorbeeld in tijden van crisis (oorlog) is voedsel vaak schaars en dus waardevoller dan goud of zilver.

Daarom denk ik ook dat ze de fysieke goudvoorraden aan het herverdelen zijn, ze weten wat er komt en ze hebben tijd van China afgekocht met fysiek goud.
En terwijl het goud wordt herverdeeld worden de munten gedevalueerd om de klap op te vangen. Als morgen de olieprijs verdubbelt is het oorlog, maar spreid dat over een paar jaar en geen haan die er naar kraait.
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Sanem wrote:
Indiana Jones wrote:Geld is niet meer of minder dan vertrouwen (een IOU, een schuldbewijs)
Hoezo ?

Het natuurlijke alternatief is ruilhandel. Zonder vertrouwen is er van geldwaarde geen sprake.
Het is maar zeer de vraag waarin het vertrouwen (als eerste) wegvalt.

In tijden van crisis vallen mensen terug op script. op hernieuwd LOKAAL vertrouwen.
niet zomaar en massaal op goud en/of zilver. veels te onhandig.
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Paul wrote:
Sanem wrote:
Hoezo ?

Het natuurlijke alternatief is ruilhandel. Zonder vertrouwen is er van geldwaarde geen sprake.
Sanem bedoelt natuurlijk het medium wat gekozen wordt door de markt om de functie oppotmiddel te vervullen (één van de drie functies die geld kan hebben). Iets van schaarste en gewildheid komt dan al snel bovendrijven.
De functie transactiemiddel is de meest zichtbare functie. Zeker zonder rekeneenheid (Euro, gram goud, Bitcoin, whatever), omdat dan elke goed gebruikt als ruilmiddel zijn eigen eenheid is.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Post Reply