Hooimijt september 2013

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt september 2013

Post by doubleyou »

[quote="Obi-Wan
Met fysiek goud en zilver zit je volgens mij dus wel goed. Al de rest is van inferieure kwaliteit.

Ik geloof in the same old shit in een geraffineerde verpakking maar met Mad Max die zich al gepostitioneerd heeft. Klaar om onmiddelijk en onverbiddelijk toe te slaan. In zo'n situatie is papier bullshit.

Het komt erop neer een verzekering sluit je niet 5 minuten af voor het schadegeval zich voordoet. Meestal betaal je je jaren blauw aan premies.[/quote]

Yep, idd. Goed gezegd :!:
Zo denk ik er ook over. Maar ik kan het zo goed niet uitleggen :roll:
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt september 2013

Post by Paul »

Obi-Wan wrote:@ de laatste 2 pagina's

Met future markten is er niets mis zolang de verkoop van futures gelimiteerd is op basis van realistische parameters. Hiermee bedoel ik, dat het niet kan om op een week tijd de totale jaarproduktie van een commodity te verkopen als futures.
Gaat men naar een mechanisme waar men in 2013 op jaarbasis (vb) max. 75% van de jaarproductie van 2012 als future verhandeld... dan is er geen probleem en kunnen de producenten hedgen.

Wat zijn de parameters die China gebruikt om currency swap deals af te sluiten... ? Volgens mij bestaat dat uit goud, grondstoffen, voedsel, produktiviteit,... Als de dollar minder in de internationale handel gebruikt gaat worden... zou het kunnen gebeuren dat diezelfde parameters gebruikt gaan worden om...


Het probleem... de bankiers zijn verweven met de politici. Dus geloof ik niet een vreedzame transitiefase, zoals de freegolders, waar men alles op een academische manier gaat regelen. Belgie heeft het wereldrecord regeringsvorming en dan zou men mondiaal met alle relgie's en culturele verschillen, taalbarrieres dit op een paar jaar kunnen regelen ???

Ofwel blijft het bij het oude in een ander vorm. Same old shit in een geraffineerde verpakking. Ofwel wordt de boel tot op de grond afgebroken. Mad Max tot in de 3de macht

Met fysiek goud en zilver zit je volgens mij dus wel goed. Al de rest is van inferieure kwaliteit.

Ik geloof in the same old shit in een geraffineerde verpakking maar met Mad Max die zich al gepostitioneerd heeft. Klaar om onmiddelijk en onverbiddelijk toe te slaan. In zo'n situatie is papier bullshit.

Het komt erop neer een verzekering sluit je niet 5 minuten af voor het schadegeval zich voordoet. Meestal betaal je je jaren blauw aan premies.
goed verhaal, ga ik heel ver in mee, ik denk alleen dat je in een mad max 3.0 niet zo heel veel meer aan goud hebt.
slof peuken, lekker wijf of fles drank veel meer waard ...
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Hooimijt september 2013

Post by Ben2 »

Bedankt voor de reacties, en speciale dank naar Indy toe.

Naar obi-wan toe (en ook voor de anderen):

is het ook geen 'hoax' om te zeggen dat de hele jaarproductie erdoor wordt gejaagd op een week tijd?

Ik ben dat ook een hele tijd blijven beweren (en misschien nu nog), maar er zijn er die zeggen dat dat gewoon altijd hetzelfde pakketje is die bij elkaar opgeteld wordt en dat is foutief natuurlijk!!

Voorbeeld:

Ik verkoop jou 5000futures,

daarna verkoop jij die 5000futures aan mij,

waarna een ander die 5000futures weer van mij opkoopt,

enz.

Zo zou men de indruk krijgen dat een hele maandproductie op 1 dag wordt verhandeld,

terwijl het eigenlijk steeds dezelfde 5000 contracten zijn!!

