Goud en Zilvermijnen

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Indiana Jones »

Image

Hoeveel wijzer was je van het 'Willem Middelkoop' fund geworden .... afgelopen jaren ?
Attachments
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (68.85 KiB) Viewed 3648 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

Leo3.14 wrote:
doubleyou wrote:
Leo3.14 wrote: Ik ga NG kopen onder de 4 $ begin volgend jaar.
my 2 cents.
;)
Dan doe ik mee. Met plezier ! :lol:

Beter is om ze toch binnen te halen dan aan een limiet van pakweg 4,05.
Als ze dubbele bodem zetten...in oktober was de laagste koers 4 rond. Eronder zijn ze niet geweest.
Bij nieuwe stijging dan tot huidige koers tellen we dan bijna 35%.
Dan kunnen we 2/3 buiten doen, en een free ride met de rest.
ok ?
nope, net onder de 4$ is't koekenbak zoals we nu rijden.

Lagere low, hogere RSI waarde......

veel weerstand op 6 $ : helft houden dan.
;)
Technisch ligt NG er vrij goed bij momenteel.
De stijging naar 6+ kan voor komende weken zijn : zal afhangen van de uitslag vh referendum zondag.
Een tegenbeweging van goud 100$ up valt niet uit te sluiten terug....

target begin volgend jaar blijft echter hetzelfde imo.

Als we volgende week al onder de 4$ verzeilen, doe ik een eerste aankoop voor een trade naar 6+.
Goud is een cyclisch edelmetaal
Gwyde
Platinum Member

Mining investors assume precious metals are bottoming out

Post by Gwyde »

American stock markets have retreated from the all time highs set last week, with the S&P giving back 1% over the week and Nasdaq sliding 2.65%. Only the DJIA made another tiny advance.

Gold started and ended the week advancing, but the three day slide in between turns the result red: -0.32% to $1177. Silver is better off, advancing 1.58% on balance to close at $16.72. PGM's are mixed, with platinum recovering 2.77% after the horrifying slide in November. Pt closed at $928.
Palladium continued its ascent to a $768 year high but backed off, retreating to $739, a tiny 0.4% decline for the week.

Mining investors are assuming the precious metals retreat has run its course. The HUI index advanced 4.34% to 183.4. As a result HUI/Gold firmed to 0.154 well off its November low; you find the updated graph at the Gold Miner Pulse page. Residuals relative to the HUI/Gold least squares trendline have turned positive. This indicates a bullish sentiment among mining investors.

Our Contributor driven Explorer and Junior Mining spreadsheet somewhat lags with a 3.11% advance. For comparison, GDX adds 3.69% and GDXJ is up 4.91%.
Over the week, we have 13 picks advancing, with 6 declining. Over the long haul, there is no change: declines still outnumber advances 13 to 6. Osisko Royalties comes close to breaking even. The long term blunt average decline stands at 12.22%, while the cap weighed advance sweetens to 4.07%.

An update was made of the long term gold miner performance list. Since Nov 2010 only 16 miners are advancing, while 11 are down over 95%!
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

NG :
Als we volgende week al onder de 4$ verzeilen, doe ik een eerste aankoop voor een trade naar 6+.
Ik hoopte op een grote beweging van goud neer naar de 1100$ zone vandaag .en een hevige beweging van de $ up, richting pariteit.
Goud zet zijn daling rustig verder echter.

Toch geen longposities in goudmijnen bijgevolg voor mij momenteel.(voor een korte trade)

Ik blijf short op Abx en Rgld.
en Long Dow
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Leo3.14 wrote:NG :
Ik hoopte op een grote beweging van goud neer naar de 1100$ zone vandaag .en een hevige beweging van de $ up, richting pariteit.
Goud zet zijn daling rustig verder echter.

Toch geen longposities in goudmijnen bijgevolg voor mij momenteel.(voor een korte trade)

Ik blijf short op Abx en Rgld.
en Long Dow
Het zou zo maar kunnen dat de mijnen redelijk steady blijven terwijl de goudprijs verder zakt.
Heb dat hier al +/- een half jaar terug geschreven .... ;)
Goud (comex) zelf ... komt nog wel aan de beurt .... ff geduld hebben.
Dow doet niet zoveel, maar omdat ik geen DJI heb, doch een pak aandelen van diverse bedrijven
in de VS op DJI, Nasdaq e/o S&P doet het dividend de rest wel.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

Het zou zo maar kunnen dat de mijnen redelijk steady blijven terwijl de goudprijs verder zakt.
Heb dat hier al +/- een half jaar terug geschreven ....
Er moet nog een paar honderd $ af van de goudprijs.
De mijnen gaan niet hoger staan intussen.
'Redelijk steady': is mogelijk.
Hoe je dat rijmt met stijgende olieprijzen en dalende goudprijs is me een raadsel, maar het zou zomaar kunnen.

