Hooimijt Januari 2012

Dutch language haystack
Post Reply
doubleyou
Gold Member

Re: Hooimijt Januari 2012

Post by doubleyou »

Bedankt voor de link, positive, en zijn "statement" is duidelijk !

Now I am at it again: PLEASE MOVE INTO GOLD. Those who think gold has lapsed into a bear market simply do not know what they are talking about. Gold has simply been correcting in an on-going bull market.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

.
Aansluitend wil ik het even hebben over het recente, nederlandstalig boek dat hier de voorbije maanden een paar keer ter spraak gekomen is :
"Geld, goud en zilver" Verleden, heden en een handleiding voor de toekomst.
Auteurs: Eric Mecking & Elmer Hogervorst

Vandaag daarover een artikel :
http://www.telegraaf.nl/dft/11299243/__ ... eld__.html

door Johan Wiering
AMSTERDAM - Het stelsel van papiergeld is gebaseerd op het vertrouwen in de overheid. Het verleden heeft echter aangetoond dat dit geregeld geschaad wordt. Beleggers doen er mede daarom goed aan hun vermogen deels in het schaarsere goud of zilver te stoppen. Dit wordt bepleit in het eind vorig jaar uitgebrachte boek ’Geld, goud en zilver`.

=> 3 à 4 weken geleden heb ik me dat boek aangeschaft en ik vind het zeker een aanrader. Voor mij is het een mooi opgebouwd werk om het goud in onze geschiedenis te begrijpen en blijft het een werk om binnen handbereik te houden. Bovendien is het een ware verademing om eens over goud te lezen in onze eigen nederlandse taal.
De grafieken die nu in mijn hoofd vastgeprent zijn bevinden zich op pagina 156 en vooral 157.
Voor degenen die het boek moesten hebben, bekijk ze eens.
En ik meen dat die uitbraak uit de goud-berenval er effectief ten volle zit aan te komen, en dat de maniefase weliswaar nog niet voor vandaag is, maar wel "ergens" in de loop van het komend decennium. Wanneer, ik weet het niet, maar steekt het op een jaartje? Nee, toch.
Wat ik wel weet is dat er ineens een (on)verwachte trigger zal zijn, waardoor alles ineens zéér snel kan gaan. Dan moet je de fysiek niet meer gaan zoeken, dan moet je erin zitten, as simple as that.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Indiana Jones
Freegold Member

Sunday Thoughts 15-01-2012

Post by Indiana Jones »

-Op jsmineset was een formule te lezen dat de buitenlandse dollar-reserve, uitgedrukt in goud ongeveer neerkomt op een goudprijs á u$ 12.500 / troy ounce;
-Op steeds meer websites is te lezen dat het onwaarschijnlijk is dat de fysiek goudreserves van Europese landen, die thans geborgen liggen in kluizen in de rotsformaties in Manhatten/USA, ooit nog retour komen;
-Over het algemeen is men het er wel over eens dat de Dollar zijn rol als WereldhandelsReserve niet langer kan waarmaken en dat er iets anders voor in de plaats moet komen, een NIET landsgebonden Virtuele Unit-Of-Account, en dus meer een handelsmandje (SDR!?) dat de grootste wereldeconomieën vertegenwoordigt;
-In de media wordt getwijfeld over de houdbaarheid van de Euro. Maar als de Euro echt gaat vallen, vanwege sovereign debt default van een aantal Eurolanden, vallen ook sommige grote Europese banken om en komen mede daardoor ook grote Amerikaanse zakenbanken fors in de problemen, vanwege hun verweven belangen in die Europese banken. De financiële sector is er dus niet bij gebaat dat de Euro echt valt, maar tussentijds kan deze zelfde sector flink aan de default-gossip verdienen. 2012 lijkt HET jaar van de Euro erop/eronder te worden;
-Op de keper beschouwd is China een natie, die in de afgelopen 25 jaar van een gesloten communistisch agrarisch land is gegroeid naar een meer open wereldproducent van formaat. Het land zelf staat Sociaal, Demografisch en Infrastructureel nog midden in de puberteit en het zal nog lang duren voordat het land hierin tot volwassenheid komt. Tot die tijd is het land geheel afhankelijk van export die zich vertaalt in een enorm dollaroverschot dat onmogelijk gehedged kan worden .... slechts een deel is gehedged. In de tussentijd komen hun westerse afnemers meer-en-meer in de problemen, hetgeen zich vertaalt in afnemende Chinese export cq groeicijfers en toenemende binnenlandse sociale onrust;
-Japan is Japan. Nog immer een belangrijke speler in de wereld, maar tegelijkertijd een sterk vergrijzende bevolking, een ruim 20 jaar geleden ontstane, nog immer niet opgeloste schuldproblematiek, dus weinig florisante toekomst op korte termijn.

In zulke scenario's blijft het de vraag welk pad de wereld op gaat:
-een escalatiepad met (wereld)oorlogen, sovereign defaults, anarchie en een goudprijs die sky-high gaat; of .....
-een escalatiepad waarin de druk op een gegeven moment zo hoog wordt, dat men tot een enigszins gedwongen vorm van samenwerking komt om uit de problemen te komen, zo rond 2016. Een soort compromisvorm waarin geen enkele natie een volledig gezichtsverlies lijdt, waaruit een Bretton-Woods 2.0 voortkomt waarin de goudbreuk van 1971 (Nixon) weer enigszins hersteld wordt.

