Doet me weer denken aan de chaos/reorganisatie theorie van de tot Belg genaturaliseerde Rus, Ilia Prigogine, die hiervoor in 1977 een Nobelprijs ontving.
Die theorie laat zich ook vertalen naar de menselijke psyche. Wanneer de druk te hoog wordt grijpt de mens graag terug op het oude (want dat bood in het verleden veiligheid & rust). De één verdedigt zich tot op het bot met oude theorieën omtrent geld/goud, de ander twijfelt daar weer aan maar vraagt zich toch af wat het dan wel gaat worden. Weer anderen doorzien de consequenties omtrent de globale voedingsmiddelenindustrie waartegen zich nog weer anderen verzetten omdat ze de consequenties niet doorzien of omdat ze blindelings vertrouwen op hetgeen de voedingsmiddelenindustrie & overheden (geholpen door social media) er bij ons in trachten te proppen ..... en ga zo maar door.
Centraal in die chaos staat 'de liefde voor de macht'. Velen zijn niet zonder slag of stoot bereid om in te boeten, degenen die ingeboet hebben proberen terug te winnen, weer anderen staan enigszins verward en soms verbaasd aan de zijlijn toe te kijken. Velen houden zich daarbij vast aan oude structuren, die veelal niet meer werken (too much entropy) waardoor ze de chaos erger maken dan die hoeft te zijn. Weer anderen die de verandering wel doorzien proberen te benaderen wat het dan gaat worden zodat ze kunnen anticiperen etc.
Zet daartussen een groep goudboeren, die een gemeenschappelijk item hebben waarover al duizenden jaren meningsverschillen bestaan en ....... het valt mij mee dat het op dit forum nauwelijks tot incidenten komt. Het is immers zo eenvoudig om elkaar te schofferen en blijkbaar veel lastiger om elkaar te respecteren.
De enige reden die ik kan verzinnen, waarom het hier niet- of nauwelijks tot incidenten komt, is een geweldige discipline van de moderator/beheerder EN de forumleden.
Chapeau bas, Messieurs