Martin A. Armstrong - Economics

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Indiana Jones »

Allez ..... Marty stelt zijn mening haarscherp en Jim doet dat nu ook. Ik verwacht dus een antwoord van Marty op Jim zijn stukje.

Toch groeit er wel degelijk verschil in opvatting. Marty laat tussen de regels door schemeren dat de euro kaputt kan, terwijl Jim (en leap2020) beweert dat dit niet zal gebeuren.

Jim beweert zelfs dat de euro niet terug op pariteit met de dollar zal gaan komen, maar wel dat beide valuta's hun waardeopslag functie zien devalueren en daar lijkt Marty toch anders over te denken.

Jim beweert al bijna 10 jaar dat de dollar naar de .52 zal terugvallen op de USDX (en dat is een devaluatie van meer dan 50% ten opzichte van de millenniumwisseling toen de USDX nog op 1.20 stond). Zo'n devaluatie mag je gerust hyperinflatie noemen al is dit natuurlijk geen hyperinflatie á la Weimar en/of Zimbabwe.

Marty beweert dat de Renminbi en andere BRIC valuta geen dollarhyperinflatie zullen overleven en dat hyperinflatie in de dollar de wereld kapot zal maken met ruilhandel als gevolg waarin goud weer een tijdelijke belangrijke rol zal gaan spelen. Jim daarentegen, beweert dat de dollar wel degelijk fors waardeopslag moet inboeten (zo'n dikke 50% dus) met als gevolg Currency Induced Cost Push Inflation (CICPI) en dat dit waardeverlies van de WereldReserveValuta gecompenseerd gaat worden door de goudprijs bij de C.B./s. Als er een nieuw Bretton Woods komt (en dat denken beide heren), zal volgens Jim het gouddeel in een nieuwe digitale WHV dat waardeverlies compenseren zodat BRIC valuta helemaal niet kapot gaan, ondanks hyperinflatie van de dollar. Marty ziet goud dus NIET in een monetair systeem terugkomen en daarover verschillen beide heren dus wel degelijk van mening.

Geen van beide heren gelooft in een fofoa scenario en dat ben ik met ze eens. Ik schreef hier al eerder dat ik er nog niet uit ben of goud nu wel- of niet in het WHV mandje komt (al is het maar als glimmertje). Regulerend zal het niet worden, maar compenserend wellicht wel. Als ik zeker weet wat het gaat worden, weet ik ook of goud op een bepaald prijsniveau blijft hangen (wat Jim denkt) of dat het na de piek weer helemaal terugvalt (wat Marty denkt).

Eén discrepantie zou ik wel graag toegelicht willen zien van Marty:
Hij beweert dat de deleveraging groter is dan de FED stimulering en dat ben ik eens, dus monetaire verkrapping .... noem het deflatie voor mijn part. Jim beweert dat er minimaal zo'n 20 trillion dollar aan derivaten schulposities niet meer teruggedraaid kunnen worden, omdat de onderliggende verplichting al lang failliet is. Dat failliet inpompen met dollars levert wel degelijk dollardevaluatie op en inpompen met euro's van de failliete euroschulden doet hetzelfde. Dát leidt dus tot CICPI en een verhoogde goudprijs, die niet zo eenvoudig meer terug kan omdat de westerse economieën niet de power hebben om economisch zo te groeien dat hun valuta weer kracht krijgt.

Ik w8 dus de reactie van Marty af ..... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Het is evenwel toch al gebleken dat Marty door 'n bril naar Europa kijkt die nog iets Amerikaanser is dan de anderen. Of vergis ik mij? :?
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Het is evenwel toch al gebleken dat Marty door 'n bril naar Europa kijkt die nog iets Amerikaanser is dan de anderen. Of vergis ik mij? :?
Alle Angelsaksen kijken door een enigszins gekleurde 'bril' naar Europa. Marty is daarin niet anders dan anderen. Dáárom vind ik juist Leap2020 GEAB's zo'n mooie aanvulling, want die kijken door een (pan) Europese bril.

Marty kijkt evenwel juist meer door zijn cycle-bril en die cycles kloppen toch aardig. Hij heeft o.b.v. die cycles en zijn ervaringen met de historie van 'geld' (en die kloppen ook aardig) kennelijk toch een andere kijk op goud dan Sinclair heeft. Juist dáárom ben ik heel benieuwd naar Marty's reactie, want die kan imo niet uitblijven.

grtz. Indy
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Jim geeft toch nog even een sneer naar een ieder die Marty bijvalt. Gepost hier.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Rasta wrote:Jim geeft toch nog even een sneer naar een ieder die Marty bijvalt. Gepost hier.

Al een reactie van de "historian"?
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Adamus wrote:
Rasta wrote:Jim geeft toch nog even een sneer naar een ieder die Marty bijvalt. Gepost hier.

Al een reactie van de "historian"?
Nope. Maar die komt gerust. Geduld.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Daar ga ik wel vanuit .... dus ook ik w8 af ..... :)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Wellicht een puntje ter herinnering:

What is Currency Induced Cost Push Inflation/Hyperinflation?
By: Jim Sinclair

The result of Fed’s Quantitative Easing monetary policy has been a huge influx of speculative money flows into the commodity sector pushing up food prices across the board.

We have argued at some point soon, the rising cost at the wholesale level as indicated by the CCI and the futures boards would translate into higher retail prices for consumers, who are already being pinched by stagnant wages and falling net worth.

The result – consumers are forced to retreat on spending with the next result – a slowing economy – with the next result – more Quantitative Easing – with the next result – more rising prices as currency induced inflation in essentials rises further compounding the problem as the cycle repeats itself.

As long as the market is convinced that the Fed is going to set off another round of QE, it will go after the Dollar driving it lower forcing money into commodities making life miserable for a large swath of the American citizenry.

The decision by the monetary authorities to deliberately sacrifice the Dollar is going to come back and haunt all of us for years to come.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Met referte aan bovenstaande post van Sinclair, hierbij de CCI van Norcini.

Thursday, May 31, 2012
Trader Dan

Monthly CCI Chart - May 2012

Image
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

http://armstrongeconomics.files.wordpre ... 2012_1.pdf

half dagje maar 99 euro en specifiek op de euro gericht
even overleggen of ik paar dagen vrij ken nemen 8-)
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Post Reply