Iemand??
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt september 2013

Post by Obi-Wan »

Indien men steeds dezelfde 5000 contracten op de markt gooit, dan zou er nog een limiet moet zijn. Een limiet op jaarbasis
maar ook een limiet per trading day.
Als men op 30 minuten tijd een onrealistich hoeveelheid op de markt smijt, heeft dat maar 1 doel. De prijs beïnvloeden.
Iemand die voor zijn eigen profijt handelt, gaat gespreid te werk en niet in een neergaande trend nog meer op de markt gooien.
Als Gordon Brown indertijd op zoek was naar value voor het Engelse goud, dan zou hij de verkoop nooit weken van tevoren aankondigen en zou hij gespreid zijn metaal verkocht hebben ipv alles in 1 keer te dumpen.
Een verkoper van groenten op de markt heeft meer notie van prijsmechanisme dan Golden Brown had...
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt september 2013

Post by Indiana Jones »

@Ben2

Veel grote partijen hedgen looptijden posities, wat per 'unit-onderliggende waarde' (b.v. aandeel of commodity) tot uiting komt in complexe combinaties opties, futures, forewards en andere producten.

Dat kan dan (bijvoorbeeld met goud) tot 1 complexe deal (=lees positie) leiden, waarin futures met diverse looptijden zitten, opties en mijnbouwaandelen. Als je dan die ene positie (van misschien wel 8 transacties) bij elkaar optelt, lijkt het alsof de partij iets wil met duizenden kilo's goud. Niets is echter minder waar, want het gaat die partij helemaal niet om het goud, maar om het geld dat er in die ene complexe positie is te verdienen.

Ik heb in het verleden de complexheid van dit soort posities gezien van klanten, niet in goud want daar mocht toen nog niet in gehandeld worden, maar in andere onderliggende waarden. Vóór de milenniumwisseling werden dat soort posities nauwelijks toegestaan, omdat de bank/broker veel moeite had om het risico te bepalen. Nu alles electronisch is geworden is dat via speciale computerprogramma's & spreadsheets veel eenvoudiger geworden en zijn er ook veel meer klanten met dit soort 'bijna waanzinnige' posities.

Omdat het voor ons goldbugs onoverzichtelijk is (en goudwebsites olie op het vuur gooien .. :evil: ), lijkt het alsof er gemanipuleerd wordt. Nu kan ik dit natuurlijk nooit helemaal uitsluiten, maar ik weet uit het verleden dat deze optelsom grotendeels door de complexe posities wordt veroorzaakt.

Ons gaat het om goud, maar het majeure deel van de speculanten in goud, gaat het om GELD!
Daarom zag je vanaf $600 - $1900 het aantal posities toenemen tot wel 10 x de werkelijke goudhoeveelheid en zijn de COT reports (commitment of traders) sinds de downtrend fors in volume gezakt.

Anders gezegd: Als je dmv gokken/speculatie veel geld wil verdienen, lukt dat alleen maar als je veel domme zieltjes wint die erin trappen. Als Madoff geen vertrouwen had gewonnen, had hij nooit op deze grootse manier zijn ponzie uit kunnen rollen.
Zo ook met de goldcomex. Om op de goldcomex geld te kunnen verdienen, moeten grote speculanten veel volume aan kunnen trekken. De afgelopen jaren zongen de goldbugs het halleluja en dat zorgde voor veel beleggers erin (veel ETF/s; Comex; trackers en slechts een klein beetje fysiek). Aan zo veel volume kun je als contrair speculant veel verdienen door complexe posities in te nemen en dat gebeurde ook. Nu de goudprijs al enige tijd terug loopt, lopen de verdiensten voor de contrair speculanten terug en hollen ze met z'n allen naar een andere markt (Dow Jones trekt thans veel) .... en lopen de goldcomex posities leeg.
Als Armstrong een dame was geweest, had hij een zoen op de wang gekregen, met zijn uitspraak dat juist de opruiende goudwebsites/blogs ervoor hebben gezorgd dat het comex-papier-volume ontiegelijk is opgelopen alsmede de prijs ..... maar niet de prijs van het echte metaal, doch juist de speculatieprijs. Martin schrijft dan ook, dat goud beter eerst naar $900/troy ounce kan zakken, zodat die goldbug-onzin ophoudt en goud eindelijk eens aan de bullmarket kan gaan beginnen die gebaseerd is op het echte fysiek en wat dan ook een natuurlijke bullmarket is.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus beste: De meeste goldbugs hebben simpelweg veel te weinig kennis van zaken en kun je alles wijsmaken. Daarnaast zijn er enkelen die zich er wél in hebben verdiept en dan krijg je al snel het fenomeen dat "in het land der blinden de één-ogen koning zijn". probleem met die één-ogen, is dat ze de helft niet zien ... ;)

Je zult mij nooit horen beweren (ik reken mij dus absoluut NIET tot die éénogen), dat ik de wijsheid in pacht heb en de kennis van nu heb ik door ervaringen in de financiële wereld incl. 8 jaar lang met vallen en opstaan de goudwereld leren kennen. En nóg weet ik lang niet alles. Waar ik wél achter gekomen ben, is dat er in de goudwereld heel wat nonsense verteld wordt die menig belegger erin bakken met geld gekost heeft ..... zelfs fysiekbeleggers, die gestimuleerd werden helemaal cash in gold te gaan en toen ze het cash weer nodig hadden, delen fysiek met verlies moesten verkopen.

