De OESO blijft somber over de Europese economie (aanzienlijke terugval van de groei) en ziet de groei van de Braziliaanse- en Chinese economie waarschijnlijk ook afnemen. De OESE ziet de Amerikaanse economie echter sterker groeien dan het langjarig gemiddelde.
Ik lees hieruit dat de wereld economie als geheel terugvalt, maar dat dit niet aan de VS ligt, want dáár gaat het juist goed.
Aangezien ik dit in het geheel niet begrijp, is er hier dan iemand die mij uit kan leggen in welke sectoren de Amerikaanse economie dan zo beresterk is, dat de economie in dat land meer dan gemiddeld groeit ?
=======================
'Vooruitzichten VS verbeteren'
Laatste update: 12 januari 2012 14:02
PARIJS - De groei van de internationale economie zwakt de komende maanden verder af, maar de Amerikaanse economie vertoont tekenen van herstel. Dat bleek donderdag uit de index van leidende economische indicatoren van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).
Volgens de OESO blijft de Amerikaanse economie de komende maanden sterker groeien dan het langjarig gemiddelde. Daarmee is de denktank wat positiever over 's werelds grootste economie dan een maand geleden, toen nog een terugval van de groei werd voorspeld.
Eurozone
De vooruitzichten voor de eurozone blijven somber. Zowel voor de eurozone als geheel, als voor Duitsland, Frankrijk en Italië apart wijzen alle tekenen op een aanzienlijke terugval van de groei. Ook in India, Brazilië en China neemt de groei in de komende maanden waarschijnlijk af, voorspelde de OESO.
© ANP
http://www.nu.nl/economie/2713498/vooru ... teren.html
Hooimijt Januari 2012
- Indiana Jones
- Freegold Member
Re: Hooimijt Januari 2012
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
- Rasta
- Gold Member
Financiële industrie? In het stuk daarnet gepost door Paul, staat vermeld dat de derivaten business groeit als een gek.Indiana Jones wrote:....
Aangezien ik dit in het geheel niet begrijp, is er hier dan iemand die mij uit kan leggen in welke sectoren de Amerikaanse economie dan zo beresterk is, dat de economie in dat land meer dan gemiddeld groeit ?
....
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
- Paul
- Platinum Member
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Rasta wrote:Financiële industrie? In het stuk daarnet gepost door Paul, staat vermeld dat de derivaten business groeit als een gek.Indiana Jones wrote:....
....
roofridders
geschiedenis rijmt !
"Taxes are a barbaric relic of the past"
- Spruitje
- Freegold Member
Uncle Sam zaait twijfelIndiana Jones wrote:'Vooruitzichten VS verbeteren'
Laatste update: 12 januari 2012 14:02
PARIJS - De groei van de internationale economie zwakt de komende maanden verder af, maar de Amerikaanse economie vertoont tekenen van herstel. Dat bleek donderdag uit de index van leidende economische indicatoren van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).
De Europese beurzen waren lang in feeststemming, na twee uitstekende schuldveilingen in zwakke eurobroertjes Spanje en Italië. Maar enkele tegenvallende macro-economische data uit de Verenigde Staten brachten de markt opnieuw aan het twijfelen.
Euronext Brussel: Delhaize tuimel…
Wall Street slaat aan het twijfel…
Italië en Spanje slaagden er in de voormiddag in het beoogde bedrag van respectievelijk 5 en 12 miljard euro op te halen. Spanje kon zelfs bijna dubbel zoveel geld binnenrijven. De rente die beide landen daarvoor moeten bieden, is fors gedaald(1) in vergelijking met gelijkaardige veilingen in december. Het beleid van de nieuwe premiers - Mario Monti in Italië en Mariano Rajoy in Spanje - lijkt beleggers dus toch wat vertrouwen in te boezemen.
Die geslaagde veilingen zorgden ook voor een ontspanning op de obligatiemarkten. De Italiaanse tienjaarsrente daalt met meer dan 30 basispunten tot 6,639 procent, de Spaanse lange rente zakt 17 basispunten tot 5,131 procent. Ook de Belgische rente loopt sterk terug (-25 bp), en gaat daarmee zelfs licht onder de 4 procent.
En ten slotte schiet de euro de hoogte in, waardoor de eenheidsmunt herstelt van de klap van woensdag. Die bracht de euro tot het laagste peil sinds de zomer van 2010.
Beurzen
Allemaal fijn nieuws voor de financiële sector, die dan ook vooraan liep op de aandelenmarkten. UniCredit trok de kar (+12,6%), maar ook Ageas (+6,9%), Dexia (+6%) en KBC (+5,7%) blonken uit.
Maar de algemene beurswinst van eerder op de dag, smolt in de loop van de namiddag weg. De EuroStoxx sloot nog wel 0,3 procent hoger met dank aan het zware gewicht van de financiële aandelen, maar de bredere Stoxx600 sloot licht in het rood. Wall Street twijfelt ondertussen nog tussen winst en verlies.
Reden voor het verlies aan spankracht waren enkele macro-economische cijfers uit de VS. Na de stroom hoera-berichten van de voorbije weken, valt Uncle Sam nog eens ouderwets tegen. Niet alleen stegen de steunaanvragen meer dan verwacht, ook de consument laat het wat afweten. De kleinhandelsomzet steeg er met een teleurstellende 0,1 procent, het zwakste peil in zeven maanden.
Maar ook het bedrijfsnieuws uit Europa is niet meteen hoopgevend. Vanmorgen was er ook heel wat somber nieuws uit de bedrijfswereld. Delhaize sluit 146 winkels(2) in de VS en Zuidoost-Europa wegens tegenvallende verkopen in het vierde kwartaal. Gevolg: 5.000 jobs weg en twee kwartalen lang een impact op de resultaten. Het aandeel kreeg een opdoffer van bijna 11 procent.
In Londen was Tesco de kop van jut met een verlies van meer dan 16 procent. De grootste Britse retailer verkocht, op vergelijkbare basis, in eigen land minder tijdens de eindejaarsperiode. Dat is een gevolg van massale prijsverlagingen die in december werden doorgevoerd en die Tesco niet kon compenseren door meer klanten te lokken. Voor het volgende boekjaar verwacht de groep slechts een minimale winstgroei. De combinatie van Tesco en Delhaize kleurde de sector dieprood. De retail-index in de Stoxx600 zakt bijna 6 procent.
ECB
Van de europese Centrale Bank kwam voor een keer eens niet richtinggevend. De ECB liet om 13.45 uur weten de basisrente stabiel(3) te houden op 1 procent. Op de persconferentie achteraf was er niet echt vuurwerk te ontwaren. Het lijkt erop dat Frankfurt even het stof wil laten neerdwarrelen dat is opgewaaid na de eurotop van afgelopen december. ECB-voorzitter Draghi roept de Europese politici op om het budgettair pact deze maand nog te ondertekenen, en niet te wachten tot de eurotop van maart.
De Bank of England maakte om 13 uur bekend dat de rente stabiel blijft op 0,5 procent. Ook aan het aankoopprogramma van staatsobligaties ter waarde van 275 miljard pond wordt niets gewijzigd.
artikel: De Tijd.
------------------------------
Vandaar dat het allemaal zo goed gaat in de VS: 'n stijging van 0.1% in de kleinhandelverkoop.

Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
- William Arthur Ward -
-
- Gold Member
Lijkt wel erg op een potje uitstekenPaul wrote:ik vind het geschetste mechanisme boeiend. en nog nergens gezien.Rasta wrote:Goed stuk inderdaad. Maar het is toch al lang bekend, dat diegene die nu massaal short zitten (JPM) uiteindelijk de grootste houders zullen zijn van fysiek? Althans, in vergelijking tot de publieke bezit bij centrale banken.Paul wrote:Dit stuk gisteren ook in de engelse hooimijt geplaatst
maar ook even hier nog
erg goed wat mij betreft
en gaat verder in op de repo en re-hypothecatie ellende.
MUST read !
http://www.golemxiv.co.uk/2011/12/plan- ... s-legally/
en vraag je dan vooral nog eens af of het uitmaakt WAAR het goud is opgeslagen
en wat die ECB MTM nu eigenlijk voorsteld als je niet eens weet van wie het spul nu eigenlijk is
hebben = houden
legaal !
weerzinwekkend scenario. maar erg realistisch wat mij betreft. en ze komen dr mee weg ook.
zolang je elkaars derivatenposities niet weet is de markt kapot. je kan niets en niemand meer vertrouwen.
"if you look around the table and you don't know who the sucker is, its you...."
.

