Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Indiana Jones »

Leo3.14 wrote:Zo zag ik het in het begin ook (decennium terug).
GI overtuigde me (op het andere forum) van het tegendeel.
Nu moet ik toegeven dat ik het eigenlijk niet meer weet wat ik moet geloven hieromtrent.
:oops:

Mijn TA zegt richting pariteit, maar dat zei ik 4 jaar terug ook en toen ging het na 1.3 naar 1.2 en erna naar 1.4...
Kun jij je nog herinneren dat ik werd ondergepist op het andere forum als ik het over dollargoud en eurogoud had ? Dat mocht daar niet gezegd worden! Dat het haaks op de praktijk stond, maalde niemand om, het was de theorie die prefereerde. Amme hoela ... in theorie zou de EU (volgens A/FOA;fofoa;GI) een ijzersterke unie met een ijzersterke munt worden, in praktijk is het een zooi .... zowel de unie als de euro.

De dollar is wereldhandels- en reserve valuta[WHV/WRV], ook iets dat op het andere forum niet geschreven mocht worden. Maar niemand snapte daar de implicaties van. Immers, als de euro versterkt, verzwakt de dollar [valutapair] en als de dollar verzwakt, versterkt goud. Gevolg theorie A/FOA & fofoa: goud kan (dmv de €/u$ hefboom) alleen maar een bull worden bij een ijzersterke Euro ..... en die komt er dus niet.

Als mijn praktijkvoorbeelden niet in hun theorie pasten, werd mij verteld dat ik het niet snapte. Helaas past hun theorie niet in de feitelijke praktijk ... dus snappen zij het niet. ;)

Goud zal dus moeten optrekken met de dollar en als dat gebeurt, krijgen we meteen een goldbull in dollars en een giga goldbull in alle andere valuta omdat die allemaal in cross zitten met de USD, dus zakken tov de USD.

DAN zou je goud beter kunnen zien als anti EU-parlement en als verzekering tegen de IOU-dollar. Zo zag ik het toen ik er in 2004/5 aan begon en zo ben ik het, na allerlei omwegen, enkele jaren geleden weer gaan zien.
Het is dan ook niet zozeer dat ik Armstrong als richtsnoer gebruik .... het is juist andersom: Armstrong fundamentele theorie past het beste in mijn theorie en hij vult de GAPS die nog in mijn theorie zitten en beide theorieën passen in de praktijk.

fofoa/AFOA is een spannend verhaal gebleken, een jongensdroom, een never ending story, waarin de wereld gered moest worden met behulp van goud omdat de dollar dreigde de wereld te vernietigen: :lol: :lol: :lol:
Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Obi-Wan »

Goud heeft zijn sterkste stijging gekend (zowel in $ als €) toen de Euro op 1,40 à 1,45 van de dollar stond.

ik geloof dat eerst de Euro onderuit gaat. Dan het derivatencircus en als laatste de dollar. Tenzij de BRICS de Euro wensen mee op te nemen in de anti-dollar coalitie (wel verbonden aan voorwaarden)... ... dit moet echter nog van nul uitgewerkt worden.
Patience. Use the force. Think.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Ben2 »

Leo3.14 wrote:Zo zag ik het in het begin ook (decennium terug).
GI overtuigde me (op het andere forum) van het tegendeel.
Nu moet ik toegeven dat ik het eigenlijk niet meer weet wat ik moet geloven hieromtrent.
:oops:

Mijn TA zegt richting pariteit, maar dat zei ik 4 jaar terug ook en toen ging het na 1.3 naar 1.2 en erna naar 1.4...
Op de IEX zit iemant (ik denk dat ie ierix4 noemt of zo) die zegt dat de wisselkoers tussen dollar en euro afhankelijk is van de koopkracht van de munt, niks meer niks min. Wisselkoers verschilt soms van faire waarde maar corrigeert zich met de tijd. bvb van 1.60 naar 1.20
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:Goud heeft zijn sterkste stijging gekend (zowel in $ als €) toen de Euro op 1,40 à 1,45 van de dollar stond.

ik geloof dat eerst de Euro onderuit gaat. Dan het derivatencircus en als laatste de dollar. Tenzij de BRICS de Euro wensen mee op te nemen in de anti-dollar coalitie (wel verbonden aan voorwaarden)... ... dit moet echter nog van nul uitgewerkt worden.
Mijn vermoeden is, dat eerst de Yen en de Euro flink onderuit gaan tov de dollar. Naast de Yen, zal dan ook de Euro een carry trade gaan worden, wat zoveel betekent als -> euro's en yen lenen tegen bijna '0' rente, die valuta meteen weer verkopen tegen dollars (door die verkopen gaan eur en yen dus flink onderuit) en die dollars vervolgens investeren in de VS (wat dus een veel hogere DJI voorspelt).