Als het goed is, ken je me al vanaf 2006 als zoeker naar de waarheid achter goud en heb je me ervaren als iemand die er slecht tegen kan als iets niet logisch is. Ik ben erachter gekomen dat goud enerzijds een manipulatief goedje is en anderzijds emotie vol met hoaxes oproept. Juist dáárdoor is het heel moeilijk om waarheid & onzin te scheiden. menigmaal heb ik me verbaasd over zg goudguru's die simpelweg onzin zaten te vertellen ..... zelfs Sinclair laatstelijk en dat vind ik doodzonde. Aangezien hij me ooit op het goudspoor heeft gezet, blijf ik hem daar wel dankbaar voor.

Mijn antwoorden van gisteren en vandaag zijn integer, immers .... ik geloof nergens in en heb niets te winnen of te verliezen ..... zie mezelf slechts als een 'stopverfmannetje' .. ;)
Ook ik heb spaargeld in fysiek en denk dat jij ermee (vanwege je vroege en goedkope aanzet door GI destijds), voorlopig ook geen buil mee kan vallen, dus no worries.
Realiseer je dat wanneer de goudbull echt begint, de kans dat goud een rhinohorn gaat vormen 99.999% is en daarna voor 20-25 jaar tot een laag-level terugvalt. Goud zal niet geconfisceerd worden (er is immers geen goudstandaard meer en die komt er ook nooit meer), maar overheden kunnen er wel alles aan doen om de goudhandel tot een minimum in te perken >overheden hebben geld nodig en willen dat maximaal belasten, wat niet lukt met zwart-goud< Er kan -ook in Europa- zelfs een moment aanbreken, waarop je nog slechts met moeite 10gram goud kan verkopen en voor hogere units naar Azië moet. Dat wordt dan lastig want op de vliegvelden worden je nieren beter in beeld gebracht dan in het ziekenhuis, met de auto is een eind .... vol met gevaren, als de handelaar waar je het omwisselt aan criminelen doorgeeft dat jij met een zak geld onderweg bent. Realiseer je die risico's !

Als je een kind Chinees laat leren, is dat imo een verstandige zaak. Maar dan moet je hem ook van de Chinese gebruiken & gewoontes laten proeven (bv letterlijk door in een Chinees restaurant/afhaal te laten werken), want met Chinees spreken alleen .... kom je er niet.
Als ik goldbug verhalen lees, die je overdrachtelijk zou kunnen vergelijken met 'de Chinezen worden de baas van belgië en nederland' .... en dáárom moet je Chinees leren .... is dat natuurlijk grote flauwekul. De Duitsers hebben dat ook slechts maximaal 5 jaar volgehouden en dan nog is Duits spreken ONvoldoende om je makkelijk in het Duitse bedrijfsleven te begeven. Zo kijk ik dus tegen het overgrote deel van de goldbugwereld aan ..... deels een hoax en deels missen ze iets wezenlijks ..... wat nog niet wil zeggen dat investering in fysiek goud/zilver slecht is (ik heb het immers zelf ook), als je maar verdraaid goed weet waar je mee bezig bent anders kom je uiteindelijk misschien zeer bedrogen uit. mede dáárom kan ik Armstrong zo waarderen! en spugen veel goldbugs deze man uit.

grtz. & be well, Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

De HOAX omtrent Syrië

Post by Indiana Jones »

Wat je over Syrië in de media leest is ook zo'n hoax.

