Hooimijt september 2013

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Hooimijt september 2013

Post by Indiana Jones »

Die chaos is herkenbaar, teveel vervuiling (entropy) in ons huidige globale leef/geld/voedingsysteem doordat het geweldig complex is geworden en feitelijk niet meer voldoet aan aloude protocollen. Te complex voor historische theorieën omtrent leefgewoontes, voeding en uitwisseling van grondstoffen en het geld daartussen als smeermiddel. De natuurlijke krachten kan de mens niet tegenop, want die gaan onverdroten door ... net zoals bij een aardbeving, vulkaanuitbarsting, tsunami en die krachten verlopen naar mijn mening allemaal cyclisch, zoals ook ons Universum cyclisch verloopt ...... tenzij iemand hier duidelijk kan maken dat ons Universum lineair is .... wat dan vrijwel meteen vragen oproept: waar houdt het dan op en wat ligt er achter die Universum grens ;)

Doet me weer denken aan de chaos/reorganisatie theorie van de tot Belg genaturaliseerde Rus, Ilia Prigogine, die hiervoor in 1977 een Nobelprijs ontving.

Die theorie laat zich ook vertalen naar de menselijke psyche. Wanneer de druk te hoog wordt grijpt de mens graag terug op het oude (want dat bood in het verleden veiligheid & rust). De één verdedigt zich tot op het bot met oude theorieën omtrent geld/goud, de ander twijfelt daar weer aan maar vraagt zich toch af wat het dan wel gaat worden. Weer anderen doorzien de consequenties omtrent de globale voedingsmiddelenindustrie waartegen zich nog weer anderen verzetten omdat ze de consequenties niet doorzien of omdat ze blindelings vertrouwen op hetgeen de voedingsmiddelenindustrie & overheden (geholpen door social media) er bij ons in trachten te proppen ..... en ga zo maar door.

Centraal in die chaos staat 'de liefde voor de macht'. Velen zijn niet zonder slag of stoot bereid om in te boeten, degenen die ingeboet hebben proberen terug te winnen, weer anderen staan enigszins verward en soms verbaasd aan de zijlijn toe te kijken. Velen houden zich daarbij vast aan oude structuren, die veelal niet meer werken (too much entropy) waardoor ze de chaos erger maken dan die hoeft te zijn. Weer anderen die de verandering wel doorzien proberen te benaderen wat het dan gaat worden zodat ze kunnen anticiperen etc.

Zet daartussen een groep goudboeren, die een gemeenschappelijk item hebben waarover al duizenden jaren meningsverschillen bestaan en ....... het valt mij mee dat het op dit forum nauwelijks tot incidenten komt. Het is immers zo eenvoudig om elkaar te schofferen en blijkbaar veel lastiger om elkaar te respecteren.

De enige reden die ik kan verzinnen, waarom het hier niet- of nauwelijks tot incidenten komt, is een geweldige discipline van de moderator/beheerder EN de forumleden.
Chapeau bas, Messieurs

Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Ik neem graag een complimentje in ontvangst, maar ik moet toch echt het compliment toebedelen aan de gebruikers van Freegold Forum; de gebruikers maken de discussie! Het forum is slechts een hulpmiddel, en de moderator doet slechts wat organisatorisch werk achter de schermen.

De gebruikers maken de discussie, brengen hun kennis in, en door synergie proberen we met zijn allen op een hoger niveau te komen - wat voor iedereen weer iets anders betekent.

Kudo's voor iedereen!
Image
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Indiana Jones wrote: Zet daartussen een groep goudboeren, die een gemeenschappelijk item hebben waarover al duizenden jaren meningsverschillen bestaan en ....... het valt mij mee dat het op dit forum nauwelijks tot incidenten komt. Het is immers zo eenvoudig om elkaar te schofferen en blijkbaar veel lastiger om elkaar te respecteren.

De enige reden die ik kan verzinnen, waarom het hier niet- of nauwelijks tot incidenten komt, is een geweldige discipline van de moderator/beheerder EN de forumleden.
Inderdaad, en in het tofste café valt d'er al eens een woordje. Vroeger was er in m'n straat 'n bruin café en die zat elke dag goed gevuld, de waard en z'n vrouw zaten elkaar elke dag uit te schelden en de meeste klanten vonden dit leuk en goten af en toe nog wat olie op het vuur. Geregeld werden ze dan ook betrokken in de scheldpartij.

Ik denk dat we (en daarmee bedoel ik de 1% goudboeren die hier in de lage landen rondlopen) één groot nadeel hebben: we zijn vissen die tegen de stroom zwemmen. En dan kom je automatisch bij de mensen met een sterke eigen visie en dat zijn veelal de sterkere karakters. We laten onze eigen visie dan niet zomaar van de weg rijden.
Rasta wrote: Kudo's voor iedereen!
Je gaat met 2 dozen niet rondkomen, d'er zitten d'er slechts 50 in 'n doos. ;)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

cartoons zeggen soms meer ...