Officieel is al naar buiten gebracht dat de FED (Yellen) haar collega ECB (Draghi) wil helpen om de euro naar beneden te drukken. Ze hopen daar beiden mee, dat de euro export zal aantrekken maar een goedkope euro alleen is niet genoeg voor aantrekkende export .... de lonen moeten ook concurrerend worden en dat laatste gebeurt nou juist onvoldoende, omdat werkgevers zo fors door de fiscus belast worden, dat ze zich blauw betalen aan loonkosten dat de Europese factor arbeid veel te duur blijft tov de concurrenten.

Dan zien ze nóg een neveneffect uit het oog. Doordat de waarde van de dollar flink op gaat lopen, worden grondstoffen voor eurolanders fiks duurder, waardoor de uitgaven niet echt zullen toenemen. Europa wordt dusdoende in een negatieve spiraal gezogen van: -toenemende belastingdruk, toenemende werkloosheid, toenemende deflatie die binnen enkele jaren omslaat in een Europese depressie, die de despressie van de jaren '20/'30 van de vorige eeuw zal overtreffen. Nog hogere werkloosheid zal het gevolg zijn en ....... hierdoor nemen in een kettingreactie de spanningen binnen de EU en onder de EU bevolking toe.

Uiteindelijk zal dat in de VS ook wel gaan gebeuren, maar dit soort processen voltrekt zich altijd eerst in de periferie van een WRV valuta en trekt van daaruit langzaam naar de kern. Europa krijgt het de komende jaren dus flink op de kloten en ... als de VS eenmaal aan de beurt is, krijgt Europa het nóg meer op de kloten. Het wordt dan zo'n chaos, dat het voor de VS slikken of stikken wordt tav het afstaan van de dollarhegemonie.
Ik vermoed dat men gaat kiezen voor een digitale reserve valuta, die alleen uitwisselbaar is tussen CB's (ten behoeve van de dagelijkse verevening van onderlinge geldstromen -> handelsbalansen) en dat die digitale valuta tevens referentiepunt wordt voor de prijzing van grondstoffen (alle! commodities) en de prijzing van alle valuta's.
De A/FOA en fofoa clan (en veel andere goldbugs zoals Sinclair) dichten die rol toe aan fysiek goud, ik dicht hem dus toe aan een digitale reserve valuta .... een soort digitaal monopoly geld. Ook DIT schreef ik al op het andere forum en werd er vervolgens afgeflikkerd ...
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:
Leo3.14 wrote:Zo zag ik het in het begin ook (decennium terug).
GI overtuigde me (op het andere forum) van het tegendeel.
Nu moet ik toegeven dat ik het eigenlijk niet meer weet wat ik moet geloven hieromtrent.
:oops:

Mijn TA zegt richting pariteit, maar dat zei ik 4 jaar terug ook en toen ging het na 1.3 naar 1.2 en erna naar 1.4...
Op de IEX zit iemant (ik denk dat ie ierix4 noemt of zo) die zegt dat de wisselkoers tussen dollar en euro afhankelijk is van de koopkracht van de munt, niks meer niks min. Wisselkoers verschilt soms van faire waarde maar corrigeert zich met de tijd. bvb van 1.60 naar 1.20
Ik denk dat hij oorzaak en gevolg door elkaar haalt (heb het ook gelezen).

