EN WAT IS NU UW MENING ?

Dutch language haystack
Post Reply
Ben2
Silver Member

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:
Ben2 wrote:Ik besef dat ik hier heel kort door de bocht ga, of mischien lok je het bewust uit :) maar een rasechte Freegolder zou zeggen dat het geen zak uitmaakt dat de Chinese dollareserves plotsklaps waardeloos worden opdat op dàt eigenlijkste moment de waarde van hun goudreserves ook x100 gaat :D Ik denk dan ook dat het belangrijk is om uit te maken of het goud dat zich in China bevindt eigendom is van de PBoC of grotendeels van de Chinese middenklasse. 1) Waarom denk jij dat het grotendeels eigendom is van de Chinese middenklasse? Waar staat dat?
Twee elementen: 2) China mijnt jaarlijks grosso modo sowieso 400ton voor eigen rekening binnen eigen landsgrenzen plus FoFOA beweert bij hoog en laag dat het in feite niet uitmaakt wie het goud dan wel bezit. Bij Freegold tellen àlle goudbezittingen binnen één specifieke landsgrens (ook belangrijk voor India).
Belangrijk is ook te melden dat Freegolders vrijgoud niet zien als iets dat wordt opgelegd van bovenuit maar een natuurlijk proces is dat in gang wordt gezet omdat al het andere faalt. Als het echt niet meer anders kan. Misschien staan we dichter tegen dat moment dan menigéén vermoedt? 3)En wanneer het dan kiezen is tussen Freegold en de totale apocalyps dan is de keuze snel gemaakt en zullen de grootmachten natuurlijk geen rekening kunnen gehouden worden met wie er nu eigenlijk zijn grootste voordeel mee heeft gedaan! Dat is de gedachtengang die je voor ogen moet houden bij Freegold. Of er nu ja dan nee nog veel water naar de zee moet vloeien is ieder voor zich om uit te maken en conclusies te formuleren.
Onderstaand met referte aan drie blauw gearceerde zinnen uit je tekst, voorzien van 1);2) en 3).
-------------------------------------------------

1) As at June 2013 (Top 40 based on World Gold Council data) China 1,054.1 tonne
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve
====================
2) Als dat in China gemijnde goud dan niet de grens over komt (waar is dat te verifiëren ?) en de WGC stelt vast dat er slechts iets meer dan 1 ton bij de PBoC ligt, dan moet de rest wel bij Chinese particulieren zitten.
====================

p.s. Een belangrijk verschil tussen fofoa en Armstrong:
-Armstrong volgt zijn cycli (waarin de moneyflows schuiven) en heeft daarnaast een persoonlijke mening. Al voor dat hij het gevang inging heeft hij enkele keren adviezen gegeven (waarmee vele miljarden gemoeid waren), die hemzelf onlogisch leken maar wel het model volgden. Adviezen die tegen de trend in leken te gaan en waarvan hij wakker lag omdat ze zo onlogisch leken en zijn hele hebben en houwen op het spel stond (bijvoorbeeld tav het engelse pond aan de UKgov. en aan grote institutionele beleggers in Japan voor de crash aldaar). Naderhand bleken die adviezen correct, kon hij de feiten bij de turningpoints in zijn modellen invullen en kon hij dusdoende vaststellen dat zijn Business Cycle modellen geen hoax waren doch wel degelijk voorspellende waarde haden (gebaseerd op giga feitenmateriaal uit het verleden).
-fofoa heeft een theorie waarin hij gelooft en past daarin (als het hem zo uitkomt) bepaalde feiten. Als zijn theorie uitkomt, zal de (monetaire)wereld- en politiek totaal anders gaan functioneren dan het de afgelopen duizenden jaren gedaan heeft.

Dan kan ik maar één ding vaststellen: Als fofoa gelijk krijgt, gaat de (monetaire)wereld totaal anders functioneren dan die de afgelopen 1000-den jaren gedaan heeft, gaat de mens psychologisch totaal anders denken- en doen dan de afgelopen 1000-den jaren en kan Armstrong/s model de prullenbak in (omdat die juist op historische feiten -zoals het tot nu toe ging- gebaseerd is). Ik meldde dat al een keer aan @blondie, maar die vond dat ik onzin uitkraamde ..... terwijl ik vond dat hij zo vast zat in zijn eigen geloof dat hij niet meer open kon staan voor feitelijke argumenten.

