Ervaring in NL: Positief. Het is een ruimte die je huurt, en de inhoud is en blijft jouw eigendom. Bij mijn bank is het regelmatig dat ik een briefje aantref: "onze systemen hebben een storing", zodat kas transacties niet mogelijk zijn. Maar, de kluis service is altijd operationeel. Ik denk dat je het kunt vergelijken met een bankholiday - alhoewel ik betwijfel of die ooit gaat plaatsvinden. Maar goed, dat is niet de vraag.mcduff wrote:Hoe staan jullie tegenover het gebruik van een persoonlijk kluisje bij uw lokale bankkantoor?
Weet iemand wat de geschiedenis leert ivm zulke kluisjes en bankholidays en/of confiscaties?
Merci
Het grootste risico voor de inhoud van een kluis is diefstal. Niet door een kraak van buiten, maar een kraak van binnen via insluiting. Na een aantal gevallen, hebben de banken de procedure aangescherpt bij sluiting: eerst moet een medewerker de kluis door om te verifiëren of zich niemand nog in de kluis bevind. Voor de meeste filialen met kluisruimte is dit uberhaupt niet van toepassing, aangezien de kluisruimte zeer klein is - insluiting is onmogelijk. De gevallen van insluiting waren in grote kluizen met meerdere gangen, waar het eenvoudig is om je te verstoppen.
Nog even terug naar de reden voor een bankholiday/confiscatie. Wat potentieel heeft de overheid te winnen? De financiële baten wegen niet op tegen de lasten. Het aantal kg in de kluizen is verwaarloosbaar, en de publieke opinie zal snel vergelijken met Duitsers die iets soortgelijks deden in WOII. En een digitale bankholiday? Bedenk even hoeveel het openbare leven zal zijn ontwricht. Vandaag een bankholiday afkondigen, en overmorgen kun je al geen brood meer krijgen in de bakkerij. Hetzelfde geld natuurlijk voor het internet afsluiten. Gaat niet werken in onze maatschappij.