Hooimijt November 2011

Dutch language haystack
Post Reply
Adamus
Gold Member

Re: Hooimijt November 2011

Post by Adamus »

positive wrote:WARNING - VERWITTIGING

De Europese Commissie zou aan een regeling sleutelen om buitenlands (lees Grieks, Belgisch, Frans, Nederlands…?) geld dat is ondergebracht op Zwitserse rekeningen terug naar het thuisland (Griekenland) te sluizen. Dit is een volgende maatregel om het geldverkeer in Europa te regelen. Gezien de precaire situatie van de Zwitserse grootbanken zou men voldoende druk kunnen uitoefenen op de Zwitserze overheid.
Op dit ogenblik zou in er voor € 81 miljard aan Grieks geld onbelast op Zwitserse rekeningen staan. Hoewel een deel niet legaal is, is het overgrote gedeelte legaal geld waar de Grieken hard voor gewerkt hebben en in Griekenland al belast werd. Europa en Zwitserland werken aan een regeling om dit geld verplicht terug te transfereren naar Griekse banken.
Dit is uiterst verrassend aangezien Zwitserland alleen verplicht is fraudegeld door te geven aan Europa. Legaal geld terug transfereren naar een failliet banksysteem om het daar te kunnen belasten is een zoveelste stuiptrekking om fouten uit het verleden recht te zetten.
Het wordt steeds duidelijker dat Zwitserland en de Zwitserse banken vooral een plek geworden is waar men vooral NIET zijn centen mag aan toevertrouwen. : legaal of niet…maar het is vijf na twaalf om maatregelen te nemen en nagels met koppen te slaan.
Hoe veilig ligt het (griekse) metaal van Goldmoney dan nog in Zwitserland? nederlanders mogen daar trouwens geen goudrekening .hebben.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Indiana Jones wrote:

Eurobonds betekent dan niet afboeken, maar tot de laatste cent terugbetalen over 30 jaar, net zoals de Duitsers moesten. Nieuwe schulden moeten door de landen zelf gefinancierd worden op de open markt en de oude eurobond schuldverplichting blijft bestaan in euro's .... ook al stappen zwakke landen uit, ze betalen net zoals Duitsland alles af.

En met echte inflatiecorrectie.
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

De vetgedrukte lijnen in de tekst sluiten ook aan bij jullie discussie !

Will gold fall to $1500 and if so, where does it go from there?
The threat of a fall in the gold price to $1,500 appears real at present but if it does occur is likely to be brief.

Author: Julian Phillips
Posted: Thursday , 24 Nov 2011

http://www.mineweb.com/mineweb/view/min ... &pid=92730

...
In this investment climate, the market forces that should prevail are not doing so. The rational approach has been sidelined as markets are blown this way and that by emotions, fears, and knee-jerk reactions.

This has always proved to be short-lived with investors kicking themselves afterwards because they did not act rationally. Falls become too extensive just as price ‘spikes' do so too. Hindsight is an exact science but useless when looking forward.

Now, we have to look forward. The way we do that is to look at the forces in play beneath the surface and see their direction. Take a point in the future and see what should happen if these forces keep going in that direction. What place are they taking us to?
...
The long, slow process of the globe's wealth moving from the west to the east has been going on for years now. There is no sign that this will change in the next decade.
...
With growth fading fast in the developed world, the days of live now, pay later have come to an end. Now it's pay now and live later as the developed world looks at the debts it has incurred and the falling cash flow with which to repay them.
As with individuals, when you have to repay debt, you don't spend, so the economy must lower its performance levels until the process is over. It is naïve to think that you can have growth and repayments when economies rely so heavily on consumer spending. It's with horror that the developed world sees just how much their borrowings have overshot acceptable levels.
...
Will this hold off the fall from reaching $1,500? We feel it would be foolish to specify a specific price having seen so many such forecasters prove wrong when they do this. While it is possible, if it does go there it will be only briefly, but more likely by then the tide of investment into gold that we have seen in the last decade will return to gold before it does. But we will have to wait and see.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

25 november vandaag, ben meer dan benieuwd.

duitse veiling mislukt, bankruns in de baltische staten. of toch richting eurobonds ineens ...
je ken alles en niks verwachten.

heb even internet weekje uitgezet hier, kijken hoe dat ook alweer was.
dat is echt enorm wennen, maar verademend rustig ...
"Taxes are a barbaric relic of the past"
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