De wisselkoers wordt veroorzaakt door VRAAG & AANBOD in valuta's.
Gevolg is een stijgende of dalende KK

De koopkracht is dus afhankelijk van de wisselkoers en niet andersom ;)

Indy .... (lees mijn bovenstaande post, waarin ik uitleg hoe ik er tegen aan kijk :) )
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Obi-Wan »

Indiana Jones wrote: Ik vermoed dat men gaat kiezen voor een digitale reserve valuta, die alleen uitwisselbaar is tussen CB's (ten behoeve van de dagelijkse verevening van onderlinge geldstromen -> handelsbalansen) en dat die digitale valuta tevens referentiepunt wordt voor de prijzing van grondstoffen (alle! commodities) en de prijzing van alle valuta's.
De A/FOA en fofoa clan (en veel andere goldbugs zoals Sinclair) dichten die rol toe aan fysiek goud, ik dicht hem dus toe aan een digitale reserve valuta .... een soort digitaal monopoly geld. Ook DIT schreef ik al op het andere forum en werd er vervolgens afgeflikkerd ...
Als commodities op zo'n manier gaan geprijsd worden is er geen enkele arbitrage. Om de wereldeconomie mee te krijgen zal men toch een korf van referentieproducten in aanmerking moeten nemen. Goud zal daar deel vanuit maken imo.

Maar inderdaad de Freegolders dichten dit imo verkeerdelijk exclusief aan goud toe. Ik heb mij in het begin (al fantaserend) ook al tot de rijkste van mijn gemeente gerekend... gelukkig heb ik mijne DB9 toen niet besteld :lol: :mrgreen: :lol:

Men gaat een X-aantal landen (die geen goud hebben) al niet mee krijgen in zo'n systeem. Sluit je goud uit, dan zullen andere landen weer niet deel willen nemen. Daarom een korf van metalen, mineralen, voedsel. Wat Europa kan inbrengen... ik hoop technologische knowhow anders gaat het hier een triestig verhaal worden.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:
Indiana Jones wrote: Ik vermoed dat men gaat kiezen voor een digitale reserve valuta, die alleen uitwisselbaar is tussen CB's (ten behoeve van de dagelijkse verevening van onderlinge geldstromen -> handelsbalansen) en dat die digitale valuta tevens referentiepunt wordt voor de prijzing van grondstoffen (alle! commodities) en de prijzing van alle valuta's.
De A/FOA en fofoa clan (en veel andere goldbugs zoals Sinclair) dichten die rol toe aan fysiek goud, ik dicht hem dus toe aan een digitale reserve valuta .... een soort digitaal monopoly geld. Ook DIT schreef ik al op het andere forum en werd er vervolgens afgeflikkerd ...
Als commodities op zo'n manier gaan geprijsd worden is er geen enkele arbitrage. Om de wereldeconomie mee te krijgen zal men toch een korf van referentieproducten in aanmerking moeten nemen. Goud zal daar deel vanuit maken imo.

Maar inderdaad de Freegolders dichten dit imo verkeerdelijk exclusief aan goud toe. Ik heb mij in het begin (al fantaserend) ook al tot de rijkste van mijn gemeente gerekend... gelukkig heb ik mijne DB9 toen niet besteld :lol: :mrgreen: :lol:

Men gaat een X-aantal landen (die geen goud hebben) al niet mee krijgen in zo'n systeem. Sluit je goud uit, dan zullen andere landen weer niet deel willen nemen. Daarom een korf van metalen, mineralen, voedsel. Wat Europa kan inbrengen... ik hoop technologische knowhow anders gaat het hier een triestig verhaal worden.
Grondstoffen of Goud gaan niet bepalend worden voor de KK van een valuta. Het is de economie die bepalend is en met name de factor arbeid daarin.
Ook dát schreef ik op het vorige forum, maar er kwamen geen reacties, behalve 1 van Hille dacht ik ..... veel tekst gaat kennelijk aan mensen met een gouden bril voorbij ;)

Japan is daarin HET voorbeeld pur sang, want hoe heeft de Japanse economie anders 10-tallen jaren bijna parabolisch kunnen groeien zonder olie of gas in de bodem, zonder goud en zonder grondstoffen onder de grond, maar wel met een gedisciplineerd keihard werkend volk ?"
Na 1945 zat Japan letterlijk in zak en as en waren ruim 13 miljoen Jappen werkloos. In 1951 draaide het land alweer op volle toeren en telde het minder dan 1/2 miljoen werklozen. Fototoestellen, auto's ... alles was made in Japan terwijl alle grondstoffen moesten worden ingevoerd.
Uiteindelijk ging de boel 2e helft jaren'80 kapot door mismanagement van de overheid en een schuld van 200BNP dozen vol met 'bad banks' .... en wat de overheid kapot maakt, maakt geen pakhuis vol met goud weer goed!