===================
3) Dan stel ik vast, dat er geen keuze is tussen freegold en een totale apocalyps .... maar dat freegold juist uit een wereldwijde apocalyps geboren zou kunnen worden.
Ik heb dat al eens op het vorig forum gemeld, zie thans nog steeds geen aanleiding tot die wereldwijde apocalyps .... dus laat hem nog maar even waar die nu is: Hollywood. ;)

Op basis van de WGC durven besluiten dat de rest wel in Chinese private handen zit? Ben ik dan ook verplicht te besluiten dat de VS nog 8500 ton in eigen bezit heeft? Nou nee, hier klopt iets niet Indy, komààn!!!

Ik kan ook mensen aanwijzen die stellen dat Armstrong de feiten doet passen in zijn cycli, ik zeg dat niet graag, maar ik hoor en lees het wel.

Another zijn theorie gaat zeker verder dan opsplitsen in Unit of Account, Store of Value en Exchangestatus. Ik heb het steeds aanzien als een logische vooruitgang van 1971. Het is niet omdat Nixon het goudvenster heeft gesloten in 1971 dat er geen link meer is tussen goud en de dollar. Unfinished business dus. Anders gezegd: de klassieke goudstandaard voorziet dat er goud in de centrale bankenkluizen bijkomt bij monetaire inflatoire expansie. Nu kan dat niet meer vanwege te weinig goud en te veel geldcreatie. Gevolg: de goudprijs MOET wel stijgen. Niet langer het goudgewicht geeft de doorslag, wel de prijs ervan. Dat paste ook perfect in het ECB-MTM-goudwaardering. De goudprijs volgde steeds de uitstaande schuld en tot op de dag van vandaag is er nog steeds een 15% goud aanwezig tov de totale balans. Kan niet genegeerd worden. Echter moet men wel vaststellen dat de prijs vandaag de uitstaande schuld niet meer volgt. Doet sommigen besluiten tot een Londen Gold Pool 2 waardoor ook ik besluit dat het geen half decennium meer kan aanslepen als daar een kern van waarheid moet inzitten.

Hoe de vork precies in de steel zal zitten zullen we dan precies kunnen vaststellen.
Ben2
Silver Member

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:
Ben2 wrote:Men doet er trouwens goed aan goudbeliever te blijven aangezien fysiek goud de laatste 6000jaar al ruimschoots heeft bewezen de store of value bij uitstek te zijn. Alleen al voor deze reden. 1)Voor Westerlingen is dat zelfs geen reden genoeg. Ze raken goud nog in geen honderd jaar aan. Raar. 2)Dit terwijl ze dat in India en nu ook in China als iets vanzelfsprekends beginnen beschouwen. Het grote voordeel bij Freegold is dat rijke entiteiten/landen (miljarden dollars) er hun surplus kunnen in opslaan zonder zich voortdurend zorgen te hoeven maken over volatiliteit aangezien 3)goud dan gewoon de inflatie volgt. Een niet te onderschatten argument. Daar heeft geen enkel ander monetair systeem een oplossing voor. Ook aan huidige waardering is de prijs veels te laag opdat beheerders van milardenportefeuilles ook maar kunnen overwegen in goud te stappen. 4) De markt is veel te klein. Ook een feit.
Wederom wat regels blauw gemaakt en genummerd:
----------------------------

1) Misschien zie je de Romeinen (die bulkten van het goud) niet als westerlingen, maar méér westerser dan de Vikingen kan het toch niet. Onderstaand een foto waarmee deze Vikingen rondliepen

2) Uit opgravingen is gebleken dat juist oosterlingen veel eerder met goud rondliepen dan westerlingen. Chinezen hebben het nooit als betaalmiddel gehad, of als zekerheid achter hun munt (behalve dat in het onherbergzame binnenland soms met goud vloeipapier betaald werd bij gebrek aan ijzeren munten) en het westen heeft wel goud als betaalmiddel (of als monetaire backup) gehad .... bij gebrek aan stabiel leiderschap e/o gebrek aan respect daarvoor.
=================

3) Vind ik ook een groot manco in de gedachtengang van fofoa. Goud zou wel het monetaire systeem/inflatie volgen, maar prijzing op basis van vraag-aanbod is dan plots verdwenen ? (zie punt 4 hieronder)
=================

