Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:Nou, de kop is eraf. Ik heb ook eens - voor het eerst - verdient aan het zakken van de spotprijs. Ik had een short turbo genomen. Klein begonnen om te zien wat het is, maar goed - winst bij het zakken van de prijs. Nu nog een betere procedure voor mijzelf uitstippelen. In plaats van bij het scherm te blijven zitten, een automatische verkoop order inboeken om eventuele winst te garanderen/verlies te beperken.
Zo doe ik het momenteel ook .... turbo's geven zo'n mooie hefboom vermits je er in enkele dagen weer uit bent en NOOIT vlak voor de 16e van een maand want dan is de herfinancieringsdatum van de goud turbo's en verlies je, ook al wijzigt de prijs van goud niet .... ;)

Heb zelf een shortritje van 1362 naar 1346 gemaakt (vanmorgen geclosed) en weer een kleine € 500 verdiend. Had natuurlijk veel meer kunnen zijn omdat goud nu aan 1330 staat, maar hebzucht leidt meestal tot verlies (heb ik in het verleden leergeld mee betaald).
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Indiana Jones wrote:Zo doe ik het momenteel ook .... turbo's geven zo'n mooie hefboom vermits je er in enkele dagen weer uit bent en NOOIT vlak voor de 16e van een maand want dan is de herfinancieringsdatum van de goud turbo's en verlies je, ook al wijzigt de prijs van goud niet .... ;)
Ehm.... daar schiet mijn kennis even tekort? Overigens heb ik niet een Booster gebruikt van RBS. In de brochure lees ik dat het gaat om de aanpassing van het stop loss niveau. Als je uit gaat van een fixed stop-loss, ga je daar mee de mist in. Overigens, maximale verlies van de booster is je inleg. Zo behandel ik het ook.

Ik denk dat je dat trouwens kunt ondervangen door een automatische sell order in te boeken met het oude stop loss-niveau.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

'Booster' ken ik niet, maar heb de brochure even vluchtig doorgelezen.
product lijkt veel op turbo's, maar toch wat verschillen met de abnamro turbo:

1) Bij zilver, goud en euro/dollar Boosters geldt dat Boosters ook het stop loss-niveau kunnen bereiken als de Boosters niet verhandelbaar zijn, aangezien zilver, goud en de euro/dollar langer verhandelbaar zijn dan Boosters. Als referentie kijkt RBS hierbij naar de koersen op Reuters.
1a -> Daar zit dus een groter risico in dan bijvoorbeeld de abnamro turbo's. Het wil nogal eens voorkomen dat goud het laatste uurtje van de comex plots fors beweegt omdat e.o.a. bericht na 18:00 Nederlandse tijd (= 12:00 of soms 11:00 Amerikaanse tijd) de wereld wordt ingeslingerd of dat er nog snel e.o.a. financiële- of FED bobo zo nodig iets tegen de Amerikaanse pers wil zeggen. Ook kan goud in het eerste uur na sluiting van de Comex, op de Globex (electronische beurs) soms fors reageren of soms zelfs ook in Azië. Je turbo/booster kan dan door de StopLoss gaan, zonder dat je er iets aan kan doen. Tussen 7:00 en 8:00 's-morgens kan goud dan weer boven de SL waarde (long) of eronder (short) uitkomen, maar dan is je turbo/booster bij opening van de handel in Nederland toch kaputt. :cry:
Bij abnamro turbo's heb je daar geen last van, want tussen 17:30 - 8:00 is je turbo SL onkwetsbaar voor prijsbewegingen. Is een extra stukje bescherming dat abnamro heeft ingebouwd.

Daarnaast is het enkele keren voorgekomen dat Reuters door een hickup in hun systeem de verkeerde prijzen had gequote, dat achteraf herstelde maar RBS dit niet meer kon/wilde herstellen. Heftige discussies op IEX gezien, boze klanten, rechtzaken en heeeeeeeel soms een geringe schadevregoeding, maar meestal gewoon pech voor de klant. Bij abnamro turbo's is dat "Reuters" risico sterk verkleind en gaan ze er soepeler mee om.