-
- Platinum Member
Daar was ik het in de vorige hooimijt altijd al oneens met de theorie van Geel IJzer.Paul wrote:ik vind het geschetste mechanisme boeiend. en nog nergens gezien.Rasta wrote:Goed stuk inderdaad. Maar het is toch al lang bekend, dat diegene die nu massaal short zitten (JPM) uiteindelijk de grootste houders zullen zijn van fysiek? Althans, in vergelijking tot de publieke bezit bij centrale banken.Paul wrote:Dit stuk gisteren ook in de engelse hooimijt geplaatst
maar ook even hier nog
erg goed wat mij betreft
en gaat verder in op de repo en re-hypothecatie ellende.
MUST read !
http://www.golemxiv.co.uk/2011/12/plan- ... s-legally/
en vraag je dan vooral nog eens af of het uitmaakt WAAR het goud is opgeslagen
en wat die ECB MTM nu eigenlijk voorsteld als je niet eens weet van wie het spul nu eigenlijk is
hebben = houden
legaal !
weerzinwekkend scenario. maar erg realistisch wat mij betreft. en ze komen dr mee weg ook.
zolang je elkaars derivatenposities niet weet is de markt kapot. je kan niets en niemand meer vertrouwen.
"if you look around the table and you don't know who the sucker is, its you...."
ik denk zomaar dat we op deze manier heeeel veel goud in de states kunnen achterlaten.
dat de ECB balans ineens opgeschoond kan worden straks. poef. goud voor groot deel weg. het ligt al daar eh. opgeeist en legaal toegewezen aan JPM/GS/etc.
Hij hamerde steeds over het " verfrissende " aan de ECB, omwille van zijn MTM boeken van zijn goudreserve.
Stelde me vaker de vraag : " welk goud ? " !
Een zeer onvoorzichtige redenering als "uw" goud in de schuif van 'uw gebuur" ligt !!!
mvg
Cavajo
- Indiana Jones
- Freegold Member
Als ik daarover schreef op het vorige forum, begreep ik kennelijk MTM goud niet ....cavajo wrote: Daar was ik het in de vorige hooimijt altijd al oneens met de theorie van Geel IJzer.
Hij hamerde steeds over het " verfrissende " aan de ECB, omwille van zijn MTM boeken van zijn goudreserve.
Stelde me vaker de vraag : " welk goud ? " !
Een zeer onvoorzichtige redenering als "uw" goud in de schuif van 'uw gebuur" ligt !!!
mvg
Cavajo

Het schijnt dat mensen met een onvoorwaardelijk geloof ergens in, er niet meer vanaf te brengen zijn. Als je 'tegen' bent, ben je de schuld als het misloopt .... contradictio in terminis ......

Morgen een belangrijke dag voor Goud- en de Euro. Dan worden wat langere Spaanse en Italiaanse schulden geveild. In de Anglo-Amerikaanse pers zijn vergrootglazen uitgedeeld en krijgt de grootste mierenneuker een weekbonus.....

- doubleyou
- Gold Member
Schrijf je dat in de nieuwe spelling eigenlijk niet met 1 "n" ? ...... Hier die bonus !Indiana Jones wrote:...en krijgt de grootste mierenneuker een weekbonus.....

"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
- Indiana Jones
- Freegold Member
doubleyou wrote:Schrijf je dat in de nieuwe spelling eigenlijk niet met 1 "n" ? ...... Hier die bonus !Indiana Jones wrote:...en krijgt de grootste mierenneuker een weekbonus.....![]()

-
- Gold Member
Even aan Henk Bleker vragen. Inderdaad, Paardenmeisje met 1n volgens het groene boekje.doubleyou wrote:Schrijf je dat in de nieuwe spelling eigenlijk niet met 1 "n" ? ...... Hier die bonus !Indiana Jones wrote:...en krijgt de grootste mierenneuker een weekbonus.....![]()
Last edited by Adamus on 13 Jan 2012, 09:01, edited 1 time in total.