Financiële Crisis in Europa

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Financiële Crisis in Europa

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:
Indiana Jones wrote: Waar ik niets mee kan, is mensen die het vrijwel alleen met quotes van anderen doen en dat dan, zogezegd, als dé waarheid verkondigen waartegen andersdenken zich dan maar moeten verdedigen. Het was juist dát, wat mij op goudforum.com tegen de borst stuitte. Dat er naderhand ook nog eens betaald moest worden, om van posters te horen wat men zelf elders ook al had kunnen lezen, van ik triest .... grtz. Indy
Ik heb hier niet op gereageerd omdat ik me niet aangesproken voel eh ...

Ik ben minder actief met eigen verhalen hier momenteel, maar wat ik vind en hoe ik erin zit mag gevoeglijk bekend zijn.
Ik zit (nog steeds) ergens tussen Lietaer en Armstrong in. en volg de rest met belangstelling. je weet zelf.

Ik ben hier niet om eigen theorieen naar voren te drukken, mensen te overtuigen en/of om discussies te winnen.
Mij gaat het om uitwisselen en doorgronden van interessante perspectieven ...
Nee, ik sprak over enkele posters op goud-com (ik doel daarbij overigens niet op GI, die een eigen mening heeft waarmee je het eens / of oneens kunt zijn) ... :?
Een insteek weerleggen is imo prima, maar dan niet (suggererend) neerbuigend worden ... Dát stuit me tegen de borst ... ;)
Last edited by Indiana Jones on 31 Jan 2012, 12:31, edited 1 time in total.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

ok
dan helemaal met je eens

8-)
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:ok
dan helemaal met je eens

8-)
Paul wrote:je verplaats vooral erg veel lucht, terwijl je serieus geen flauw idee hebt met welk perspectief ik naar de discussie zit te kijken.

je stukjes op je blog zeggen me wat dat aangaat ook meer dan genoeg
ik ga er verder niet op in omdat ik niet zou weten waar ik zou moeten beginnen.
Ik zou je aanraden niet in het Engels te schrijven. dan heb ik er tenminste nog iets opbouwends over kunnen zeggen :P

Wij worden het niet eens en aan wie dat ligt mag iedereen voor zichzelf uitmaken
Vind dát dus suggestief. Had ook anders gekund .... maar had dat beter in een pm kunnen melden.

Wat mij betreft: case closed .... ;)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Indiana Jones wrote:Breaking News :!: :!: :!:

ISDA (The International Swaps and Derivatives Association, Global trade association for OTC derivatives, and maintainers of the industry-standard documentation) is een supra nationale organisatie die politiek overstijgt. In de ISDA organisatie zijn de grote 5 'too big to fail' Amerikaanse banken over-vertegenwoordigd.

Volgens Sinclair gaat de ISDA deze week verklaren dat een Grieks default geen garantie geeft op uitkering van verzekeringen op Griekse schuld, ook al wordt meer dan 50% van de Griekse schuld afgeschreven.
Deze verzekeringen, CDS (Credit Default Swaps) zijn voor het majeure deel uitgegeven door de 5 grootste Amerikaanse zakenbanken (incl. AIG).

Aangezien deze 5 too big to fail, met geen enkele mogelijkheid deze CDS kunnen laten uitkeren, omdat ze simpelweg onvoldoende geld hebben en zelf zouden defaulten als ze aansprakelijk worden gesteld (AIG is op papier al gedefault en thans in handen van de Amerikaanse overheid), zal voor iedere instantie in de wereld die zichzelf verzekerd heeft tegen default van Europese Staat Obligatiebeleggingen en daardoor in zekere zin zichzelf ingedekt heeft, de dekking wegvallen. Een andere weg, is dat Griekenland wél in default wordt verklaard, maar dan zouden de 5 'too big to fail' het faillisement over zichzelf uitspreken .... wat ze volgens Sinclair NIET zullen doen.
Dubbel wrang, aangezien deze 'big 5' zichzelf scheel hebben verdiend aan het uitgeven van deze CDS (risicopremie), die ze dus in hun zakken hebben mogen stoppen (en mogen houden), maar aan het eind van de rit geen enkel risico blijken te lopen omdat ze zeer waarschijnlijk niet uit hoeven te keren.