De Bank, RBS; AbnAmro; Commerzbank e.v.a. die deze hefboomproducten uitgeven, zijn marketmaker. Dwz dat ze altijd een bod moeten doen, als er vanuit de markt geen tegenbod komt. De dealingroom van abnamro doet dat zeer soepeltjes, maar RBS en Commerzbank gaan daaarmee wel eens de fout in. Heb je b.v. een verkooplimiet ingezet voor een short (gederiveerd naar bv een goudprijs van 1328), dipt tijdens de officiële handelstijd de prijs voor 30 seconden naar 1325 om direct daarna weer terug naar 1334 te schieten en zie je dat je order niet 'gegaan' (uitgevoerd) is. Dan heeft de bank zijn market (maker) functie niet goed vervuld en ben jij de sjaak .... zeker als goud daarna plots fors oploopt. Dat risico is bij abnamro het kleinst en als het daar dan toch misgaat, dan willen ze nogal eens coulant zijn ... maar dat kun je bij RBS (turbo + booster) en Commerzbank (speeder) wel vergeten. Zeker in de huidige, soms zeer volatile markt met soms forse spikes van enkele seconden / minuten, is het belangrijk dat dit wel goed geregeld is op de trading desk van de bank.

Bij boosters lees ik dat het Stoploss niveau gelijk is aan het financieringsniveau. Bij turbo's zit de SL enkele procenten van het FN vandaan. Bij turbo's weet je dan waar je aan toe bent, maar bij boosters heeft de uitgevende instelling dan een GAP-risk. Ik lees dat ze die GAP risk dmv premie dagelijks verrekenen met de klant (een bank verrekent altijd ALLES 8-) ) Dat zie je overigens niet zo snel, maar die premie zit verborgen in de dagelijkse prijzing van de booster. De turbo is hier simpeler in. Het verschil tussen stoploss en financieringsniveau (future default risk) zit verrekend in de uitgifteprijs en wordt maandelijks herzien per de 16e van de maand, indien de onderliggende future doorgerold wordt naar een volgende maand. Dat doorrollen moet wel, want laten ze de future doorlopen tot het eind van de future-maand, dan lopen ze het risico dat deze in fysiekgoud wordt afgewikkeld en juist DAT willen ze niet. Dat doorrollen naar een volgende futuremaand geschiedt volgens usance per de 15e van de maand ..... lees je ook in blogs van de meeste future traders, die daadwerkelijk op de comex in futures of minifutures handelen.

RBS schrijft letlerlijk in zijn folder:"Hierdoor is de waardering van een Booster® minder transparant dan van een Turbo., lees ik zojuist en het waarom/waardoor beschrijf ik bovenstaand al.

Ook lees ik in de booster folder:"Stop loss-niveau: Verwerking door verlaging Stop loss-niveau: Bij indices verwerking op de 15e van de maand" Wat inhoudt dat ook de onderliggende waarde van de boosters iets doet per de 15e van iedere maand (draaidatum).

==============

Zoals met alles dus, WEET waarmee je bezig bent en LEES de kleine lettertjes. Pas dan heb je ALLEEN te maken met de grillen en grollen van de goudprijs (of andere onderliggende waarden) en je eigen emoties. Als je dat niet doet, kunnen de kleine lettertjes of grillen en grollen van de uitgevende instantie je emoties extra hoog doen oplaaien.

grtz. Indy
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Dank je wel voor de uitleg. Het is inderdaad een van de meest risico volle producten, zo niet de meest risico volle. Net als opties die de verkeerde kant opgaan - lopen ze waardeloos af. Voor mij was het ook bedoeld om risico af te dekken (zo heb ik het trouwens niet gebruikt!). Ik wil straks wat fysiek bijkopen, maar met de stijging van de laatste weken begon ik hem te knijpen. Ik betaal dan een premie om de boosters/speeders/turbo long te kopen, om de opwaartse prijsrisico te matigen. Ik ga er van uit dat ik deze premie in principe kwijt raak. Als de koers namelijk de andere kant op gaat, heb ik betaald voor iets (een dienst) waar ik geen gebruik van heb gemaakt, en ik kan alsnog het goedkopere fysiek aankopen. Is de koers wel opgelopen, dan heeft deze premie zich vertaald in een winst, die het prijsverschil (gedeeltelijk of geheel) compenseert.

