Je betoog is duidelijk, en je voegt woord bij daad. Dat is mooi, omdat de meeste mensen (niet hier op het forum) wel een mening hebben maar er niet naar handelen.
Ik kan je volgen, maar je zegt te handelen op een gevoel en niet op technische analyse, of fundamentele analyse. Dat is waar ikzelf een andere insteek heb.
Kijk, het probleem is de met schulden overladen maatschappij. Dat moet opgelost worden. Zolang er niets is opgelost, blijft er geld worden geprint - dat is de enige mogelijkheid om het huidige systeem zo in stand te laten. Dat is de fundamentele analyse. Vervolgens handel je ernaar om in harde zaken te zitten, die wél nodig zijn in de maatschappij, ongeacht hoe deze georganiseerd is. Dat is olie, voedsel, etc. Fysiek goud is gewoon de logische en historische stap in dat verhaal, maar heel niet veel anders dan bijvoorbeeld een stuk landbouwgrond, of aandelen in Shell.
Je zegt te handelen omdat je denkt dat er misschien een einde aan de trend komt, die al 10+ jaar duurt. Maar zoals ik het zie, is de trend van maatschappij overladen met schuld al 40+ jaar aan de gang. Dat is ook een trend die ruimschoots meer dan 7 jaar duurde. In dat licht, is goud dus niet een trend als "internet aandelen", maar een trend van de schuld-economie.
Ik zeg niet dat papier goud omlaag kan, enkel de kans is niet zo heel groot. Ik zeg maar wat: als goud -40% gaat, dan gaan de beurzen ten minste ook -25%. Dat is volledig onacceptabel, want dat is (wordt gezien in de markt als) gierende deflatie. De FED zal inspringen om het deflatiemonster te bevechten. En die beslissing van de FED zit er aan te komen en snel ook. Eerder in drie of vier maanden, dan pas over 2 jaar.
Dus ik blijf gewoon zitten waar ik zit (met mijn positie). Ga zeker niet handelen, ondanks dat het omlaag kan. Ik ben notoir slecht in timen, dus ga geen verkoop-aankoop proberen om een paar procentjes te pakken.
Zijn ook maar mijn gedachten he? Ik vind het in ieder geval goed dat u beargumenteerd en er naar handelt. En het meld op het forum, want achteraf praten is 100x eenvoudiger. Mijn betoog is dus geen kritiek, maar een tegengeluid

Edit: Oh ja, en je moet wel léven! Het goud verhaal is voor mij puur interesse, hobby zeg maar. Maar je moet wel leven. Als het je leven beheerst, en alles naar fysiek draagt ben je ook niet goed bezig. Rasta heeft net afgezien van zijn aankoop fysiek goud, en in plaats daarvan heeft een mooie partij aanvulling bestelt voor de wijnkelder. Da's namelijk het fysiek wat je dagelijks aanraakt, en waarvan je geniet.