Greek CDS schept hier dus een precedent, want als niet uitgekeerd hoeft te worden bij een Grieks default, hoeft ook niet uitgekeerd te worden bij andere defaults. Feitelijk is een Grieks default of Griekse officiële haircut alléén al genoeg om een trits aan clearinghouses en Europese banken om te laten vallen als deze CDS buiten werking worden gesteld.

Wat dat gaat betekenen voor iedere instelling (clearing houses), die in PIIG obligaties hebben belegt en zichzelf (klaarblijkelijk schijn) verzekerd hebben met CDS/s, moge duidelijk zijn. In hun solvabiliteitsberekening mogen ze dubieuze sovereign debt obligaties (CDO = Collateralized Debt Obligations) wegstrepen tegen (CDS = Credit Default Swaps) omdat de eindwaarde bij een default van de schuld '0' zal zijn.
Nu de ISDA die CDS mogelijk gaat vrijwaren (beluister onderstaand interview) van uitkering, zijn de 'big 5' gered, maar vallen ALLE houders van Griekse- Portugese e.a. ? sovereign debt CDO's mogelijk over de richel omdat ze per direct insolvabel worden. ergo: Lehman 2.0 maar dan vermenigvuldigd met een turbo.

Mijn advies ... beluister dit interview en beter daarna nogmaals (zoals ik heb gedaan) om goed door te laten dringen wat Sinclair hier in diepere zin zegt.
Ik heb voorheen beweerd dat Griekenland niet kapot kan gaan, juist vanwege die CDS. Als die CDS nu door de ISDA buiten spel worden gezet, kan Griekenland wel kapot, blijven de big 5 overeind, maar gaan clearinghouses en andere (Europese) financiële instellingen onderuit (zoals MF onlangs onderging) en staat Europa voor de keuze: QE to infinity of total EURO collapse (dus einde van de euro).

http://www.youtube.com/watch?v=9802NwSS ... r_embedded#!
Het kan dus zo maar zijn, dat DIT de oplossing is voor 50% versus 70% Griekse schuld-afwaardering. Ben er niet zeker van, maar is natuurlijk een mooie schijnbeweging om het schulden-blikje weer een eind voor zich uit te schoppen.

============================================

'Banken willen 70 procent afschrijven op Griekenland'

Laatste update: 31 januari 2012 20:08
AMSTERDAM - De banken zijn bereid zeventig procent af te schrijven op de schulden van Griekenland.
Image
Dat heeft bestuursvoorzitter Jan Hommen van ING dinsdag gezegd, meldt de NOS.

ING is een van de banken die deelneemt aan de slepende onderhandelingen over het verlagen van de Griekse schulden. De banken willen vijftig procent kwijtschelden en daarnaast een deel van de Griekse staatsschulden omzetten in langlopende obligaties met een lagere rente.

Als het aan de banken ligt, is er nog deze week een akkoord met de Grieken, zei Hommen. Hij vindt dat de Europese Centrale Bank moet bijdragen aan het terugdringen van de Griekse schuldenlast.

(bron) © Novum
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

Het gaat me over het naar voren brengen hoe ik ergens in sta.

Of iemand het met me eens is? Interesseert me niets.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar keuzes.....waarom zou ik me dan moeten druk maken over wat een ander denkt/doet?

Ben géén reclame maker van beroep, en al zeker niet van het goudverhaal (mocht dat bestaan).
Als men een beetje meer begrijpt van wat er om zich heen gebeurt, en daar wat meer over gaat nadenken is het al meegenomen lijkt me.

Goud kopen is bijzaak (voor mij), belangrijke bijzaak, dat wel. Wanneer je enkel focust op zoveel mogelijk winst maken en verkopen op één of ander hoogtepunt naar weet ik veel wat, veel succes. Mijn ding is het niet, uwe wel.....moet ik ermee?

Enorm veel positieve reacties gehad, en een enkel negatieve. Had het andersom geweest.......moet ik ermee?

Doe mijn ding zolang ik het leuk vind

Case closed.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Is beter de casus op het forum te closen en eventuele opmerkingen via een privat message te doen. Had ikzelf ook beter kunnen doen, want dat houdt het forum schoon van onderlinge misverstanden ....