In zo'n Bretton-Woods 2.0 zou men bijvoorbeeld af kunnen spreken dat de devaluatie van de USD (die feitelijk al in 1971 had moeten plaatsvinden), gevolg wordt gegeven. Dat zou tot aanzienlijke schade voor de landen met een dollarreserve leiden, maar die kan deels gecompenseerd worden door een hogere goudprijs, zonder dat er met goudvoorraden van die landen geschoven hoeft te worden. Men zou kunnen beslissen om een nieuwe WereldHandelsValuta te introduceren, waar een gedeprecierde dollar zo'n 50% deel van uitmaakt en tevens een gedeprecieerde Euro, Renminbi en Yen.
Wat er in dat spel met de Roebel en met het PondSterling gaat gebeuren is een beetje koffiedik kijken ..... ze zouden zich bij de Euro aan kunnen sluiten (Putin heeft daarop al gehint) .... maar dat wordt nog een enorm machtsgevecht.

Die depreciërende valuta, depreciëren dan tegen GOUD, wat MTM (Mark To Market) in het virtueel SDR mandje wordt opgenomen, op dezelfde manier als goud thans MTM op de ECB balans staat en net zoals in de eurolanden, zonder verschuiving van goudvoorraden maar wel goudbeloftes op papier.
Immers, ECB goud is er ook niet echt in een ECB kluis en bestaat slechts uit goudbeloften van de deelnemende landen. Goud prijst in zo'n geval eenmalig de valuta (en terecht) maar of dat blijvend is, vraag ik me af want de goudprijs kan daarna dusdanig gemanipuleerd worden dat de KK (KoopKracht) van de valuta na die eenmalige actie enigszins stabiel blijft (een mogelijk fluctuerende boven- en ondergrens voor zowel goud als betreffende valuta). Dat alles kan +/- tussen 2016-2020 plaatsvinden.

Ergo: een volledig escalatiepad leidt tot een fysiekprijs tot in de sterren en een compromispad leidt dan tot een goudprijs die bijvoorbeeld zou kunnen pieken op USD 12.000 / USD 13.000 maar daarna terugvalt op een nieuw niveau, fluctuerend rond de USD 6.000 / troy ounce.

Zomaar wat Thoughts dus, maar ze spoken al langer rond in mijn breintje en het is imo bij nader inzien niet eens zo'n gekke gedachte ..... ;)

Greetz, Indy .... :D
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

Indiana Jones,
Terwijl ik een "frisse-neus-halen" strandwandeling in het mooie en lekkere winterzonnetje aan het maken was heb jij hier een mooi geformuleerde "Sunday Thoughts 15-01-2012" neergepend.
Ik heb het 2x gelezen en wil er eigenlijk alleen nog volgend niet-heel-recent, maar blijvend actueel filmpje aan toevoegen, dat iemand me vandaag nog eens ter herinnering doormailde .

Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Waarom zou een compromis leiden tot vervijfvoudiging van de prijs? Het zou ook geen rol van betekenis meer kunnen hebben. Ik heb het niet zo op "mandjes".
Zit voor mij in dezelfde sfeer als de dokter die zegt "u krijgt een roesje", maar ondertussen lig je daar wel zonder inspraak- en beslist een ander over je toekomstige produktieopbrengst ;-)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:Waarom zou een compromis leiden tot vervijfvoudiging van de prijs? Het zou ook geen rol van betekenis meer kunnen hebben. Ik heb het niet zo op "mandjes".
Zit voor mij in dezelfde sfeer als de dokter die zegt "u krijgt een roesje", maar ondertussen lig je daar wel zonder inspraak- en beslist een ander over je toekomstige produktieopbrengst ;-)
Heb na mijn post een paar uur door het bos gelopen met echtgenote en hond ..... :D

vervijfvoudiging (10K) is door politieke ontkenning van de huidige monetaire problemen. Wellicht halvering (5K) erna is door CB verkopen, nadat het mandje gevuld is......... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Obi-Wan
Platinum Member

Post by Obi-Wan »

Voor de Freegolders een pdf-ke van 389 blz. van JR (niet die van Dallas). Dit in navolging van Blondie....

Pdf JR
Patience. Use the force. Think.
Obi-Wan
Platinum Member

Post by Obi-Wan »

Meer Freegold van waar het vorige kwam...

Vanaf nu FOFOA's op de bus en op de tram dankzij Fofoa's compendium deel 1 van in pdf van 513 blz.

Link pdf
Last edited by Obi-Wan on 16 Jan 2012, 08:38, edited 2 times in total.
Obi-Wan
Platinum Member

Post by Obi-Wan »

Zoals het woord deel 1 al laat vermoeden.... is er nog een ander deel beschikbaar....

Nog meer leesvoer voor op de bus- trein- en tramdagen. Helaas voor de freaks (ik denk aan Flore en GI) slechts 188 blz.

Link pdf
Post Reply