Een korte spike neer onder de 1000$ zou ideaal scenario zijn.
Beter dan xx maand ik wil, maar ik kanniet.
Nu nog een reden vinden.
;)

We zijn oververkocht : mijne kernfysicus denkt dat we (veel) hoger kunnen kortetermijn :

http://www.marketwatch.com/story/fear-o ... TD_popular

Slow stoch weekly oververkocht.
Een reliefbounceke naar 1210$ lijkt logisch van hier.
Gwyde
Platinum Member

Met het jaar eindigt ook het 2016 goud herstel

Post by Gwyde »

Eens in het nederlands vandaag, :D

De amerikaanse beurzen hebben na de aarzeling van eind november terug aangeknoopt met de 'Trump' rally. Zowel DJI, S&P en Nasdaq boeken een weekwinst iets boven 3%. Tegelijk loopt ook de koers van de USD op, waarbij de 10 jarige rente verder herstelt. Dit zijn trends die niet over een lange tijd tegelijk kunnen standhouden, maar momenteel is het toch mooi zo.

Geen goede zaak voor de edelmetalen, die compleet de rol moeten lossen bij de 'commodity rally'. Goud gaat 1.5% lager over de week tot $1159.6/Oz, al is dit vooral toe te schrijven aan de duik op vrijdag. Zilver ondervindt nog enige houvast bij de stijging van de non-ferro metalen en verstevigt 0.6% tot $16.82, ondanks een slechte beurt op vrijdag. Platina en Palladium gaan hand in hand ongeveer 1.5% lager, met dien verstande dat platina al behoorlijk diep was weggezakt, terwijl palladium pas vorige week zijn jaarmaximum voor 2016 verbeterd heeft. Met minder dan $200 is het prijsverschil tussen Pt ($914) en Pd ($728) buitengewoon laag.

Ondanks de afkalvende prijzen van de edelmetalen is er van enige paniek onder de goud- en zilvermijnen niet echt sprake. De HUI index verzwakt 3.5% waarbij HUI/Goud nog steeds 0.152 haalt en pas op vrijdag duidelijk terrein prijsgeeft. Je vindt de wekelijkse update op de goldminerpulse pagina. Ook de residuals (afwijkingen tov de kleinste kwadratenlijn van HUI versus goud) blijven positief: de HUI gedraagt zich alsof goud momenteel vecht om boven de $1200 te blijven.

Onder de benchmark ETF's GDX en GDXJ is de 'schade' vergelijkbaar, al moet de explorer ETF (GOEX) wel 5.5% prijsgeven en maakt ook SIL (zilvermijnen) met een weekverlies van 4.25% geen goede beurt. Dan houden we het met onze 'contributor driven explorer and junior mining spreadsheet' (-1.76%) nog relatief goed stand. Vooral met dank aan IVN dat naast platina/palladium ook een koperreserve in de DRC in portefeuille heeft. Over de week zijn de stijgers (4) uiteraard in de minderheid tov de dalers (14), terwijl PLG pas op de plaats maakt. Over de lange termijn blijven we op 6 stijgers tov 13 dalers.
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

Naast RGLD & ABX, nu ook op AEM short gisteren @ 37$.

Trade what happens : freefall.
Gwyde
Platinum Member

The rate hike excuse

Post by Gwyde »

After the FED rate hike, the stock market rally halted. Over the week, only the DJI continued its uptrend as if pulled by the 20K magnet. S&P and Nasdaq close the week only little beneath their recent all time highs. Higher US 10Y bond rates cause a bond market sell-off. Almost all stock market crashes have been caused by prior bond market events. The next one won't be any different, but we're not there yet. In the mean time the greenback continues strengthening: cash is king.

The rate hike excuse (however anticipated) does it again on the precious metals market: Gold slid 2.16% over the week, closing at $1134.6 after a modest Friday uptick interrupts the slide. Silver is off worse, with a 4.46% plunge to $16.07. PGM's are mixed with a timid 1.2% gain for the heavily beaten up Platinum to $925, while Palladium slides to $695, down 4.5% for the week. By now gold is down for the sixth consecutive week. Losing streaks like this are not that frequent, even during the 2012-2015 gold bear market.

Eventually the HUI/Gold ratio gave way to 0.145, with the HUI down 6.6% to 163.3. You find the usual updates at the Gold Miner Pulse page. Residuals relative to the HUI/Gold least squares trend line remain firmly positive. This indicates there still is no panic among mining investors. However cumbersome the miner slide may seem, mining shares still are higher than during the start of the gold recovery early February, when gold was around today's level.

Among our Benchmark ETF's declines vary: while GDX suffers a 7.7% decline, barely off worse than the HUI, GDXJ plunged 12.64% and both SIL and GOEX are down around 9%. With a 10.4% weekly loss, our Contributor driven Explorer and Junior Mining spreadsheet is among the squad. Not a single miner escaped the downturn this week. Moreover we've lost Mirasol and Asanko gold among long term gains. Only 4 picks still quote above their list entry levels. The long term decline now stands at 22.8% (blunt average) while cap weighed we now are down 8.6%.

An update was made of the long term gold miner performance list. Since Nov 2010 only 13 miners are advancing, while 11 are down over 95%! The page also includes an overview of list changes. This week, the penny stock Rubicon Minerals has been dropped from the list. Sandstorm gold is taking its place.
Dirkgold
Platinum Member

Oceana gold

Post by Dirkgold »

Haile mijn gaat in productie.
( nieuwe mijn in us )
Post Reply