Eigenlijk is de eerste grafiek gepost door Indy eigenlijk toch niet zo gek. Echter, BBP is een nietszeggend getal. Of beter - het is het grootste getal wat ze konden vinden en meten de overheidsschuld daaraan. BBP bevat vele dubbeltellingen, en de overheid "bezit het niet".
Tax Freedom Day is een beter meetmoment. In ieder geval een grafiek uit de USA:

In Belgie is Tax Freedom Day 10 juni. Meer leeswerk hier.
Historische cijfers kan ik moeilijk vinden, maar in 1900 was de omvang van de overheid 8% als percentage van het BBP. Ik denk dat de grafiek hierboven dus ook van toepassing is voor NL/BE, hetzij de data een maand, twee maanden later liggen.
Ik zeg niet dat we zonder overheid moeten he? Ik wil ook dat kinderen naar school gaan. Maar als ik dat zelf moet regelen, dan kan ik dat toch ook goed (laten doen), en waarschijnlijk goedkoper en efficiënter dan de overheid dat kan. Met name de inefficiëntie van monopolies nekt productiviteit. De herverdelingsrol van de overheid is over de afgelopen eeuw zwaar toegenomen. Wat ik wil zeggen is dat de herverdelingsrol van de overheid dus logischerwijs drastisch moet afnemen, om de maatschappij weer efficiënt en dus productief (want minder misallocatie door monopolisten) te laten zijn.