Hooimijt Februari 2012

Dutch language haystack
Post Reply
Spruitje
Freegold Member

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Spruitje »

Ik zat net nog op de Nederlandse tv naar het nieuws te kijken (volg zowel B als NL)
D'er zat 'n stukje in het nieuws dat de olieprijs in de VS enorm gestegen is (nou-ja, ten opzichte B & NL 'n peulschil)
Ze bidden daar om lagere prijzen aan de pomp en het zou ook 'n dik-vet item kunnen worden in de verkiezingsstrijd.
Als de klap op de vuurpijl worden de geafficheerde prijzen met 10$ct verhoogd tijdens de reportage.

Ik dacht nog even terug over de discussie die hier 'n tijdje geleden gevoerd is -en ik langs de kantlijn heb meegevolgd- over het feit dat we hier op de globe met véél te veel rondlopen en dat we het allemaal niet meer in de hand hebben.
Misschien even nog 'n filmpje meegeven hierover... 1u14', misschien weekendwerk maar wel eens de mooite waard (10 jaar oud) maar eigenlijk van alle tijden.

Arithmetic, population and energy.

Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

deze tabel spreekt voor zich ...... :D

Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

naughty naughty Buffett !

Press Releases

23 Feb 2012

Disposal

Cookson Group plc ("Cookson"), a leading materials science company, announces that on 22 February 2012 it entered into an agreement to sell its US Precious Metals business, an operation that forms part of its Precious Metals division, to Richline Group, Inc. ("Richline"), a subsidiary of Berkshire Hathaway Inc.

In its Interim Management Statement issued on 10 November 2011, Cookson announced that, following the US Precious Metals business becoming loss-making, it had initiated a strategic review and significant downsizing of the business. Subsequently, Richline expressed an interest in acquiring this business, and on 22 February 2012, Cookson and Richline entered into an agreement for Richline to acquire the business, subject to normal legal and regulatory closing provisions which are expected to be completed in the second quarter of 2012. The net cash consideration is subject to closing balance sheet adjustments but is expected to be sufficient for Cookson's exit from the business to be cash neutral, including taking into account the restructuring and other costs incurred in preparing the business for sale. The gross assets of the businesses being acquired by Richline are approximately US$69.8m (£44.4m*), whilst the net assets are approximately US$60.2m (£38.3m*).

For the year ended 31 December 2011, the US Precious Metals business had revenue of US$232m (£144m) and net sales value** of US$78m (£49m).

The division's profitable European operations are unaffected by the transaction.

Commenting on the sale, Nick Salmon, Chief Executive of Cookson, said:

"This is a positive outcome for all parties. For Cookson, it represents a clean and timely exit, and for the business and its employees it offers the prospect of a viable and stronger future under Richline's ownership."

http://www.cooksongroup.co.uk/cooksongr ... es/?id=179
kobajashi

Post by kobajashi »

Beste forumleden,

Wat zijn jullie verwachtingen eigenlijk ivm de vastgoedmarkt van België/europa?
Klopt het dat bv de huizenprijzen in Nederland al zijn beginnen dalen?

Ik weet het, in deze tijden is dit moeilijk te achterhalen, want in principe daalt de 'waarde' van uw woning reeds indien de 'prijs' minder is gestegen dan de werkelijke algemene prijsstijgingen ten gevolge van de monetaire inflatie.

Daarom denk ik dat zelfs in België de 'werkelijke waarde' van de woningen zou kunnen gaan dalen (ook al stijgt de prijs bv nog met 5% het komende jaar). Dit ondermeer door de afschaffing van verschillende premies (ook al is dit op lange termijn zeker niet slecht), steeds hogere kosten, enz wat bij kopers toch een rem zou kunnen teweegbrengen.

Ik weet … een Belg is geboren met een baksteen in zijn maag, maar ik begin echt te denken dat "vastgoed dat nooit kan zakken" (zoals zoveel gezegd word) toch ook wel zijn deel zal krijgen in deze systeemcrisis.

Stel je voor dat ook hier de prijzen zoals in vele landen een smak krijgen van 30% en meer … onvoorstelbaar eigenlijk, maar misschien net daarom oh zo 'zeker'

Weet iemand bv wat de bevindingen/verwachtingen hieromtrend zijn van LEAP2020? aangezien ik deze hoog inschat is hun verwachting alleszinds een goede indicator voor mij.

Weet verder iemand waar je goud kan aanschaffen zonder je gegevens te moeten doorgeven.
Bij Munters (gold4ex kan je tot €2500 aanschaffen zonder identiteitsafgifte.
Kan je ergens méér aankopen zonder deze onnodige identificatie?

Kan iemand me anders ook vertellen wat er bij gold4ex met je gegevens gebeurd? Zit dit enkel bij hen in een database? Of kan daar bv taxen en belastingen later nakijken wie wat heeft aangekocht?