ParsGold wrote:[Een vraag aan allen, terug naar de basis: vooraleer we allemaal mooie of lelijke toekomstbeelden gaan maken:
HOE GERAKEN WE UIT DEZE SCHULDENCRISIS????
1) inflatie en daarna hyperinflatie vlgs Indy (correct indy?)
2) eenmalige herwaardering goud, daardoor opslorping schulden (Pars)
3) ??? (wie?)
Hoe dan ook, een schuld moet terugbetaald worden. En als men niet gaat naar een "herwaardering", dan zal men andere, zeer inventieve wegen moeten bewandelen.
In ieder geval : de burger zal bloeden dan. Niet letterlijk, maar het kan niet anders dat dit zéér zal gevoeld worden in de portemonnee.
De burger zal er voor opdraaien en zal de koopkracht verliezen. Op liefdadigheid van de rijken, of vrijwillige filantropen zal de regering of lidstaten niet moeten rekenen. Integendeel, het zal pijn doen dan, en waar zal men het zoeken, bij de personen met een inkomen, vooral de actieven en productieven weeral dus.

Een europese mogelijkheid, maar een nachtmerrie voor alle werknemers, zo goed als onmogelijk om dit als lidstaat alleen "durven" te doen:
* alle netto-lonen en netto-uitkeringen ; cash-gedeelte verminderen met bepaald percentage (neem bv. 10%)
* die 10% geeft de staat in nieuw uitgegeven "staatsbons" : renteloos of zeer laag percentage, bv. 2%. -> dus zéér goedkope "verplichte" financiering die de staat iedereen oplegt.
* dit doet men 10 jaar lang -> % staatsschuld tov het BNP zal dalen.

Gevolgen :
Bevolking zal dit natuurlijk zeer sterk voelen, koopkracht daalt sterk, in hoeverre dit negatieve invloed heeft op de bestedingen??? Eten blijft men doen, verwarmen blijft men doen, dak boven het hoofd, door de spaarkracht van een deel van de bevolking zullen velen daarom niet minder consumeren, maar anderen, die nu al moeite hebben om de eindjes aan mekaar te knopen, zullen het archi-moeilijk krijgen. Waarop men zal besparen, zal ieder voor zich moeten uitmaken. Misschien creëert dit ook een nieuwe golf van solidariteit in families en buurten, misschien creëert het een aantal individuen die nu nog kunnen overleven, maar dan over de rooie zullen gaan...
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:
Indiana Jones wrote:Het kan dus ..... zonder freegold ...... terug naar een mentaliteit zoals die er in de jaren '50 van de vorige eeuw was. Even slikken voor veel mensen en politici, maar wel degelijk mogelijk.
Ik volg je wel Indi, maar spelen de schulden van de burgers en de bedrijven dan geen rol? (grafiek) Volgens mij was dit enkel de overheidschuld tov het BNP.
Zo goed als ik het mij kan voorstellen werd er in België door de burgers in die tijd bijna niet geleend, voor geen huis, zelfs voor geen auto. Eerst sparen en als je geld genoeg had kon je iets kopen.
Nu kopen we zelfs multimedia-apparatuur aan op krediet, zelfs pre-paid kaarten voor telefonie. (en dat is meer het geval als je je kan inbeelden, geloof me) Volgens mij speelt niet het overheidstekort tov van het BNP 'n rol maar de gehele schuld van de maatschappij (overheid+bedrijven+burgers)
En ik denk dat de schulden NU 'n héél stuk hoger liggen tov van het BNP dan in 1945. Het is ook 'n totaal andere invalshoek, in 1945 kwamen we uit 'n oorlogssituatie. Als de mensen TOEN voedsel hadden en 'n dak boven hun hoofd waren ze gelukkig.
Nu ligt dat wel anders. Ik denk dan ook dat we (spijtig genoeg) eerst door 'n lange periode moeten gaan waarbij 800 Kcal/persoon 'n luxe gaat zijn.
Klopt, ik kom nog uit de tijd dat je geen 'tig' verschillende hypotheken had met maximale renteaftrek en dat je voor dingen moest sparen. Ik kom nog uit de tijd dat je als stelletje begon met 2e hands spulletjes en dat je geen geld kon lenen voor een bruiloft, een auto en een volledig spiksplinternieuwe kinderkamer. Ik kom nog uit de tijd dat je, ondanks diploma's, onderop moest beginnen. Doordat deze mores sinds de jaren '90 helemaal is weggevaagd, worden er op hogere niveaus de meeste mooie plannen verzonnen, die in praktijk voor geen meter werken, maar wel bakken met geld kosten. Op de lagere niveaus kan dikwijls alleen nog maar in protocollen gedacht worden (is zelfs verplicht), waardoor creativiteit en motivatie onvoldoende kans krijgt. Die veranderde mores zie je op teveel plekken in de westerse samenleving. Vandaar ook mijn credo '0 + kennis = 0'

Men voelt zich te goed voor het lagere werk, en kan slechts in protocollen denken. Dat doet afbreuk aan creativiteit en inzicht en doet afbreuk aan een mentaliteit van 'doorpakken'. Ik kan Hille ook heel goed begrijpen als hij zegt: 'werken tot je kloten gelijk hangen' ..... :D, want zo was het ..... en zo moet het weer worden.

