Gek genoeg lijkt het in de psyche te zitten, vooralsnog.Spruitje wrote:Inderdaad, mooi stuk.
Of iedereen zo gek gaat worden van 'n Napoleonnetje.Ik weet het niet, wie heeft nog affiniteit met die dingen?
Ook het bling-bling en het fascinerende dat bvb. een Maple Leaf heeft, is niet in einde en verre te bespeuren.
Zeg nu zelf...
20'ers en jonger zegt de Gulden helemaal niets en zelfs een groep daarvan heeft niets met cash geld.
Ik heb het eens uitgeprobeerd in de familie en wat verzamelde munten en postzegels weggegeven,
waar ik toch niets meer mee deed.
De ouders, 35'ers vonden de zegels heel mooi, maar de kinderen 15'ers hebben bijna de hele dag met die munten gezeten.
Mam, wat zijn die lichte muntjes. Dat zijn Italiaanse Lires meisje.
En mam was die gulden echt zilver etc.etc.
Met een doos tastbare munten spelen- en mogen hebben fascineerde ze.
En dan een gouden tientje .... was dat vroeger echt geld ? Ja, dat waren de mooiste en mamma en pappa willen die graag hebben.
Eagles, Krugers kunnen ze niet helemaal begrijpen, maar zo'n gouden tientje (veel minder waard) gaan ze van kwijlen.
DAT zei me genoeg

Jullie zouden dat in België eens uit kunnen proberen met gouden 20Frank muntjes vs bijvorbeeld krugers en die aan jonge
mensen + hun kinderen in jullie familie laten zien die de Belgische Frank nog gekend hebben.
Dan natuurlijk niet zeggen welke munt meer waard is, maar gewoon eens de hebzucht observeren.
Wanneer je die in de ogen ziet .... dan weet je genoeg, toch ....