Als je het zo gebruikt - dus het als kosten ziet die niet terugkomen - dan kan er weinig misgaan. Het grootste probleem zie ik in de perceptie van de eindgebruiker, die in de emotie van koersbewegingen vergeet dat het een premie is die mogelijk (waarschijnlijk!) niet terug komt. Alle fiches op alles zetten, dan is het ook alles of niets. En inderdaad, de bank doet het niet gratis, aan de andere kant van de transactie moet ook iemand staan, en de dienst op zich moet ook betaald moet worden.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Ben2
Silver Member

Post by Ben2 »

Voor de turbospelers, het is het uitgelezen moment voor een nieuwe,

jammer genoeg ééntje naar beneden ...
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:Voor de turbospelers, het is het uitgelezen moment voor een nieuwe,

Dat is nog maar zeer de vraag. Ik sta weer even in de zijlijn, want het kan op dit moment ook weer naar boven. Eerst moeten flinke steunen getoucheerd worden en pas dan ga ik weer short in goud.
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

shake-out met minieme perforatie van de $POG trendlijn.
Kan betekenen dat ze deze maal nog zal houden.
Volgende keer is het dan wel prijs.
Ik verwacht nog steeds een / de voorjaarsrally naar > 1430 $.

De klokken gaan luiden dan alsof de bearmarkt voorbij is...

Maar eigenlijk zijn we aan 't prutsen hé :
1180 vorig jaar in juni en nu , 9 maand later op 1320 $.

Pffffffffffffffff.
Wukke zever seg.
Goud is een cyclisch edelmetaal
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

Goudmijners rennen naar de exit.
Meesten zitten nu in zones waar geen steun te bekennen valt.(RBI bvb)
Hogere toppen met lagere RSI zijn voorteken van topvorming zegden we dus.....
Met een fake-uitbraak als top.

$ POG staat op trendlijn
Zilver staat op steun.

Als ze beiden trendlijn en steun verliezen, komt er meer selling.

Zelfs als goud zijwaarts gaat nu, kan het door de trendlijn breken en paniekselling veroorzaken bij de mijnen.

Terug naar af (< 1180$ ?) of toch nog een sucker-rally naar september toe (> 1430$) ?
Ik neig nog steeds naar het laatste < Armstrong zegt dat we keren @ 1 sept 2014
en vorig keerpunt was een low.....

fwiw...
Ben2
Silver Member

Post by Ben2 »

Ik heb al spijt van mijn uitspraak en zal dat ook niet meer doen in de toekomst. Ik trade al zeven jaar niet meer en ik weet heel goed waarom.

Het is zelfs zo dat nu goud de week is geëindigd boven 1330$ ik weer een positief gevoel heb over de kortere termijn. En zo had al die onzin maar door.

Dat is wel een verschil met het andere forum. Ginds zitten weinig traders denk ik, hier wel wat meer me dunkt, en pas op dat mag allemaal maar het is niet aan mij besteed. Ik lees het wel met zekere glimlach rond mijn mond. Niet slecht bedoeld. Ik ben dan ook maar een lousy very lousy trader
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

http://www.freegoldforum.com/download/file.php?id=534

http://daskapital.nl/2014/03/video_goud ... kt_op.html

Schiff maakt zich belachelijk.
Ik onthou :
We go higher before we go lower.

De Indy- invalshoek lijkt uit te zullen komen.
Post Reply