Er zijn natuurlijk tal van redenen om zo een daad te begaan en ik kende J.P. uit het verleden slechts oppervlakkig.
Toch, als ik lees dat diverse bankiers onder 'verdachte' omstandigheden aan hun eind zijn gekomen, is het nog maar de vraag 'hoe' verdacht dit is. Ik heb er lang tussen gewerkt, veel 'haantjes' en 'fanatieke kippetjes' zien rondlopen en ben me pas achteraf goed gaan realiseren hoe belangrijk 'standing' voor deze mensen is.
Zelf ben ik nooit zo geweest en de grote gemene deler van de bankiers ook niet, nochthans lopen er daar wel rond. Het is niet alleen het grote geld wat ze 'standing' geeft, maar juist de importantie van de job. Valt die job, of de importantie ervan, weg ... dan stort hun leven in en geraken ze soms zeer depressief.
Het zijn mensen die zichzelf naar boven gevochten hebben met de intentie om almaar nóg hoger of nóg importanter te geraken. Nu vecht een eigenaar van een bedrijf ook voor zijn bedrijf (soms tegelijk passie), maar waar ik op doel is anders. Ik zie dat vreemde en soms gevaarlijke 'ego' gedrag bijvoorbeeld terug in een 'Maurice Lippens' een 'Lloyd Blankfein' een 'Putin' een 'Lagarde' een 'Obama' etc. Of J.P. ook zo in elkaar zat weet ik niet, maar ik vermoed het.
Hoewel je heel veel over dit 'type' mensen leest (hoe vaak wordt niet over machtsbeluste politiekers gesproken ..) ging ik me gisteren pas goed realiseren wat dit feitelijk betekent. Bijvoorbeeld een Hollande (ook zo'n type) .... hij bepaalt en een kleine groep vaandeldragers met dezelfde intenties, maar niet de macht (zogenaamde mee snoepers), voert het uit. Het apparaat eronder gaat dan gedwee mee en het volk heeft eigenlijk geen idee dat het slechts ene is die over hen beslist, immers ze denken dat 'de regering' beslist. Ik ging me plots realiseren hoe het voor die mensen zou moeten zijn om zich 'als Goden' te voelen .... en zo lang ze zo'n positie bekleden ZIJN ze dat feitelijk ook. Valt dan zo'n job weg, dan vallen ze als het ware uit de Hemel en stort alles om hen heen, in. Als ik dan ook vandaag of morgen lees dat bijvoorbeeld Dominique Strauss Kahn verdacht om het leven gekomen is (wat ik niet voor hem hoop), dan zal ik daar toch anders dan voorheen tegenaan kijken.
Eigenlijk zijn dit soort reflecties aan een andere poster

voorbehouden, maar nu heb ik er dus een ....