4) Juist de internationale future markt maakt dat goud op dit moment wereldwijd uniform geprijsd wordt. Grote bezwaar van fofoa-freegolders is dan de comex goudpapiermarkt, waarvan beweerd wordt dat deze markt de goudprijzing juist verstoort.
Dan raad ik je aan om je eens in de diamantmarkt te verdiepen. Die kent geen futuremarkt. Gevolg is dat eenzelfde.! diamant op verschillende plekken in de wereld, op hetzelfde moment verschillende prijzing kent .... zelfs als de prijzing in uniforme dollars (de huidige WHV) is. Dus 1 commodity, 1 valuta, 1 moment en toch verschillen in geografische prijzing vanwege het ontbreken van een futuremarkt. ;)
Koop dus een diamant in Antwerpen voor $ 10.000 ..... biedt hem op hetzelfde moment aan in Shanghai en je kunt hem kwijt voor $ 10.800 ..... twijfel eraan, biedt hem hetzelfde moment aan in Sydney, waar je een prijs van $ 9.200 hoort etc.
================

Mijn conclusie: volg je fofoa's theorie, dan verbrandt de crimex waarmee alle papieren futures in rook opgaan, is er geen uniforme markt meer, dus ook geen uniforme richtprijs en is goud (net iets groter dan de diamantmarkt) wat de gek ervoor geeft. Goud is dan Geen Store Of Value meer, want wat is Value dan nog als je ounce goud in Antwerpen €10.000 euro opbrengt, op hetzelfde moment in Amsterdam € 10.800 en op hetzelfde moment in München € 9.200. Ook Goud reageert JUIST op vraag-aanbod (een mechanisme van de handel) en JUIST de handel zorgt ervoor dat die prijzen snel weer dicht bij elkaar komen via marktplaatsen waarop -zeker in het huidige millennium- elektronisch verhandeld wordt.

Dus wederom, waar zit de 'handel' in fofoa's freegold, behalve dan dat hij de basics van 'Another/s freegold' in zijn eigen freegold- handelsmerk heeft veranderd. :lol:

De Romeinen nog wel maar de Westerling van na 1980 niet meer. Goud kreeg de status van barbaars relikwie: neergeslagen en doodgezwegen. Geen enkele Westerling legde nog een verband tussen goud-waarde-opslag en fysiek goud. In het Oosten wordt konsequent elke waarde-opslag in fysiek goud gestoken. In India lopen de vrouwen er zelfs mee rond hun nek.

Vandaag zit er ook weinig vraag en aanbod in het tot stand komen van de prijs van goud. Net zoals de libor rente en andere rentes tot op het bot worden gemanipuleerd, net zoals aandelenmarkten voor 90% uit elektronische computergestuurde handel bestaat, net zoals vele kunst kunstmatig wordt opgefokt, net zoals vastgoedprijzen kunstmatig worden hooggehouden, zo wordt goud neerwaarts geslagen en het zou van een zekere naïviteit getuigen om dat te willen ontkennen.
Dus is het logisch dat goudhandel ruimschoots is ondergeschikt aan de eventuele rol van goud in een toekomstige monetair systeem. Handel die ruimschoots kan functioneren met lokale currencies want met goud betalen, neen, dat gaan we echt niet meer doen. Ik hoop dat iedereen zich hierin kan vinden.

Indien het FoFOA systeem het uiteindelijk toch zou halen heeft goud wel een andere status dan diamanten. Goud wordt dan universeel erkend als Centrale Banken wereld-rijkdom-reserve. Hun theorie moet zich wel gaan concretiseren. Men dacht dat het al een decennium eerder zijn beslag zou kennen. Daarom is de nu zogenaamde hernieuwde Londen Gold Pool zo belangrijk. Daar staat namelijk een termijn op. In 2014 heb je ook het vijfjaarlijks vernieuwe WAG. Het wordt ongetwifeld weeral een boeiend jaar :)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:De Romeinen nog wel maar de Westerling van na 1980 niet meer. Goud kreeg de status van barbaars relikwie: neergeslagen en doodgezwegen. Geen enkele Westerling legde nog een verband tussen goud-waarde-opslag en fysiek goud. In het Oosten wordt konsequent elke waarde-opslag in fysiek goud gestoken. In India lopen de vrouwen er zelfs mee rond hun nek.

