Financiële Crisis in Europa

Dutch language haystack
Post Reply
Rasta
Gold Member

Re: Financiële Crisis in Europa

Post by Rasta »

Adamus wrote:Hebben we nog aandelen Ziggo gekocht? Ik las dat het lucratief was; voor institutionele beleggers natuurlijk ;-)
Wat is de meerwaarde van een infrastructuur boer? Iemand die nog herinnert hoe het met World online ging? Hier praten we nota bene over een infrastructuur boer, die overladen is met schulden..... :roll:
Waiting for a disaster to happen.....
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Rasta wrote:
Adamus wrote:Hebben we nog aandelen Ziggo gekocht? Ik las dat het lucratief was; voor institutionele beleggers natuurlijk ;-)
Wat is de meerwaarde van een infrastructuur boer? Iemand die nog herinnert hoe het met World online ging? Hier praten we nota bene over een infrastructuur boer, die overladen is met schulden..... :roll:
Waiting for a disaster to happen.....
Mijn eigen post vereist eigenlijk nadere uitleg. Infrastructuur levert over het algemeen genomen weinig op, tenzij je "cutting edge" bent, wat bij digitale techniek maar zeer beperkt uit te buiten valt. Dus tenzij je een monopolie kunt afdwingen, zijn de marges flinter dun.
Dit is ook zo voor andere infrastructurele diensten. Denk aan post, pakketdiensten, etc.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... acht-.html

Leuke kortingen, terwijl de bonus nog niet opgemaakt is.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Duisenberg:
The Euro is the first currency that has severed its link to gold
Wellink:
De Euro (= Eurobonds van de Eurolanden) heeft zijn band met goud doorgesneden, dus vind ik het onzinnig om fysiek goud aan te houden als hedge tegen verwaterende Eurobonds (= Euro Koopkrachtverlies).

Wellink, de kroonprins van Duisenberg, zou de leden van dit forum (die zich willen gedragen als verstandige huisvaders) kunnen adviseren: zet het grootste gedeelte van je fysiek goud om in Europese staatsobligaties ..... :shock:
Anders gezegd: de dollar kan door het putje, maar in de Euro kun je onvoorwaardelijk vertrouwen hebben, dus is het voor een Eurolander onzinnig om meer dan 3% van je totale belegd vermogen in fysiek goud aan te houden.
Aangezien Wellink, als second in command naast Duisenberg, bij de oprichting van de Euro betrokken is geweest, zal hij het wel weten. Dus ...... nu zo snel mogelijk met uw fysiekgoud naar de banken om het om te wisselen tegen Europese staatsobligaties ...... :lol:
============================================================================================

Pensioenfonds kreeg geen maatwerk van DNB
vrijdag 23 maart 2012

Amsterdam

De rechtbank Rotterdam tikte de Nederlandsche Bank (DNB) vorige week op de vingers omdat de toezichthouder geen maatwerk leverde.

Het pensioenfonds voor de Glasfabrieken had begin 2011 zijn vermogen voor 13% in goud belegd. Dat vond de Nederlandsche Bank te risicovol en dus kreeg het pensioenfonds een aanwijzing om het aandeel van goud af te bouwen naar 3%.

Een pensioenfonds moet immers beleggen als een ‘prudent person’, een verstandige huisvader. Maar met de kennis dat het fonds verder voor bijna 78% in relatief veilig staatspapier belegde, lijkt de aanwijzing van DNB al minder voor de hand liggend.

Erik Lutjens, hoogleraar Pensioenrecht en advocaat van het pensioenfonds, had de uitspraak dan ook ‘absoluut voorzien’, zo verklaart hij. ‘DNB kon op geen enkele manier inzichtelijk maken waarom een pensioenfonds niet voor 13% in goud zou mogen zitten.’

Beleggen in goud is omstreden. De ene belegger zweert erbij en ziet het, zeker in onzekere tijden, als een veilige haven. De ander vindt het een belachelijke belegging, omdat deze geen rente of dividend oplevert.

DNB zit duidelijk in het tweede kamp. Uit het vonnis van de rechtbank in Rotterdam blijkt dat DNB stelt dat er geen kasstromen gekoppeld zijn aan de goudbelegging en dat goud ook niet geschikt is om te compenseren voor de inflatie.

Een ander argument van DNB, vertegenwoordigd door advocaat Cécile Bitter van Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn, was het risico op een grote prijsdaling van goud, zoals in 1980 gebeurde. De toezichthouder wees er verder op dat het pensioenfonds, los van de beleggingen in staatsobligaties, voor 55% in goud had belegd. Dit zou het fonds bovenmatig afhankelijk maken.

De rechter vindt echter dat er naar de risicoverdeling binnen de gehele portefeuille moet worden gekeken. Ook hecht de rechter meer waarde aan het feit dat de prijs van goud de afgelopen tien jaar is gestegen en dat de volatiliteit van de goudprijs in diezelfde periode minder groot is dan bij aandelen.

Eveneens was onduidelijk waar DNB de norm van 3% op baseert. Aanvankelijk leek het erop dat DNB de norm zou onderbouwen aan de hand van grondstoffen-indices. Ook het belang dat andere fondsen hebben in goud, zou meespelen.