To all .........Be well

grtz, Indy
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

GRIEKENLAND // ECB

Binnen x-aantal maanden/jaren zullen we Mr. Draghi moeten confronteren met zijn uitspraken van vandaag, vrees ik...

Draghi: ECB neemt geen verlies op Griekse obligaties
09-02-2012 16:55:00

AMSTERDAM/FRANKFURT (Dow Jones)--De Europese Centrale Bank (ECB) kan zijn Griekse staatsobligaties niet met verlies van de hand doen, zei ECB-president Mario Draghi donderdag, maar hij sluit niet uit dat de centrale bank een rol zal spelen in een nieuwe steunoperatie voor de Griekse overheid.

Tijdens een persconferentie donderdag zei de president niet toe te kunnen staan dat de ECB het verbod op monetair financieren van overheden overtreedt. Of het verkopen van opgekochte obligaties tegen aanschafwaarde ook onder dit verbod valt, liet hij echter in het midden.

"De hele discussie dat de ECB in de verliezen moet delen, is ongegrond", zei Draghi. "Het idee dat de ECB daadwerkelijk geld zou kunnen geven aan het programma druist in tegen het verbod op monetair financieren."

Ministers van financien van de eurozone zullen later donderdag in Brussel bijeen komen om te reageren op een nieuw pakket maatregelen waarvan de Griekse overheid hoopt dat het genoeg is om de weg vrij te maken voor een nieuw steunpakket met een omvang van EUR130 miljard.

Er blijven echter vraagtekens rond de financiering van het pakket. Als de ECB zijn gekochte Griekse staatsleningen tegen aankoopprijs zou waarderen, in plaats van tegen nominale waarde laten aflossen, zou dit deel van het gat dichten.

Zo zou de ECB zijn obligaties kunnen overdoen aan het EFSF-steunfonds tegen de prijs die de centrale bank er zelf voor betaalde. Terwijl de ECB daarmee afziet van eventuele winst bij volledige aflossing aan het einde van de looptijd, hoeft ze er ook niet op af te schrijven. De centrale bank kan zelfs nog een boekwinst maken en houdt er meer aan over dan de huidige marktwaarde.

"Het EFSF is als een overheid", zegt Draghi. "Als je geld geeft aan het EFSF, is het alsof je de overheid financiert."

Draghi kondigt verder nieuwe eisen aan die gesteld worden aan onderpanden voor nieuwe leningen, die in het kadere van liquiditeitsoperaties worden verstrekt. De impact van de onbeperkte driejaarsleningen die de ECB in december aan banken in de eurozone aanbood is "zich nog aan het ontvouwen en nog niet zichtbaar in de data over de kredietverlening", stelt hij.

Draghi zegt dat de economie in de eurozone nog kwetsbaar is. Hij voegt daaraan toe te verwachten dat de inflatie in de loop van het jaar zal zakken in de richting van 2%, wat overeenkomt met de doelstelling van de ECB van prijsstabiliteit.

Eerder op de dag besloot de ECB het voornaamste rentetarief zoals verwacht op 1,0% te houden.

Draghi verwacht een "zeer geleidelijk herstel" van de Europese economie, maar is "minder pessimistisch" op dit vlak dan het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Dit instituut voorspelt een krimp van 0,5% in de eurozone in 2012.

Door Anton Reijinga en Margit Feher; Dow Jones Nieuwsdienst; anton.reijinga@dowjones.com; +31-20-571 5213
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Image
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

.
Tja Indi, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, zeker...
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

doubleyou wrote:GRIEKENLAND // ECB

Binnen x-aantal maanden/jaren zullen we Mr. Draghi moeten confronteren met zijn uitspraken van vandaag, vrees ik...

Draghi: ECB neemt geen verlies op Griekse obligaties
09-02-2012 16:55:00

AMSTERDAM/FRANKFURT (Dow Jones)--De Europese Centrale Bank (ECB) kan zijn Griekse staatsobligaties niet met verlies van de hand doen, zei ECB-president Mario Draghi donderdag, maar hij sluit niet uit dat de centrale bank een rol zal spelen in een nieuwe steunoperatie voor de Griekse overheid.

3
Verzin een vehikel, rol het door de sneeuw en het wordt zomaar groter.....allemaal "win win". 't Is preken voor eigen parochie, maar geloven doen we het toch niet meer.
Post Reply