cor wrote:In een discussie i.v.m. 'waar steek ik mijn geld momenteel het veiligst' (voor mij natuurlijk goud) verdedigde iemand bedrijfsobligaties. Lijkt me gevaarlijk i.v.m. mogelijke rentestijging. Maar kan iemand uitleggen of ik juist zit?
Net als staatsobligaties; je steekt er nu geld in, zeg €100,- in de verwachting dat het - met rente, zeg 5% - dan over een jaar €105 oplevert. €5,- aan rente en €100 als je weer verkoopt. Als de rente nu tussentijds stijgt, is de bestaande rentevergoeding te laag. Stel de rente gaat naar 10%, en de huidige obligatie geeft 5%, dan wil een koper van dat ding er natuurlijk na een jaar liever €110 voor zien, géén €105. Dat kan niet als hij er €100,- voor moet betalen. Dus hij wil een korting van jou hebben - een compensatie voor de misgelopen rente - in de vorm van een lagere prijs. Hij zal dat ding dus voor minder dan €100,- willen kopen.
Alles met vaste rente - obligaties zijn dat - moeten dan concurreren met papieren die worden uitgegeven tegen hogere rente.
Met bedrijfsaandelen kan het anders zijn. Bedrijven kunnen kiezen voor een hogere dividend uitkering. Maar met obligaties is dat anders, die worden eenmalig uitgeschreven en staan vast in rente.