Daarmee geef ik niet af op de opleiding of de individuen (begrijp me niet verkeerd). Er zijn naar mijn mening genoeg mensen die willen, genoeg hele slimme mensen en genoeg hele creatieve mensen en je ziet veel mensen om je heen die er iets van maken. Maar de westerse mores is ziek .... heel ziek. Van jong tot oud en zelfs ingeslopen in de babyboomgeneratie ....... iedereen heeft kennelijk plots rechten, en de plichten of sociale verantwoordelijkheden die zijn uhhh, uhhh ..... tsjah, waar zijn die ook al weer.

Er is van hoog tot laag iets vreemds in de maatschappij geslopen -> een mores van 'in hokjes denken, nu lenen en uitgeven want later komt het vanzelf weer terug'. Daaruit is ook de hele graai cultuur ontstaan, met name op de hogere niveaus. Dat heeft allemaal kunnen gebeuren nadat de overheids discipline er, met de intrede van het floating currency systeem, helemaal is uitgeslagen. De hele westerse samenleving heeft zich daarnaar gezet.
En ik blijf bij mijn mening: freegold is NIET de toverstok die dat gaat veranderen, daar is een algehele mentaliteitsverandering voor nodig.

Hoewel ik voorzie dat er door (hyper)inflatie hele nare dingen gaan gebeuren, zal dit naar mijn mening toch reinigend kunnen werken. Helaas is het zo dat, als iets helemaal naar de ene kant doorslaat, het daarna eerst weer helemaal naar de andere kant zal doorslaan, voordat het zich weer kan gaan uitlevelen.
We gaan dus van hoge welvaart naar 'betrekkelijke' armoede om er ons vervolgens weer uit te werken, want de mens blijft een wezen dat vooruit wil.
Die golfbewegingen zie je overigens mooi in de Armstrong modellen terug ..
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:25 november vandaag, ben meer dan benieuwd.

duitse veiling mislukt, bankruns in de baltische staten. of toch richting eurobonds ineens ...

Ga ik eerdaags ook doen, ik zit er de laatste dagen veel te lang achter ..... :)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Obi-Wan
Platinum Member

Post by Obi-Wan »

doubleyou wrote:De vetgedrukte lijnen in de tekst sluiten ook aan bij jullie discussie !

Will gold fall to $1500 and if so, where does it go from there?
The threat of a fall in the gold price to $1,500 appears real at present but if it does occur is likely to be brief.
Een vraag die ik mij stel is of je nog vlotjes (lees onmiddelijk) aan munten gaat geraken.

Ik denk dat een Kruger of 2 geen probleem zal zijn. Maar vanaf een aankoop van 10 of meer stuks, denk ik dat je op verschillende plaatsen zal mogen gaan stappen/shoppen. Ik heb gelukkig geen fiat meer om te spenderen (echt weinig (= bijna niks) opzij gelegd dit jaar 8-) Van die denkoefening ben ik gelukkig al bespaard.
Patience. Use the force. Think.
Obi-Wan
Platinum Member

Post by Obi-Wan »

Op sommige sites wordt gesuggereerd dat MF Global moest vallen om zulk effect nog te kunnen creëren. Ik weet niet of dit de grote waarheid is, maar ik heb toch de neiging te geloven dat dit best wel eens zou kunnen.

Decline in Commodities Is 'Artificial': Jim Rogers

Rogers says the drop isn’t surprising. "This happened before in 2008, when Lehman and AIG went bankrupt, they were both huge in commodities and everybody had to sell," he said, referring to the onset of the global financial crisis in late 2008.

Link artikel
Patience. Use the force. Think.
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Indiana Jones wrote:
Paul wrote:25 november vandaag, ben meer dan benieuwd.

Ga ik eerdaags ook doen, ik zit er de laatste dagen veel te lang achter ..... :)
ben robert m pirsig aan het herlezen, heb ook adam smith weer openliggen
ouderwets duiken in bronnen. de eigen boekenkast ;-)

pirsig blijft favoriete schrijver hier
iemand bekend mee ?
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Post Reply