Zytom wrote:Na Indy zijn uitleg nog eens te herlezen denk ik dat het complexer is? Volgens zijn uitleg is het clearinghouse de zwakste schakel.
Ik vermoed dus dat bij een aankoop via een broker als Binck de aandelen bij het clearinghouse of bewaarder niet op naam van Binck staan maar in een gemeenschappelijke pool zitten? Anders zouden er namelijk geen grote problemen zijn indien één van deze omvalt aangezien de aandelen dan toch nog op naam van Binck zouden staan.
Je komt dicht in de buurt ... chapeau
Net zo goed als velen de werking (nut & noodzaak) van de GoldComex niet begrijpen, is dat met aandelenhandel ook zo.
Je hebt dikwijls enorm veel verschillende soorten aandelen van één en hetzelfde bedrijf!
aan toonder, op naam, met of zonder stemrecht, winstdelend, prioriteit etc.etc. enfin een hele reut.
Meestal koop je ze aan toonder en is SLECHTS de registratie op jouw naam, maar NIET het aandeel zelf.
Zodra dit aandeel in de route via een clearinghouse gaat, kunnen zij dit toonder aandeel verpanden, immers het is toch 'aan toonder'
Daarnaast is het ook zo, dat aandelen ook al voor de crash in de DJI 1929 geshort werden, dus zelfs toen
al had je hybride constructies om volume te creëren en de prijs levendig te houden.
Dan ook nog de constructie waarin je ze koopt.
Immers, is je bank ook broker (dikwijls is dat zo) of gaat alleen de financiële afwikkeling via een financiële
instelling en wie is dan die financiële instelling (Binckbank

)
Daar komt de vraag weer om te hoek kijken of de bank/broker de aandelen in een aparte Stichting zet,
zoals bijvoorbeeld bij bank/broker AbnAmro het geval is, of is dat niet het geval.
Is dat niet zo, dan gaan bij een faillissement van de bank/broker, jouw aandelen mee in het failliet en heb je dus
DAAR al risico.
Het clearinghouse risico heb ik al genoemd, maar dan komt nog de bewaarder (de custodian) om de hoek kijken.
Koop je Amerikaanse aandelen, dan is de bewaarder van jouw aandelen (de custodian) altijd een Amerikaans bewaarbedrijf.
De broker moet formeel jaarlijks alle custodians (want er zijn talloze bewaarbedrijven over de wereld) aan een compliance test
onderwerpen en je mag dan maar hopen dat dit is gebeurd, anders ben je alsnog je aandeeltjes kwijt.
========================
Ik snap ook wel dat Armstrong schrijft dat chinezen die een positie bij de Peoples Bank of China willen krijgen,
eerst het klappen van de zweep moeten kennen, want weet je dit niet ... dan ben je aan de Goden overgeleverd.