Als je de feiten leest:
-In de Eerste Wereldoorlog veroverden de geallieerden (Fransen en Engelsen), gesteund door Arabische opstandelingen, het gebied. Gedurende een korte tijd was Syrië een onafhankelijk koninkrijk, maar al snel werd het een mandaatgebied van de Fransen die Syrië bezetten en de afsplitsing van Libanon bewerkstelligden. Dit werd overeengekomen op de Conferentie van San Remo. Het Syrische leger werd de genadeklap toegebracht in de Slag bij Maysaloun op 24 juli 1920.
-In 1946 werd Syrië onafhankelijk. Onafhankelijk Syrië werd een republiek die, gesteund door de Sovjet-Unie, toenadering zocht tot andere Arabische landen. Van 1958 tot 1961 vormde Syrië een staatkundige eenheid met Egypte als de Verenigde Arabische Republiek (VAR). In 1961 maakte een militaire coup een einde aan de VAR.
-In 1963 kwam de Ba'ath-partij, via een nieuwe staatsgreep, aan de macht in Syrië.
-etc.etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syri%C3%AB

EN

http://armstrongeconomics.com/2013/09/0 ... this-time/

..................... kom je dichter bij de waarheid ...... het is een doorvoerroute van olie&gas en strategisch belangrijk voor grootmachten. Het is een deels etnisch gefragmenteerd volk (veroorzaakt door de strakke lijnen die de Engelsen en Fransen, met hulp van de Amerikanen na WO-i om het land hebben getekend waardoor de kunstmatige staat Syrië plots een feit was), dat feitelijk in vrede wil samenleven. Omwille van allerlei politieke belangen EN onmacht van het Westen, wordt het land één grote slachtpartij en worden van buitenaf allerlei vreselijke middelen ingezet om politieke redenen, waarbij verschrikkelijk met de waarheid wordt gemanipuleerd (JUIST door de westerse media), waardoor de slachtpartij onder het volk alleen maar aanzwelt.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt september 2013

Post by Indiana Jones »

off-topic

JSF
aanschafkosten van dit zeer instabiele (op de Fyra-trein gelijkend) toestel $85 miljoen
kosten per vlieguur $23.900,-

Nederland koopt dus 35 toestellen = +/- $ 3miljard
http://www.nu.nl/politiek/3568466/sp-wi ... a-jsf.html
En verkoopt met verlies een marineschip in aanbouw vanwege bezuinigingen
http://www.nu.nl/algemeen/3566599/defen ... ingen.html

De Zweedse Grispen-Saab is goedkoper, stabieler en aan te schaffen tegen veel betere condities.
Maar dat doet de politiek niet, want het Nederlandse werkende- en vermogende volk kan best nog wel een belastingverhoging slikken in de volgende bezuinigingsronde.
Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

Re: Hooimijt september 2013

Post by Sanem »

Ben2 wrote: Voorbeeld:
Ik verkoop jou 5000futures,
daarna verkoop jij die 5000futures aan mij,
waarna een ander die 5000futures weer van mij opkoopt,
Iemand??
me! :mrgreen:
A (zoals in JPMorgAn :D) verkoopt aan B (zoals in HSBC) waardoor de goudprijs daalt
vervolgens koopt A van B terug waardoor de goudprijs stijgt
tussendoor speel je met opties om de kleintjes leeg te zuigen
en de centrale banken drukken het verschil bij ;)


ivm de JSF
de grootste financiële ramp in militaire geschiedenis
maar geen zorgen, met al de participerende landen die zich nu bedenken en de financiële situatie in de VS en EU (VK, Italië en Spanje zijn belangrijke klanten :roll: ) gaat dat onding nooit in volle productie geraken
ik betwijfel dat we zelfs wat Gripens gaan kunnen veroorloven (niet dat we die nodig hebben, tenzij Luxemburg opeens imperialistische neigingen krijgt...)
misschien wat drones, veel beter om je eigen bevolking in de gaten te houden ;)

het VK wil de JSF trouwens van hun nieuwe carriers vliegen, die ze trouwens ook al niet kunnen betalen:
http://uk.reuters.com/article/2013/09/0 ... Q420130902
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

Re: Hooimijt september 2013

Post by Sanem »

ps, goud is zonet bij de comex opening 20 punten omhoog gesprongen, van 1370 naar 1390 :lol:
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt september 2013

Post by doubleyou »

Sanem wrote:ps, goud is zonet bij de comex opening 20 punten omhoog gesprongen, van 1370 naar 1390 :lol:
Na eerst een schijnbeweging naar beneden te hebben uitgevoerd :
http://www.kitco.com/charts/livegold.html

zat er ook eens voor een keertje met m'n neus op....
snipperdagje , wat buitenwerk en efkens binnen door tijdelijk plaatselijke regenbui.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Post Reply