Indiana Jones wrote:Er is iets ongebruikelijks aan de hand, wat niet zozeer met goud te maken hoeft te hebben, maar wel degelijk effect op de goudprijs heeft.
Dit fenomeen heb ik ook post-Lehman gezien.
Al jaren liep goud met het €/U$ valutapair mee en plots gingen de wegen scheiden. Dit was toen de eerste aanzet in een enorm deleveraging proces en goud is dan meestal als eerste aan de beurt om verkocht te worden. Daarna volgen dan pas de andere commodities (nu nog niet, de energy stijgen zelfs).
Met de fiscal cliff in het visier is er geen logische reden te vinden waarom alléén goud&zilver door het putje moeten gaan. Als dat wél het geval is, is dat pure prijs-manipulatie van enkele partijen en dat lijkt me momenteel nog een brug te ver. Eens even zien wat Sinclair gaat melden .....

Eigenlijk is de verklaring van dat ongebruikelijk iets, vrij simpel: dollar/euro en goud/zilver, concurreren met elkaar in de monetaire rol opslag van waarde. De mate waarmee gebeurt echter niet op evenredige/lineaire basis bij elke prijs.
Bij een lage/bodem prijs van edelmetalen kan de concurrentie tussen edelmetalen en dollar sterker spelen dan de concurrentie tussen dollar en euro. En omgekeerd, zwakker bij een hoge/piek prijs.
Anders gezegd: als je ziet dat goud en dollar in dezelfde richting gaan, dan betekent dat dat iets anders op de goud/zilvermarkt een sterkere invloed heeft op hun prijzen dan datgene dat op de dollar/euro markten gebeurt.
Ik zie eigenlijk wel een logische reden, na 4 jaar kwamen nog maar 20% van de feds dollars in omloop, en velen hadden verwacht dat ze , net zoals in het verleden, vrij vlug allemaal in omloop gingen komen. Niet dus. Steeds meer realiseren zich dit, en verkopen, los van wat er gebeurt op dollar/euro vlak. En dat wordt ook bevestigd door de futures markt. De totale posities van goud en zilver hangen al maanden rond dezelfde vrij hoge waarde, terwijl de prijzen redelijk sterk zakten (gegevens van VOOR de recente sterkere prijsdalingen, dus dit zou intussen gewijzigd kunnen zijn).
Of het slim is om nu goud en zilver te verkopen is een andere vraag.
Doorgaans zijn degenen die op de futures markt spelen professionals. Ze weten meestal beter dan wie ook wat de toekomst brengen zal. In het voorbije jaar hebben ze bij elke grotere dollar/euro trend omkeer hun posities gedumpt. Ditmaal niet.
Stel dat ze ze behouden? Dan zal het knap lastig worden om lager terug in te kopen.
Kijk naar de periode 2009-2010. De hele tijd behielden ze hun posities. Pas in 2011 begonnen ze eindelijk te dumpen.
Maar de bodemprijzen verdubbelden/verdrievoudigden intussen.
De hamvraag lijkt me of we dra beduidend sterkere prijsinflatie gaan zien.
Indien ja, dan is de kans groot dat terug lager inkopen niet meer lukt.
(noot: ik speel dat koop/verkoop/terugkoop spel niet)
Vooralsnog besloot ik om te wachten met nog eens te kopen. Als de prijzen verder dalen dan ga ik nog eens euros wisselen voor zilver, indien niet, geen nood, mijn zilver 'positie' is groot genoeg. Als de euro's me te riskant worden dan kijk ik wel uit naar andere koop opportuniteiten (van eender wat).