Ben2 wrote:Indiana Jones wrote:
En dan .... wordt de situatie tav de VS onzeker en zal het grote geld (moneyflows) gedeeltelijk elders in de wereld zijn heil zoeken. Immers, dat geld zoekt maximaal rendement en ook politieke stabiliteit en dat laatste verdwijnt langzaam in de VS met als gevolg oplopende yields (= inflatie)
Die oplopende yields worden momenteel gebruikt als argument om voor dalende goudprijzen te waarschuwen door sommige partijen.
Vraag is dan waar het breekpunt ligt, waar de hogere yields wél aanleiding zullen zijn om voor oplopende goudprijzen te zorgen. Wat denk jij Indy?
Ik denk dat de 3-daagse aanval makkelijk kan escaleren (b.v. tegenaanval op schepen in de Middellandse zee of andere aanslagen), waardoor de VS in de zoveelste oorlog geraakt en er alles aan zal doen om Europa erin mee te rommelen.
Ik vermoed dat de geloofwaardigheid van de US-gov bij het grote geld een deuk krijgt, waardoor er geld uit de USTB gaat, waardoor de yields oplopen. Dat wil nog niet zeggen dat al dat geld ook daadwerkelijk helemaal de VS uitstroomt, want waar moet het naar toe (zwak europa, afzwakkende groeilanden) ????
Zou zo maar kunnen dat de DJI misschien even een tikje naar beneden krijgt, maar daarna toch weer opkrabbelt. Zou zo maar kunnen dat er een verschuiving plaatsvindt van Amerikaanse overheidsleningen naar Amerikaanse bedrijfsleningen en daar kan goud cq zilver dan een graantje van meepikken ... meer zal het vooralsnog niet zijn, denk ik. De Goudprijs heeft door de eerdere enorme toename papiergoud en huidige afname papiergoud een hele forse tik gehad, die men niet snel vergeten is. Ook hoeft de olie er niet per seh sterk van op te lopen, want Syrië is geen olieproducerend land, alleen maar een doorvoerroute en dat laatste gaat het nu juist om .... de geplande gaspijplijn van Quatar via Turkije naar het westen, waar Assad en de Russen tegen zijn en de Arabische soennitische landen (zoals Saudi Arabië) voor.
Imo zullen de USTB hier het komende jaar de grote financiële verliezer in kunnen worden, maar valt vooralsnog geen financiële winnaar aan te wijzen.
De echte verliezers zijn 'wij' met z'n allen en met name het Syrische volk ..... maar dat is altijd al zo geweest, het volk verliest per saldo altijd van de politiek .....