lady GAGA !
Image

Vandaag zit er ook weinig vraag en aanbod in het tot stand komen van de prijs van goud. Net zoals de libor rente en andere rentes tot op het bot worden gemanipuleerd, net zoals aandelenmarkten voor 90% uit elektronische computergestuurde handel bestaat, net zoals vele kunst kunstmatig wordt opgefokt, net zoals vastgoedprijzen kunstmatig worden hooggehouden, zo wordt goud neerwaarts geslagen en het zou van een zekere naïviteit getuigen om dat te willen ontkennen.
Moet je eens aan de eigenaren van goudwinkeltjes vragen ... die hebben zich er scheel aan verdiend. Dus ik vind je statement toch iets overtrokken.

Dus is het logisch dat goudhandel ruimschoots is ondergeschikt aan de eventuele rol van goud in een toekomstige monetair systeem. Handel die ruimschoots kan functioneren met lokale currencies want met goud betalen, neen, dat gaan we echt niet meer doen. Ik hoop dat iedereen zich hierin kan vinden.
Neen, ben ik dus totaal niet eens, want het experiment met gouden standaarden is totaal mislukt en komt daarom niet meer als 'monetair' regelmiddel terug. Blijft uiteraard WEL een precious metal waarmee dames en heren (opgeslagen)rijkdom zullen blijven uitstralen, waarmee je van tijd tot tijd geld kunt verdienen en waarvan je ietsjes in fysiek weg kunt leggen ... een klein appeltje voor de dorst.

Indien het FoFOA systeem het uiteindelijk toch zou halen heeft goud wel een andere status dan diamanten. Goud wordt dan universeel erkend als Centrale Banken wereld-rijkdom-reserve.
Hun theorie moet zich wel gaan concretiseren. Men dacht dat het al een decennium eerder zijn beslag zou kennen. Daarom is de nu zogenaamde hernieuwde Londen Gold Pool zo belangrijk. Daar staat namelijk een termijn op. In 2014 heb je ook het vijfjaarlijks vernieuwe WAG.
Ieder zo zijn geloof, maar dit is dus niet het mijne.

Het wordt ongetwijfeld weeral een boeiend jaar :)
Absoluut. :D
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:Op basis van de WGC durven besluiten dat de rest wel in Chinese private handen zit? Ben ik dan ook verplicht te besluiten dat de VS nog 8500 ton in eigen bezit heeft? Nou nee, hier klopt iets niet Indy, komààn!!!
Net zo sterk dus als al het andere dat in de goudwereld gesteld wordt .... is ook niet te staven. ;)

Ik kan ook mensen aanwijzen die stellen dat Armstrong de feiten doet passen in zijn cycli, ik zeg dat niet graag, maar ik hoor en lees het wel.
Hij projecteert de feiten op zijn cycli, ik heb nooit beweerd dat hij helderziend is. Maar de cycli kloppen wel. ;)

Another zijn theorie gaat zeker verder dan opsplitsen in Unit of Account, Store of Value en Exchangestatus. Ik heb het steeds aanzien als een logische vooruitgang van 1971. Het is niet omdat Nixon het goudvenster heeft gesloten in 1971 dat er geen link meer is tussen goud en de dollar. Unfinished business dus. Anders gezegd: de klassieke goudstandaard voorziet dat er goud in de centrale bankenkluizen bijkomt bij monetaire inflatoire expansie. Nu kan dat niet meer vanwege te weinig goud en te veel geldcreatie. Gevolg: de goudprijs MOET wel stijgen. Niet langer het goudgewicht geeft de doorslag, wel de prijs ervan. Dat paste ook perfect in het ECB-MTM-goudwaardering. De goudprijs volgde steeds de uitstaande schuld en tot op de dag van vandaag is er nog steeds een 15% goud aanwezig tov de totale balans. Kan niet genegeerd worden. Echter moet men wel vaststellen dat de prijs vandaag de uitstaande schuld niet meer volgt. Doet sommigen besluiten tot een Londen Gold Pool 2 waardoor ook ik besluit dat het geen half decennium meer kan aanslepen als daar een kern van waarheid moet inzitten.

