Paul wrote:De denkstap die ik tot nu toe het moeilijkste vond is het weer loslaten van goud. (niks buy en hold. Voor iedereen komt een moment dat ie moet beslissen of ie weer verkoopt. Dat is een individuele beslissing. Maatwerk pur sang. heeft ook niets met sterke of slappe handen te maken. ik zou zeggen vooral met een goed werkend brein

)
Dan denk je eindelijk dat je wat gevonden hebt en dan blijkt ook dat "gewoon" een asset.
Ik discussieer heel veel met de meest uiteenlopende mensen, en uit die discussie kan ik geen andere conclusies trekken dat er ook mensen zijn die NIETS met goud hebben. toen niet, nu niet en nooit niet. En dat die mensen er net zo toe doen als ik. Samen maken we de wereld.
Vrijgoud vereist van IEDEREEN straks de waarde stap naar goudwaardering. Er wordt dan gesteld met goud als natuurlijk focal punt dat dat vanzelf gaat gebeuren. Dat mensen geen keus hebben. Ik moet daar vooral om lachen. Zo werkt de wereld gewoon niet. Dan geloof je in sprookjes.
(ik vind goud nog steeds helemaal kick, vergis je niet, vooral dat het alleen tijdens een supernova ontstaat is fascinerend !)
Goud is slechts één middel, want er zijn meerdere middelen! .... schreef ik hier al meerdere malen. Ook mijn mening dat het een tijdelijk middel is (vandaar ook mijn exit strategie).
Geld is niet meer of minder dan vertrouwen (een IOU, een schuldbewijs) .... zonder kunnen we niet, maar het vertrouwen erin kan zomaar wegvallen als het volk merkt dat de koopkracht van die papiertjes flink onder druk komt te staan (oftewel .... de schuldenaren deels in de default-mode gaan).
Zonder geld gaan we naar ruilhandel, dus moet er iets gedaan worden om het vertrouwen tijdens valuta crises overeind te houden, een tijdelijke steunbeer onder geld. Dat moet iets zijn waar mensen tijdens crises altijd wel vertrouwen in kunnen hebben omdat het iets magisch heeft. Had bijvoorbeeld cryptoniet (superman) kunnen zijn, maar is sinds 1000-den jaren goud. In praktijk stelt het helemaal niets voor, want je kunt er feitelijk niets mee .... behalve vertrouwen in hebben tijdens valutacrises.
Dit schrijf ik al jaren ..... dan mag iedereen mij een goldbug noemen..

, maar "geloof" heb ik nergens in ... ook niet in goud. Heb slechts ideeën over verleden, heden en toekomst. Het heden bestaat niet

, maar verleden en toekomst zitten in een cyclisch verlopende spiraal (PHI) en een goed observator ziet dat in alles op deze aarde en in het heelal terug. Kijk maar eens naar het hart van een zonnebloem ....
Het 'heden' is iets dat de mens zelf verzonnen heeft om het een beetje te kunnen vatten. Tegelijk een nadeel omdat men zich zorgen maakt over de toekomst en het verleden idealiseert (bullshit). Het heealal is zo groot of zo klein als het is .... zonder begin en zonder eind ... want er is geen 'heden' in het heelal.
Het 'heden' ligt ook aan de basis van ons lineair denken, waardoor we het heelal niet kunnen begrijpen. Denken we cyclisch zonder 'heden' ... dan heb je al die problemen niet ...