Spruitje wrote:Als die kerel het bij het rechte eind zou hebben moeten we nu opwaarts gaan (Tegen de tendens en Armstrong in)
Belangrijke maand dus voor hem.
Ik vaar niet blind op Armstrong, maar betrek ook mijn eigen signalen in het verhaal, zoals:
-banken kunnen niet meer straffeloos voor eigen rekening in commodities handelen;
-goldleasing via LBMA wordt aan banden gelegd;
-diverse commodity hedgefunds zijn gestopt;
-gold ETF's lopen steeds verder leeg;
-sommige partijen die fysiek gekocht hebben, gaan het als beklemmend voelen dat het geld muurvast staat tegen 0% rente;
-omdat de overheden steeds meer gaan belasten, is de behoefte aan rendement toegenomen en goud genereert momenteel juist een averechts rendement;
-partijen hebben thans behoefte aan cash en halen dat weg in de porti die het slechtst renderen;
-gold comex volume is fors gedaald etc.
Allemaal signalen dus, dat de mondiale vraag terug loopt en als de vraag terugloopt ...... zakken de prijzen.
Dat papiergoud loskomt van fysiekgoud ..... gaat niet gebeuren o.b.v. de argumenten die ik tot nog toe gelezen heb, tenzij het geld weer aan het goud gekoppeld wordt. Dus wie daar in gelooft kan rustig slapen, althans ... de komende maanden nog wel. Het kan naar mijn mening wel loskomen om andere redenen, maar daar is de tijd nog niet rijp voor, duurt nog enkele jaren.
Deze signalen zijn zelfs die-hard goldbugs opgevallen. Websites die sinds 2004/2005 tegen alle stormen in (zelfs tijdens Lehman default) positief bleven over goud, geven thans toe dat de prijs de komende jaren niet meer aan zal trekken, eerder dalen. Dat wil nog niet zeggen dat het helemaal voorbij is met het goudverhaal, verre van dat zelfs !!! De echte bull moet nog beginnen en toekomstige prijzen van €100 / gram en/of $ 5.000 / troy ounce acht ik niet onmogelijk ..... maar niet nu.
=======================================================================
Het enige dat een fysiek bezitter zich moet afvragen is:
-geef ik het door aan volgende generaties ? niets aan de hand, gewoon vasthouden!
-heb ik het minstens de komende 10 jaar niet nodig en kan het me niet schelen of ik het in de huidige markt veel te duur heb ingekocht ? niets aan de hand, gewoon vasthouden!
-zit het me dwars dat ik b.v. 10 krugers á €40/gram heb gekocht, terwijl ik misschien voor hetzelfde geld over 1 jaar 20 krugers kan kopen? tjah, dan zul je wat moeten doen.
-heb ik een deel van het in goud omgezette spaargeld de komende jaren nodig en dreig ik bij verkoop meer dan 10% van het geïnvesteerde kwijt te raken, dus meer dan het IMF adviseert om van Europese spaarrekening af te romen? tsjah, dan zul je wat moeten doen.
En last, but not least .... heb je, tegen alle signalen in, het grote geloof dat we de bodem gezien hebben en dat het vanaf nu alleen nog maar hoger gaat, tsjah dan ......

..... maar pas wel op dan, want 'geloof' is niets meer dan een gevoel waaraan alle ratio ontbreekt, dus ieder argument om dat geloof te bevestigen is feitelijk een non-issue ...
=========================================================================
Jim Sinclair schreef gisteren:
Intellectually, I cannot turn in my gold and shares for general equities, and the US dollar based on events. My intellect tells me markets are not dictatorships in total opposition to facts except in short bursts.
Duidelijker kan hij het niet zeggen, terwijl hij toch jaren geleden precies het tegenovergestelde beweerde. Wat hij thans schrijft staat 180 graden op wat Armstrong schrijft en staat ook haaks op hoe ik denk.
Als ik een auto verkoop, die iedereen wil hebben maar waarvoor (om welke reden dan ook) op dit moment niemand meer dan € 15K wil betalen .... dicteert de markt dat die auto € 15K waard is. Als ik geloof dat die auto over een tijdje dan misschien toch € 30K waard is, zal ik af moeten wachten of de markt dit ook vindt .... want de markt dicteert altijd
grtz. Indy