@ leo
Ik kijk fundamenteel heel anders tegen goud aan dan fofoa. Misschien komt het technisch voor de korte termijn overeen (goud in correctie, alvorens de volgende leg up), maar fundamenteel zie ik voor goud géén rol meer weggelegd in het monetaire systeem. Bezuinigingen van overheden die teveel uitgeven, leidt al sinds mensenheugenis tot deflatie en daarbij maakt het niet uit of die bezuinigingen zijn ingegeven door schuld afwaardering van rating agencies, door een euro commitment of door een goudstandaard.
Die bezuinigingen leiden nooit tot overheidsdiscipline en/of overheids hervormingen, maar altijd tot verzwaarde belastingdruk en het afromen van "vermogende" burgers. Zoals je wel- of niet weet, hebben de meeste landen begin vorige eeuw de goudstandaard losgelaten ivm gierende delfatie, géén inflatie .... behalve Duitsland dan, maar dat kwam omdat de burgers niets meer hadden (WO-I), het grote Duitse geld naar de VS was gevlucht en de Duitse overheid de oologsschuld aan de andere Europese landen
moest betalen. Itt andere overheden moest de Duitse overheid dus betalen en juist dat leidt dan tot hyperinflatie die meestal binnen enkele jaren gedaan is, waardoor ze opnieuw kunnen beginnen. Soms met en soms zonder (burger)oorlog.
Overheden zijn helemaal niet gewend om te betalen en het meerendeel van de schuld bestaat uit gestapelde renteverplichtingen die dmv een ponzi in nieuwe overheids schuld worden omgezet.
Ook free floating gold gaat daar niets aan veranderen, want het zou discipline afdwingen en dat willen overheden helemaal niet (zelfs China niet.!). Maar goed, deze discussie heb ik hier al tig keer gevoerd .... het is zoals het is.
Neemt niet weg dat ik wel degelijk in goud TA en andere TA's geïnteresserd ben en daarover soms ook post ..