Klopt, dat viel mij ook al op in de jaren'70.Rasta wrote:Ik merkte gisteren al hetzelfde op. Het is goedkoop geld dat dusdanig verstorend werkt, dat we niet meer kunnen zien wat normaal is. Beter, we willen het niet zien, want het bestaat wel. Kijk even in China. Maar, wij denken dat wij het nieuwe verdienen hebben ontdekt, en dat moet dan wel door diensten en overheid zijn, want dat bloeit. Nogal wiedes, want de goedkope arbeid verdwijnt naar waar het wel economisch is om te doen. Een koude kermis natuurlijk waar we van gaan thuis komen. De enige oplossing is dat arbeid relatief weer goedkoop gaat worden. Implicatie, dat het prijsniveau relatief heel hoog gaat worden. Ik denk nog steeds een leefsituatie jaren 60. Helemaal geen doem, maar alles buiten basaal is luxe en dus duur.duro wrote: ...
Er is veel meer aan de hand dan EU versus USA cq China, het overstijgt de stereotype A versus B.
Het bestaande BNP is geen meetpunt meer.
koop grondstof, bewerk het, verkoop het, steeds meer robots, minder mensen en dan?????
koop met wat!! wie werkt!! AH ja de diensten maatschappij... de kapper werkt voor de schoonmaker die zwart werkt voor de accountant die werkt voor de kapper. LOL
InformatieTijdperk is de redding???? (gepromoot door uw overheid)
Vragen???? er mee eens???
Geef uw mening
Automatisering zie je juist daar waar arbeid het duurst is. Die trend gaat dan logischerwijs afnemen (hier in het Westen, want het verplaatst gewoon naar het Oosten). Wordt het gewoon en betaalbaar om weer een tuinman/klusjesman in dienst te nemen.
Vergeet daarbij even niet dat in de jaren '60 schoenendozen met mensen hun dagelijks brood verdienden met administratie en lopende band productie (daar zelfs voor overwerkten). Automatisering daarvan (administratie & productie) is altijd goedkoper, doelmatiger en sneller dan konventioneel administreren en handen aan de lopende band. Mede gezien de groeiende bevolking moest dus een alternatief gevonden worden en dat werd .... de dienstensector. Nooit is er door de politiek over nagedacht dat die dienstensector slechts een lapmiddel was.
Eind jaren '50 wist men al dat het toen opgezette oudedagsreserve systeem een onhaalbare zaak zou worden als er na de WOII babyboom geen nieuwe babyboom zou ontstaan. De AOW IS zelfs helemaal geen reserve systeem. Nooit is daar iets aan gedaan, om geen kiezers te verliezen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar doe dat niet ....

Nu is de hel los en moet iedereen bezuinigen, maar welke alternatieven biedt de politiek .....uhhhhh, welke partij gaat met welke andere partij regeren en hoe krijgen we dat voor elkaar. Het pluche is dus WEER belangrijker dan het volk, want oplossingen om iedereen weer doelmatig aan het werk te krijgen heeft men niet, het pluche is belangrijker. Geen mens kan tegen een robot op en geen mens kan sneller administreren dan goeie software .... dus dáár ligt de oplossing niet .....