Even melden: gelezen op edelmetaal-info.nl. (link naar het volledige artikel)
Edelmetaal-Info organiseert het Goud&Zilver Event 2013. Dit event zal plaatsvinden op 9 maart 2013 in Vergader en Party Centrum Hotel De Bosrand in Ede.
Ga hier direct naar het programma
Ga direct naar de inschrijvingspagina
Ontmoet de mensen achter de webshops, abonnementen, turbo's, columns, grafieken, beleggingsfondsen en kom naar het Goud&Zilver Event 2013. Volg diverse bedrijfspresentaties en panel interviews. Edelmetaal-Info heeft een keur aan interessante mensen weten te strikken uit alle uithoeken van het edelmetaalspectrum.
Hooimijt februari 2013
- Spruitje
- Freegold Member
Re: Hooimijt februari 2013
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
- William Arthur Ward -
- Indiana Jones
- Freegold Member
fysiek goud- zilverprijs
De meeste mensen lezen wel deze thread, maar lang niet iedereen de TA-thread op dit forum.
Vandaag heb ik daar een zelfgemaakt artikeltje op gepost, waarin ik probeer uit te leggen hoe ondermeer de prijzen tot stand komen die je voor fysiek goud- en zilver betaalt (of terugkrijgt) en wat daar allemaal achter zit:
http://www.freegoldforum.com/viewtopic.php?p=8436#p8436
grtz. Indy.
Vandaag heb ik daar een zelfgemaakt artikeltje op gepost, waarin ik probeer uit te leggen hoe ondermeer de prijzen tot stand komen die je voor fysiek goud- en zilver betaalt (of terugkrijgt) en wat daar allemaal achter zit:
http://www.freegoldforum.com/viewtopic.php?p=8436#p8436
grtz. Indy.

Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
-
merci Indiana. Ik merk idd vaak verschillende spot prijzen.
ikzelf kijk maar naar 1 ding, de euro prijs bij de dealer. Daarvoor helpt bij mij Gold.de waarop haast (ik zeg wel 'haast' want tkan nog lager) de goedkoopste prijzen die ik kan vinden staan.
Zolang Den Duitsch nog geen 19% mwst zal betalen...
Want DAT is wat ik tenslotte zal betalen en daar gaat t om.
ikzelf kijk maar naar 1 ding, de euro prijs bij de dealer. Daarvoor helpt bij mij Gold.de waarop haast (ik zeg wel 'haast' want tkan nog lager) de goedkoopste prijzen die ik kan vinden staan.
- Indiana Jones
- Freegold Member
Ik ben benieuwd wat je ontdekt als je niet alleen de netto verkoopprijzen van de winkeltjes/webshops (inclusief verzendkosten/benzinekosten) naast elkaar zet, maar ook de netto inkoopprijzen van fysiek op hetzelfde moment (vermelden ze vaak niet) en dan ook nog eens ultimo 1e kwartaal van een jaar, 2e kwartaal etc. En dat dan voor verschillende handelaren, met als referentie 1 dagprijs eurogoud/zilver, die je hier kunt vinden (al is ook deze prijs niet helemaal zuiver, maar tenminste een referentie):Stepup wrote:merci Indiana. Ik merk idd vaak verschillende spot prijzen.
http://www.24hgold.com/english/gold_sil ... ?money=Eur
Je zult er versteld van staan wat je voor verschillen aantreft en soms marges tussen aan- en verkoop die de 15% overstijgen. Vette handel en gezien de prijsverschillen tussen de handelaren per regio, zou het ook zo maar kunnen dat ze prijzen kopieëren c.q. afspraken maken.
Er wordt veel afgegeven op de Comex/Crimex (je weet d.m.v. mijn post hierboven nu hoe het werkt), maar de fysiekhandel via webshops/ winkeltjes en banken is minstens net zo erg ....... koehandel ....

Dan kun je natuurlijk denken dat goud en zilver straks een eeuwige nieuwe waarde gaan hebben (wat sommigen denken) of je kunt denken dat goud 'ergens' een top bereikt en dan terugvalt (dat laatste denk ik dus). Zal hoger zijn dan nu, maar toch ............
Iedereen met zijn goud en zilver naar die webshops hollen en .... die geven niet thuis, het spul raakt zoek in de post of er gaat iets anders verkeerd. Dus dan maar naar de winkeltjes hollen en boter bij de vis, denk je

Nou, die winkeltjes worden dan overspoeld met goud en geven prijzen flink onder spot af (nog erger dan nu het geval is bij inkoop van particulieren), want de handel is zo diffuus als het maar kan. Dan heb ik het nog niet eens over hetgeen overheden dan gaan doen, want die willen dan ook een graantje meepikken (allerlei ristricties etc.)
Ik weet dat al een tijdje en calculeer dat in