Voorlopig is er geen BTW op aankoop goud maar misschien binnen x aantal jaar (na revaluatie) een tax op meerwaarde of dergelijke? You never know!!!

Mvg

Koba
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/27/bol ... van-ahold/

Doen ze goed. Hoe werd ahold ook al weer op de been gehouden?
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

@Koba

De huizenpijzen in Nederland zijn inderdaad al wat gezakt vanaf de top van 2008. Zo ongeveer 10%. niet echt schokkend dus. Wat wel een groot probleem vormt is de voorraad die momenteel te koop staande huizen telt. Die neemt hand over hand toe, echt niet normaal. Iedereen zit schaapachtig af te wachten of het wellicht toch niet wat verbetert....NEEN.

Door alsmaar te wachten met het afwaarderen van hun eigen woning brengt men zich alleen maar verder in de knel. Lep2020 verwacht zo rond de 20% geloof ik aan daling vanaf de top. maar als ik zo eens om mij heen zie wat er zich aan beperkende maatregelen gaan opwerpen de komende jaren (beperking aftrek hypotheekrente, meebrengen van eigen geld ipv overkredietering) tja, dan lijkt het me stug dat het bij die 20% blijft.

Maar om nou te zeggen dat men een besef aan het ontwikkelen is over wat er om ons heen aan het gebeuren is, alleszins. Pappen en nathouden is het credo. Men moet maar zien, veranderen doe je toch niets aan de situatie is mijn ervaring. Wanneer je enigszins kritisch bent wordt er gewoon niet meer om je mening gevraagd :(

Uiteindelijk verwacht ikzelf zo rond de 30% correctie, maar dit is echt een gok.

De economie krijgt wel een terugslag door het gebrek aan creditering van overwaardes en wat al niet meer. Hetgeen meer zegt over de mate waarin onze Nederlandse economie georganiseerd is dan over de terugslag an sich....schuld gedreven ten top!
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

kobajashi wrote:Beste forumleden,

Wat zijn jullie verwachtingen eigenlijk ivm de vastgoedmarkt van België/europa?
Klopt het dat bv de huizenprijzen in Nederland al zijn beginnen dalen? [ .................... ]
Mvg

Koba
Voor België weet ik het niet. Heel andere markt en marktomstandigheden dan Nederland of Duitsland. Maar voor Nederland heb ik WEL een prognose:

Zoals je kunt zien lagen de huizenprijzenprijzen midden jaren '70 van de vorige eeuw (de eerste grote hausse op de Nederlandse huizenmarkt) dik boven de affordability. Zelfs zonder alle hybride aflossingvrije hypotheken en zonder vrijwel onbegrensde leencapaciteit die de tweede grote hausse hausse vanaf midden jaren '90 WEL kende. Eind jaren '70 volgde de grote correctie op die hausse van ruim 40-50%. Terug naar affordability en in de jaren '80 door een overcorrectie zelfs daaronder.

Het grafiekje gaat t/m 2002, dus ik heb het blauwe lijntje imaginair doorgetrokken naar begin 2008 (toen de Nederlandse huizenmarkt op z'n top stond) en aangegeven waar we +/- stonden in 2011 (na de eerste voorzichtige daling).

Als we in Nederland een horrorscenario ingaan van oplopende werkeloosheid; currency induced cost push inflation (Sinclair) die niet gecompenseerd wordt in de lonen; beperking van renteaftrek en beperking van hybride aflossingsvrije hypotheken, plus dan ook nog eens voortdurende liquiditeitsproblemen bij hypotheekfinanciers (b.v. banken) ...... acht ik het niet onwaarschijnlijk, dat de Nederlandse huizenmarkt nog zo'n 50% moet inleveren. Want deze tweede hausse is veel verder over de top dan de eerste hausse (midden jaren '70) door vrijwel onbegrensde financieringsmogelijkheden en hybride hypotheekvormen, die de prijs fors opgejaagd hebben. De tweede hausse is, gemeten in affordability, dus veel meer over de top dan de eerste.

Makelaars, banken, verzekeringsmaatschappijen en overheids dienaren zullen bovenstaande als 'grote flauwekul' wegwimpelen.

Maar tsjah, dat doen deze partijen met fysiek goud ook ... ;)
Attachments
huizenprijzen-1970-2002.png
huizenprijzen-1970-2002.png (39.17 KiB) Viewed 5996 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

Netjes verhaal Indy
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

En het is niet negatief he? Het maakt huizen betaalbaarder. Zeker als starter, maar ook voor doorstromer-die-groter-gaat-wonen.

Het is enkel jammer voor diegene die dachten dat er geld in bakstenen zat, om die ooit te gaan cashen.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

Hoor het de generatie voor me aldoor maar zeggen, mijn pensioen is mijn huis........tja.
Post Reply