doubleyou wrote:
Met deze insteek van Paul zit ik een beetje in m'n maag...
De markten zijn niet rationeel, ik weet het, maar als je dan bv. ziet :
http://www.marketupdate.nl/nieuws/goud- ... /?aff=1333
Hoe blijft dat toch te rijmen met de logische wet van vraag en aanbod ?
Op termijn moeten de prijzen stijgen, of de vraag sterk dalen, indien die daling tot 1000 er komt.
Enfin, je hebt begrepen dat ik er niet tuk op ben, gewoon omdat mijn laatste cartouchen al verschoten zijn

Prijsvorming heeft niet alleen met vraag en aanbod te maken, maar ook (en vooral) met kapitaalstromen !
Je beperken tot 1 markt is hetzelfde als oogkleppen opzetten. Dan zie je het nooit. Er is veeeeeel meer aan de hand momenteel. Alle markten. Alleen naar goud kijkend zie je de stroming niet. Het is het samenspel tussen die markten wat de prijs uiteindelijk vormt.
De goudmarkt is veels te klein om al dat kapitaal op te vangen en is veels te onhandig voor institutionele beleggers die rendement moeten maken. Dat is veruit het grootste deel van de markt ook.
Hoe de goudprijs nu dan omlaag kan terwijl vraag en aanbod daar niet op wijzen fysiek ?
De rente vooral !
ALs FED rente verhoogt krijg je enorme shortcovering op de dollar.
Grootste short ooit in de geschiedenis ligt op de
dollarnu !!! Er zijn afgelopen jaren bizar veel leningen uitgezet in dollars vanwege juist die lage rente. En niet alleen door de states zelf maar over en door de hele wereld. Bij stijgende rente moet dat risico afgedekt worden en ontstaat er een run op de dollar. wereldwijd. Tel dat op bij de confiscatierisico's in Europa en de inflatierisico's in Japan en je krijgt langzaam de internationale stroom in beeld.
Je ziet de vraag en aanbod in goud, maar niet de vraag en aanbod in dollars. Short covering zorgt voor massale verkoop van andere assets. OOK GOUD. zeker als je het niet fysiek hebt maar met hefboom. Verkoopdruk wordt daardoor steeds groter. zichzelf versterkend. En prijs dus steeds lager.
Hoeft niet zo te gebeuren maar is zeer zeker mogelijk.
Fed kan meerdere redenen hebben om de rente te verhogen. Om ECB te steunen en trachten de kapitaalstoom vanuit Europa weer om te draaien, omdat de pensioenfondsen uit alle wonden bloeden nu bij deze rentestanden, maar die enorme short die er ligt gaan ze niet zien. Ze kijken veel te binnenlands daarvoor en worden erdoor overvallen als het gebeurt.