Zoals Hille altijd terecht opmerkte, zal een ieder zich de kloten van het lijf moeten werken om de economie tot bloei te brengen (en dus een sterke valuta te creëren) .... Hille had het goed gezien :D
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Obi-Wan »

Met arbeid bedoelde ik in mijn voorlaatste post
Tenzij de BRICS de Euro wensen mee op te nemen in de anti-dollar coalitie (wel verbonden aan voorwaarden)... ... dit moet echter nog van nul uitgewerkt worden.
Hille heeft als oud koloniaal geen recht van spreken als het betreft werken tot uw kloten eraf vallen. Dat deden zijn boys wel voor hem. De beestachtigheden die deze fijne heren ginder hebben uitgehaald kan je lezen in "Rood Rubber". Ik wil hier niet mee zeggen dat Hille actief daaraan mee heeft gewerkt. Maar Jef Geeraerts fratsen zullen hem wel niet vreemd zijn.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:Met arbeid bedoelde ik in mijn voorlaatste post
Tenzij de BRICS de Euro wensen mee op te nemen in de anti-dollar coalitie (wel verbonden aan voorwaarden)... ... dit moet echter nog van nul uitgewerkt worden.
Hille heeft als oud koloniaal geen recht van spreken als het betreft werken tot uw kloten eraf vallen. Dat deden zijn boys wel voor hem. De beestachtigheden die deze fijne heren ginder hebben uitgehaald kan je lezen in "Rood Rubber". Ik wil hier niet mee zeggen dat Hille actief daaraan mee heeft gewerkt. Maar Jef Geeraerts fratsen zullen hem wel niet vreemd zijn.
Dat wist ik dus niet :? dacht dat hij op hemzelf doelde 8-)
Maar het principe blijft overeind dat de factor arbeid + hetgeen dat die arbeid aan een product toevoegt, een economie kan laten draaien, kapitaal kan aantrekken en daarmee de KK van een munt kan verstevigen ..... tenminste, als de overheid geen boulemia heeft en alles kapot belast.
Goud kan niet wat arbeid kan ... heeft dat nooit gekund of gedaan, dus blijft een grondstof met een monetair randje zolang CB's het in de kluizen hebben.
En met dat laatste 'in de kluis' is heel wat mis, want het is meestal -of weg -of in bruikleen gegeven ... in beide gevallen dus niet meer dan een papieren belofte dat het er ligt, die net zo sterk is als de IOU's en alle andere beloftes van de overheid........->
Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2014

Post by Obi-Wan »

Indiana Jones wrote: Goud kan niet wat arbeid kan ... heeft dat nooit gekund of gedaan, dus blijft een grondstof met een monetair randje zolang CB's het in de kluizen hebben.
En met dat laatste 'in de kluis' is heel wat mis, want het is meestal -of weg -of in bruikleen gegeven ... in beide gevallen dus niet meer dan een papieren belofte dat het er ligt, die net zo sterk is als de IOU's en alle andere beloftes van de overheid........
De kluizen in China liggen (volgens de tendensen) vol met Au. Het land bij uitstek waar arbeids surplus gedraaid wordt. De Russen (olie en gasreserves) zijn ook hun voorraad goud stelselmatig aan het aanvullen. Iran krijgt via Turkije goud voor olie.

Alles is maar zoveel waard als de gek ervoor wil betalen... Hugo Salinas heeft wel interessante theorieën hoe men grondstoffen met een
monetair randje kan aanwenden.

Arbeid en opgebouwd kapitaal (= geleverde arbeid in een verleden) koppelen aan een digitaal iets krijg je aan mij niet verkocht :mrgreen: . Misschien moeten we willens nillens meedraaien in zo'n systeem maar ik zal me dan toch altijd dik bezeikt voelen. Ik blijf erbij zo'n digitale munt is gewoon een bonnensysteem van WO2 in een modern jasje.
Patience. Use the force. Think.
Post Reply