Post by Indiana Jones »

.
Attachments
JSF.gif
JSF.gif (24.2 KiB) Viewed 3364 times
rodelijn.gif
rodelijn.gif (38.67 KiB) Viewed 3364 times
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Veiligheidsriemen vast .... ;)

Bloomberg Sep 13, 2013 5:54 PM GMT+0200
Goldman Sees Risk of Gold Below $1,000 on U.S. Economy
http://www.bloomberg.com/news/2013-09-1 ... ns-1-.html

========================

Posted on August 23, 2013 by Martin Armstrong
The biggest target in time is January 2014.
If January were a high at the $1421 level, then we are probably looking for that final low in the months beyond. A January 2014 high would warn that we could see the worse case scenario being the $950 with the furthest time target December 2015/January 2016
http://armstrongeconomics.com/2013/08/2 ... shot-move/
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

.
en toch verkoop ik gene échte gram in bezit
no way
geen haar op mijn hoofd dat daaraan denkt (en ik heb er veel :lol: )

qua vooruitzichten en voorspellingen hebben we ondertussen de laatste tijd alles gehad
koersdoel stijgingen van x duizenden tot x tienduizenden
koersdoel dalingen steken meer en meer de kop op (is eigenlijk geruststellend ;) )
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Natuurlijk verkoop ik nu ook geen fysiek.
Maar als ik dan DIT vandaag op jsmineset lees .... krijg ik een flashback uit afgelopen jaren. Het klopt wel wat Jim schrijft, alleen in timing zit hij volledig scheef.
Kan mij nog herinneren dat er destijds op IEX heel wat op Jim werd gefoeterd en hij zelfs zijn geloofwaardigheid verloor, omdat hij zo stellig in zijn berichtgeving was dat mensen erop gingen aankopen (fysiek en/of papier) en dan vervolgens véél te duur uit waren (fysiek) of geld verloren (papier).

Nu weet ik wel dat je aan goud/zilverpapier niets hebt en dat Jim dit ook af raadt .... maar dat mensen 1/2 kruger kopen voor de prijs waarop ze wellicht een hele kruger hadden kunnen verkrijgen .... is natuurlijk wel een spijtig advies .... :(
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

Opnieuw interessante column van Peter B. Meyer :

http://www.edelmetaal-info.nl/2013/09/s ... #more-8821

Over schulden...

En ook een beetje over goud : citaten van Byron King
"China's leiders lijken een plan te hebben bedacht voor hun goud, dat gedurfd is, en letterlijk zal leiden tot een financiële aardbeving die rond de wereld gevoeld zal worden. We praten over een gebeuren dat groter is dan de dag toen Nixon de goud window sloot of groter dan de dag FDR alle privé goudreserves geconfisqueerde. Als hun plan slaagt, zal het een vlam onder de prijs van goud zijn – in tegenstelling tot wat we tot nu toe hebben gezien… De prijs kan het tienvoudige in waarde omhoog springen – tot $ 16.860 per ounce – vrijwel van de ene op de andere dag!

De dollar wordt verbrijzeld. Aandelen kelderen. En pensioenfonds waarden kunnen exponentieel stijgen – of gedecimeerd worden – afhankelijk van waarin belegd is. Beleggers over de hele wereld zullen het moment waarop China dit aankondigt voor de rest van hun leven blijven herinneren …

De echte opkikker – het plan is reeds gestart. En als je ziet wat hun banken … hun goudmijnen … en hun volk met goud in de afgelopen 36 maanden niet hebben stilgezeten, beloof ik je, dat je het gewoon niet wil geloven!"
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

En over schulden gesproken : de USA en zijn plafond...gemakkelijk als je dat maar kunt blijven opkrikken.
Er komt een dag dat de schoren niet meer kunnen aangevezen worden. Elke bouwvakker snapt dat.

http://biflatie.nl/artikelen/amerika-ar ... d-er-geen/

Quote : De Verenigde Staten leggen zichzelf al sinds 1940 een schuldenplafond op. Dat is op zich een goed streven, alleen: het plafond werd ondertussen wel al 79 keer verhoogd… Dit najaar is het weer zo ver: rond 18 oktober is het huidige plafond van 16.699 miljard dollar alweer bereikt. Dan mag het land in theorie niet meer lenen…
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Er zijn enorm veel cartoons over de debt-ceiling, maar deze vind ik persoonlijk nog steeds het leukst:

Image
Post Reply