Indiana Jones wrote:Als klanten eind jaren '70 wilden beleggen, kon ik ze uitleggen wat aandelen waren, hoe de bedrijven in elkaar staken, hoe het met preferente aandelen zat, stock- en cash divident en kon ze ook uitleggen wat obligaties waren, hoe het met coupons werkte, wat achtergestelde- en premie obligaties waren en hoe het met yield's zat. Ook kon ik ze uitleggen wat warrants waren, hoe het met convertibele obligaties zat en hoe ze met termijn affaires de valuta risico's konden afdekken ......
Die gevarieerde stukken hadden allemaal betrekking op
echte bedrijven en echte landen.
Vandaag lees ik in het Financieel Dagblad een advies van ING om te beleggen in
ING EMD Oppertunities fund en van AbnAmro het
Henderson Asian Divident Income fund en van Rabo het
Threadneedle Pan European Smaller Companies fund. Ben al een tijdje niet meer in de financiële sector werkzaam en belde de 3 banken eens op om te vragen hoe het nu precies zit. Na meerdere malen doorverbonden te zijn of teruggebeld te moeten worden ...... wist ik nog steeds niet precies welke bedrijven in welke landen er aan deze instrumenten ten grondslag liggen en hoe het valutarisico is afgedekt. Ze weten dus kennelijk zelf niet hoe het zit en wat de zekerheden zijn.
Ze wilden eerder weten: "Wilt u nu beleggen of niet" en waarin ik dan precies beleg lijkt van ondergeschikt belang te zijn. Het gaat kennelijk om vertrouwen en dan komt alles wel goed.
Toen ik ze vroeg of ze zelf zouden beleggen in het
JS1 all round. top sell cap. absolute var.2 multi manager hedged index fund, raakten ze geïrriteerd en brak ik het gesprek maar af .......
Het trieste is, dat ze dus zelf nog steeds te weinig sjoege hebben hoe exotische derivaten in elkaar zitten (ook niet van de exoten waarmee ze hun eigen vermogen opkrikken). Er wordt leuk op verdiend en als het dan mis gaat draaien de beleggers er voor op, of moeten ze gered worden ... trouwens, óók van ons geld. Er is dus nog steeds NIETS veranderd, maar als het nu weer mis gaat (zoals in 2008) zal de klap 10 keer zo hard zijn .......