Rasta wrote:Ik spreek voor mijn beurt, maar ik denk dat Indy bedoelt dat hij goud niet heeft ter conservatie van vermogen op lange termijn, maar heeft als investering. Dan verkoop je natuurlijk (een deel) op de top.
Ik heb het 'Goldie' eens proberen uit te leggen ... zonder succes overigens.
Het heelal bestaat uit 'cycles' en het leven op aarde is daar onderdeel van.
Alles waar we -al dan niet tijdelijk- waarde aan toe kennen, ontstaat in de psyche van de mensen, onze 'Internal Map of Reality', maar is ondanks dat wel degelijk onderdeel van de cycli

.
Als een monetair systeem wankelt, gaat men elders waarde zoeken. Staat een monetair systeem stevig in zijn fundament (al is dat maar voor een kleine 100 jaar) dan zullen 'waarden' verschuiven.
Zodra de huidige shift achter de rug is -kan nog 10-(tallen) jaren duren- dan wordt de goudprijs weer stabiel, is de bull voorbij.
Ik schrijf ook:
"Fysiek (ongeacht de prijs) voor langere tijd in de familie houden is altijd goed, net zoals landerijen, woonstedes, kunst, antiek en last- but not least .. familieband. There's no more to it ......
" waarmee ik het het belang van fysiek-goud voor de langere tijd dus niet ontken.
Neemt niet weg dat ik in mijn huidige fysiek een stukje koopkracht wil bewaren totdat de tijd rijp is dat ik een deel daarvan in land & stenen om kan zetten (heb dat zelfs meermaals geschreven) en .... dat is ook waarde (zie blauwe tekst boven) ....