-
Ja natuurlijk is er verschil aan en verkoop, logisch toch? Dat en dan nog es fluctuerende koers, hoe leg je zoiets boekhoudkundig (naar aangiftes belastingen toe) juist vast? Dat moet bijzonder wazig zijn.
Voor goud vind ik de spread nog meevallen.
Zilver is een ander paar mouwen. Btw en grotere premie die 'overbrugd' moet worden.
Je zal alleszins niet day of weektraden met je muntjes die je goedkoop in D koopt en ergens in antwerpen wil verkopen.
Maar dat daar verschillen in zijn tussen de verschillende handelaren vind ik wel normaal. Das toch bij alles zo?
Waarom kost een auto met dezelfde opties zoveel bij de ene en zoveel bij de andere.
Wel, tis blijkbaar ook een aankoopbranche, dus daar zit ook verschil in. Wat t heel ingewikkeld maakt. Plus die spotkoers.
Kunst is dus laag te kopen en hoog te verkopen. Waar hebben we dat nog gehoord.
Enfin, vaak merk ik dat dure verkopers ook 'redelijk' hoog aankopen.
Bon, spot 708eu/kilo (21,99) Goedkoopste wiener 25,15. Op tzelfde moment: Duurste aankoper wiener 23,60. (wel opsturen, niet mijn favoriet) of 23,51 aan de toonbank. Een 'spread' van minder dan 7%. wie doet beter?
Voor goud vind ik de spread nog meevallen.
Zilver is een ander paar mouwen. Btw en grotere premie die 'overbrugd' moet worden.
Je zal alleszins niet day of weektraden met je muntjes die je goedkoop in D koopt en ergens in antwerpen wil verkopen.

Maar dat daar verschillen in zijn tussen de verschillende handelaren vind ik wel normaal. Das toch bij alles zo?
Waarom kost een auto met dezelfde opties zoveel bij de ene en zoveel bij de andere.
Wel, tis blijkbaar ook een aankoopbranche, dus daar zit ook verschil in. Wat t heel ingewikkeld maakt. Plus die spotkoers.
Kunst is dus laag te kopen en hoog te verkopen. Waar hebben we dat nog gehoord.
Enfin, vaak merk ik dat dure verkopers ook 'redelijk' hoog aankopen.
Bon, spot 708eu/kilo (21,99) Goedkoopste wiener 25,15. Op tzelfde moment: Duurste aankoper wiener 23,60. (wel opsturen, niet mijn favoriet) of 23,51 aan de toonbank. Een 'spread' van minder dan 7%. wie doet beter?
- Indiana Jones
- Freegold Member
Het is, zoals het is !
Wat mijn bedoeling van de posts vandaag was, is de huidige kopers/bezitters van fysiek goud & zilver alert maken op de praktische marktprincipes. Immers, als je niet precies weet hoe de markt in elkaar steekt .... leert de markt het jou wel, maar dat gebeurt dan altijd op een moment- en een manier dat je net even niet uitkomt.
Wat ik hier vandaag neergepend heb, las ik de afgelopen 8 jaar op geen enkele andere website cq forum ....
grtz. Indy
Wat mijn bedoeling van de posts vandaag was, is de huidige kopers/bezitters van fysiek goud & zilver alert maken op de praktische marktprincipes. Immers, als je niet precies weet hoe de markt in elkaar steekt .... leert de markt het jou wel, maar dat gebeurt dan altijd op een moment- en een manier dat je net even niet uitkomt.
Wat ik hier vandaag neergepend heb, las ik de afgelopen 8 jaar op geen enkele andere website cq forum ....

grtz. Indy
-
Zeker zeker, en blijft de vraag: hoeveel zullen dealers nog geven bij een enorm enorm hoge bubble koers?
Morgen bvb spot 200eu. Gaan ze dat geven?
Zijn er geen verhalen van gesloten dealers in USA bij crashes van prijzen? Of 'sorry, geen stock meer'?
Morgen bvb spot 200eu. Gaan ze dat geven?
Zijn er geen verhalen van gesloten dealers in USA bij crashes van prijzen? Of 'sorry, geen stock meer'?
- Spruitje
- Freegold Member
Ik denk wel dat de premies niet meer gaan zijn zoals nu. Mocht zilver op 200(?) goud op 4500-5000 (?) staan ga je alvast niet kunnen verkopen aan de huidige gangbare premies. Zelfs al kom je langs met 'n aanhangwagen EM.
De aanhangwagen-bezitters zijn kalm de laatste tijd, waarschijnlijk op ruimtereis.
De aanhangwagen-bezitters zijn kalm de laatste tijd, waarschijnlijk op ruimtereis.

Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
- William Arthur Ward -
-
Als iedereen aan het verkopen slaat is t moment om te kopen.
Maar, steeds wat cash overhouden om nog bij te kopen
Want ik heb geen glazen bol of zo.
De prijs voor mij is nu terug goed. Lager mag ook uiteraard!
Maar, steeds wat cash overhouden om nog bij te kopen

Want ik heb geen glazen bol of zo.
De prijs voor mij is nu terug goed. Lager mag ook uiteraard!
- Paul
- Platinum Member
Indy's stukje in de speculatiedraad is spijker op zn kop.
je zit niet alleen met de goudprijs(?) maar ook met het valuta paar waar je in leeft.
goud kan maar zo nog een flink stukkie zakken komende tijd maar tegelijkertijd kan de euro flinke klap om zn oren krijgen van de dollar en dan heb je in euro's nog steeds hogere goudprijs.
mijn tactiek ?
dollars kopen eh ...
je zit niet alleen met de goudprijs(?) maar ook met het valuta paar waar je in leeft.
goud kan maar zo nog een flink stukkie zakken komende tijd maar tegelijkertijd kan de euro flinke klap om zn oren krijgen van de dollar en dan heb je in euro's nog steeds hogere goudprijs.
mijn tactiek ?
dollars kopen eh ...
"Taxes are a barbaric relic of the past"