Maar uiteindelijk gebruikte DNB deze argumenten niet. Volgens de rechter heeft DNB dan ook geen maatwerk geleverd, omdat de toezichthouder niet de gehele portefeuille in ogenschouw heeft genomen.

bron FD
http://fd.nl/?service=abodetails
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

In het licht van bovenstaande post, breng ik toch nog maar weer een keer enige quotes uit de speech van Duisenberg onder het voetlicht:
A social contract

What is money?
-Money is, in essence, a social contract;
-It is a symbol of the society as a whole, but also represents the political and cultural bonds between the members of that society. Surely this uniting power must have been felt – I am even tempted to say, physically – by those who have travelled from one euro area country to another this year.
http://www.ecb.int/press/key/date/2002/ ... 09.en.html

En ....... is de Euro een politiek verbond ?
Als je kijkt naar de wekelijkse Europese crisisvergaderingen, zou ik zeggen: Ja

En ....... heeft de Europese politiek (ik doel op de regeringen in de Eurolanden) een eenvormige discipline getoond om het vertrouwen (must been felt as a social contract) in de Euro te bestendigen ?
Als je kijkt naar het solistisch gedrag van regeringen van Eurolanden, de afgelopen 10 jaar, en het gebrek aan begrotings discipline, zou ik zeggen: Neen

Wordt het Eurocontract door de Eurolanden als sociaal gezien, zoals Duisenberg hoopte met zijn zin: "Money is, in essence, a social contract" ?
Vraag het de Duitsers, de Grieken, de Hollanders, de Portugezen, de Italianen ....... de één moest meritocratie ondergaan, de ander een staats-marxisme en de derde genoot ongekende (en onbetaalbare) sociale voordelen.

Ik blijf dus bij mijn mening dat de woorden van Duisenberg voor velerlei uitleg vatbaar zijn en dat "severed gold- en nationstate bond" ondergeschikt zijn aan een veel groter goed, namelijk algemeen geaccepteerd en vertrouwd sociaal contract.
-Het vertrouwen in de Euro is door de regeringen van diverse deelnemende landen schamelijk verpest;
-De termen 'Sociaal' en 'Meritocratisch' hebben tussen de diverse landen haaks op elkaar gestaan;
-Severed its link to the nation states is zelfs onjuist gebleken doordat de Drachme, de Peseta, de Lire etc. op de achtergrond zijn blijven doorbestaan, doordat men onderling geen gemeenschappelijke discipline kon betrachten en gewoon zijn eigen gang is blijven gaan;
-Severed its link to Gold, zou (zoals door goldbugs uitgelegd) moeten betekenen dat een pensioenfonds zijn waarde op mag slaan in goud (want goud wordt onder de Chinezen zelfs gepromoot), maar zelfs dit blijkt voor (Wellink) mede bedenker van de Euro, een brug te ver.

Ai rest mai kees ....... ;)
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Een doel: hou het goud uit publieke handen.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Een doel: hou het goud uit publieke handen.
Bedoel je uit handen van de overheid of uit handen van het volk .... ik neem aan het laatste ...
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Inderdaad, dat bedoelde ik. ;)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Inderdaad, dat bedoelde ik. ;)
Maar het is feitelijk toch diep triest om dát te moeten constateren .......

Another gaat uit van freegold dat d.m.v. de severed euro-link tot uitdrukking wordt gebracht. Vervolgens haalt fofoa er in 2008 de speech van Duisenberg bij en wordt er door het Belgische goud-com alles aan gespiegeld dat vandaag de dag de revue passeert. Zelfs de fofoa-weblog volgers doen dat .... en als je dan niet gelooft in currencies die op goud bieden, resteert er goud als Store of Value voor het volk.

Als ik vervolgens Duisenberg/s GEHELE speech via de gouden-, de bronzen-, de zilveren-, de fiatdigit- etc.etc. invalshoek lees en vervolgens stop met dagdromen, maar kijk naar er wat zich in realiteit afspeelt onder Europese regeringen, -toezichthouders en centrale bankiers ...... dan blijft er van Anothers droom EN van fofoa/s weblog, niet veel meer over dan een Europese charismatische benadering van goud, die los staat van de werkelijkheid, zelfs los van de dollar.

=================

Dan blijven alleen nog maar Sinclair en Armstrong en Fields over. De eerste vanwege zijn aan 40 jaar praktijk gerelateerde diepgaande inzichten (maar povere timing t.a.v. voorspellingen), de tweede vanwege zijn diepgaande kennis omtrent cyclus bewegingen in moedertje aarde en alles dat erop speelt en enig historisch besef (maar wat mindere actuele diepgang t.a.v. de hedendaagse praktijk) en de derde vanwege zijn grote kennis omtrent specifieke marktcycli (maar wat minder diepgang t.a.v. de economisch wereldwijde totale marktcycli en de fundamentele rol van goud in het bijzonder .... al denk ik dat hij Sinclair toch wel aardig nadert).

En last but not least, Leap2020, die een zeer heldere- en nuchtere kijk op de Europese- Amerikaanse en Oosterse werkelijkheid onder het voetlicht brengt.

Ik richt me dan ook maar op bovenstaande 4 bronnen, met ieder hun specifieke kwaliteiten en denk dan zo ongeveer 90% van de goudladng gedekt te hebben. By the way ...fofoa is another/s dream, but not mine anymore .. ;)

grtz. Indy
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Wel weet je Indy, sommige dagen heb ik écht m'n twijfels over wat er ons te wachten staat na de rhino horn.

Stel nu:
We gaan skyhigh, je verkoopt, (al dan niet compleet of 'n deel), je zit dan met 'n berg fiat.
Goud in privé-bezit wordt verboden en beperkt in tijd inruilbaar tegen "X.XXX,XX"€/Oz of "XX.XXX,XX" €/Oz.
En daarna voeren we 'n nieuwe (wereld-)eenheidsmunt in: (Yen/Pond/Euro/Dollar/Yuan) worden "YPEDY's"
Elke burger mag om max. 10.000€ omwisselen in ruil voor bvb. 10.000 Ypedy's. (= De wet "Gut" na WOII in België)
Dan hebben we het spel wel leuk gespeeld maar zitten we geen stap verder.

Zie ik het verkeerd?
- William Arthur Ward -
Post Reply