Zoals ik hier al eerder schreef hoeft het niet of/of te zijn, maar kan het ook en/en zijn. Ik kan het zo snel even niet vinden, maar heb er ergens op dit forum één of twee stukjes over neergepend.
Door Lehman heeft men de OTC ketting op de zwakste schakel laten knappen, waardoor er geen weg meer terug is.
Het hele OTC circus wordt door Jim begroot op meer dan 1 quadrillion dollar, maar dat zijn zeker niet allemaal
kredietderivaten en zeker niet allemaal zonder open marktprijs er zit een scala aan
wel houdbare OTC's onder. Alleen het schimmige deel voldoet aan alle OTC kenmerken, zoals door Jim beschreven. In dat schimmige deel zat de zwakke schakel, die nu kapot is waardoor winsten en verliezen niet meer tegen elkaar weggestreept kunnen worden.
Door de QE programma's worden veel winsten in de particuliere sector zeker gesteld en neemt de CB veel verliezen voor haar rekening (mirror image). Naar schatting zit er in dat schimmige deel zo'n
20 trillion dollar aan defaults en het zijn juist DIE vervuilde dollars die voor cost push inflation zorgen (meen ik enige jaren terug van Jim begrepen te hebben).
Daarbovenop komt dan nog eens het verhaal van Another, dat ergens de bondmarkt topt en dan leegloopt .... en dat leeglopen kan een CB vertraagd laten plaatsvinden door opkoopprogramma's die thans al aan de gang zijn en dus hun werk doen (dus hoeft niet hyperinflatoir binnen enkele maanden te gebeuren). Jim tekent de treasurybonds niet voor niets als laatste pilaar onder de goudprijs.
het lijkt dus eerder
en/en te worden .....