Hooimijt Mei 2012

Dutch language haystack
Post Reply
Rasta
Gold Member

Re: Hooimijt Mei 2012

Post by Rasta »

Hoi Pascaline,

Je betoog is duidelijk, en je voegt woord bij daad. Dat is mooi, omdat de meeste mensen (niet hier op het forum) wel een mening hebben maar er niet naar handelen.

Ik kan je volgen, maar je zegt te handelen op een gevoel en niet op technische analyse, of fundamentele analyse. Dat is waar ikzelf een andere insteek heb.

Kijk, het probleem is de met schulden overladen maatschappij. Dat moet opgelost worden. Zolang er niets is opgelost, blijft er geld worden geprint - dat is de enige mogelijkheid om het huidige systeem zo in stand te laten. Dat is de fundamentele analyse. Vervolgens handel je ernaar om in harde zaken te zitten, die wél nodig zijn in de maatschappij, ongeacht hoe deze georganiseerd is. Dat is olie, voedsel, etc. Fysiek goud is gewoon de logische en historische stap in dat verhaal, maar heel niet veel anders dan bijvoorbeeld een stuk landbouwgrond, of aandelen in Shell.

Je zegt te handelen omdat je denkt dat er misschien een einde aan de trend komt, die al 10+ jaar duurt. Maar zoals ik het zie, is de trend van maatschappij overladen met schuld al 40+ jaar aan de gang. Dat is ook een trend die ruimschoots meer dan 7 jaar duurde. In dat licht, is goud dus niet een trend als "internet aandelen", maar een trend van de schuld-economie.

Ik zeg niet dat papier goud omlaag kan, enkel de kans is niet zo heel groot. Ik zeg maar wat: als goud -40% gaat, dan gaan de beurzen ten minste ook -25%. Dat is volledig onacceptabel, want dat is (wordt gezien in de markt als) gierende deflatie. De FED zal inspringen om het deflatiemonster te bevechten. En die beslissing van de FED zit er aan te komen en snel ook. Eerder in drie of vier maanden, dan pas over 2 jaar.

Dus ik blijf gewoon zitten waar ik zit (met mijn positie). Ga zeker niet handelen, ondanks dat het omlaag kan. Ik ben notoir slecht in timen, dus ga geen verkoop-aankoop proberen om een paar procentjes te pakken.

Zijn ook maar mijn gedachten he? Ik vind het in ieder geval goed dat u beargumenteerd en er naar handelt. En het meld op het forum, want achteraf praten is 100x eenvoudiger. Mijn betoog is dus geen kritiek, maar een tegengeluid 8-)

Edit: Oh ja, en je moet wel léven! Het goud verhaal is voor mij puur interesse, hobby zeg maar. Maar je moet wel leven. Als het je leven beheerst, en alles naar fysiek draagt ben je ook niet goed bezig. Rasta heeft net afgezien van zijn aankoop fysiek goud, en in plaats daarvan heeft een mooie partij aanvulling bestelt voor de wijnkelder. Da's namelijk het fysiek wat je dagelijks aanraakt, en waarvan je geniet.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

[quote="pascaline".

Pas op, ik moet het hier opnemen tegen een bende zotgedraaide mensen die 1 of andere orakel menen te kennen, die 3000$ of 30000$ of 10000$ voorspiegeld.

....[/quote]

Pascalino, je gaat wat mij betreft je frustraties maar ergens anders botvieren, gewoon €125 lappen en je hebt er een hele zwik vrienden bij. Je komt hier zomaar aanwaaien, maar gewoon "je bek houden" met je papieren raaskallerij.

Ben je echt zo'n klootzak die niet weet waarom een handvol mensen hier naartoe is verhuisd?

Als je wilt schofferen, hier kon je terecht:

14/04/2012: Brasserie Roosenberg, Pattoterijstraat 1, 9250 Waasmunster , aanvang 14.00u
12/05/2012: Hotel Restaurant Van Der Valk, Autostrade E17 richting Gent Kortrijk, 9810 Nazareth, aanvang 14.00u

Deelnameprijs: 10.00€

Gastsprekers : GI/Leo3.14/Rarinantes

:roll:
Last edited by Adamus on 10 May 2012, 09:36, edited 2 times in total.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Ook Willem Buiter vraagt het Eu monetaire landschap zo snel mogelijk heel dik onder te laten sneeuwen door de Frankfurtse sneeuwman. Hij zal wel bedoelen een dik pak op de banken :mrgreen:
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

"GOUDISNEP" :D

http://forum.fok.nl/topic/1568021/1/25. Goud ligt gevoelig :mrgreen:
Laatste bijdragen http://forum.fok.nl/topic/1739624/12/25

Ik vind de grafiek heel leuk, heb het eerder gezien :mrgreen:
Last edited by Adamus on 10 May 2012, 10:01, edited 3 times in total.
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

haha, en dan valt het nog best mee hoor :lol:
inderdaad, hier geen orakels die torenhoge prijzen voorspellen
alleman nuchter met beide benen op de grond
ik begrijp wel de frustratie
van 2005 tot 2012, dat is zeven jaar
en voor wat betreft risk/reward is het maar een mager beestje geworden
want 2005 mag gerust als referentiejaar genomen worden
de beurzen floreerden
had je openlijk verklaard dat je goud positief zag evolueren was je klaar voor het gekkenhuis

dat brengt ons naar de motivatie in 2005 om in goud te gaan
namelijk de oplopende amerikaanse staatsschuld
ja, dat ging inslaan als een bom
maar dat was pas voor 2020, misschien 2040, misschien nooit
waarom een probleem maken van een probleem als niemand anders dat doet?
in feite is er niet veel veranderd
want de focus ligt nu op europa, wie had dat gedacht?
en de amerikaanse economie trekt terug aan (allee zo lijkt het er toch op...)
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

je mag je best op goeroes beroepen om een instapmoment te kiezen
maar nooit voor je uitstapmoment
dat kies je zelf
voor mezelf heb ik dus een exitstrategie
voorlopig is alleen voldaan aan het feit dat de koers al een tijdje parallel onder de 200 MA beweegt
ik blijf dus nog even zitten
hoef je zelf geen rekening mee te houden want ben geen zwaargewicht
en al helemaal geen homo economicus
ik zocht iets dat z'n waarde kon behouden
en dat heeft het
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

terwijl het probleem met de oplopende amerikaanse staatsschuld
je weet wel, de oorspronkelijke motivatie voor een oplopende goudprijs
zich nog moet manifesteren
dus d'er is wel nog stijgingspotentieel genoeg, zei het idd. bescheiden
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

MOPE&MSM bepalen of de werkloosheid in USA afneemt.
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

de kloterij momenteel is
risico op opbreken van de euro en verdere versterking van de dollar
dat kan wel wat druk zetten
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

wat betreft die 14K munten...