Hoe de vork precies in de steel zal zitten zullen we dan precies kunnen vaststellen.
En zo is het. Al hetgeen in de goudguru wereld rond gaat zijn slechts aannames en GEEN zekerheden. Zekerheden vind je wel in de cycli en turning points .... dus je weet dan welke kant het opgaat. Maar de werkelijke gebeurtenissen inpassen op die punten kan pas achteraf, want ook Armstrong heeft geen glazen bol. ;)
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Dat van die Comex moet toch nog even worden genuanceerd. De klacht is dat er prijs manipulatie plaatsvind, in papieren vorm, die in totaal geen relatie staat tot de fysieke (of onderliggende) handel. Als fysiek dan wordt opgevraagd, zo is de verwachting, dan gaat de Comex over tot cash-settlement. Een defacto default.

Dat kan best zo zijn, maar is misschien een resultaat van een systeem met andere problemen. Het echte probleem is natuurlijk een oligopolie van banken, die de overheden in de tang hebben. Hoe kan er een markt zijn met slechts een paar grote partijen? Dan is er nooit democratie, nooit een vrije markt. Tja een markt is nooit vrij, en altijd onderhevig aan manipulatie, maar als er ten minste 20 grote partijen zijn, en de grootste partij niet meer dan 10% markt heeft, kan het nooit een echte trendzetter zijn, en de gehele markt manipuleren. Althans niet zoals het nu het geval is. Hoe vreemd ook, je kunt het de banken niet voor de volle mep aanrekenen. Wat zou jij doen als bank zijnde, als je een carte blanche krijgt van een overheid (en een verbale "foei foei")?

Mijn insteek is dus dat de beurzen voor goud nooit gaan verdwijnen. Waarom zou het? De markt is gewoon veel en veel groter dan van diamanten. Geen over-the-counter gerotzooi. De markten moeten gewoon wat transparanter, ofwel wat minder gedomineerd door too-big-too-fails. Dus wat meer werking van de vrije markt: méér faillissementen. En dan niet van de kleine vissen, maar van die grote molochs. Is even eng (voor een overheid meer dan voor een particulier), maar werkt zeer zuiverend. Faillissement is de enige discipline of tucht die werkt. De rest is het allemaal niet. Hebben ze in China ook begrepen. Daar doen ze aan doodstraf voor criminele bankiers. Dat is misschien weer een stapje te ver, persoonlijk faillissement had misschien beter geweest.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Image
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Indiana Jones wrote:
Rasta wrote:....

Goud is in mijn ogen een extra goede hedge, omdat een overheid in het nauw hele rare sprongen kan maken. Indy:Dus ook goudhandel kan verbieden re: India, Frankrijk etc. Alles waar een overheid directe controle over heeft, komt bij noodsituaties in aanmerking voor ... noodmaatregelen. Cyprus is het voorbeeld en heeft het precedent gezet. Indy:En dus de goudhandel ook, behalve de zwarte markt ... dat wordt een lastige voor de overheden zolang we nog echt papiergeld hebben en niet alleen maar digitaal. En vermits ze bij het ontbreken van papiergeld op die zwarte markt ook gouden munten aannemen als betaalmiddel

.....
Toch kijk ik hier wat genuanceerder tegenaan (zie blauwe tekst-reactie Indy: op Paul & Rasta) .... sorry, maar zo zie ik het momenteel nu eenmaal ..... please correct me if I'm wrong ... ;)
Ik doelde hier eigenlijk op het confiscatie risico. Ik zeg niet dat goud nooit in de kijker komt, maar wel dat als goud in de kijker komt, is dat niet uitsluitend goud.

Allereerst een verduidelijking van "een Cyprusje doen". De overheid heeft onmiddellijk geld nodig. Ze pakt wat ze kan pakken zonder dat er iets omgezet hoeft te worden (verhandeld). Dus via wetgeving, worden betaal en spaarrekeningen afgeroomd - direct geld. Of zoals in Polen, worden pensioenen via pensioen-uitvoerders genationaliseerd, met effect dat het nieuwe kapitaal op de balans van de overheid komt te staan en zo dus de schuldpositie van de overheid plotsklaps afneemt. Met goud lukt dat niet direct. De overheid kan er niet direct aankomen. Enkel door afroming (kapitaal belasting) of proberen het illegaal te maken. Maar dat gaat of langzaam of helemaal niet. En het beoogde effect - direct snel geld - zal al helemaal niet lukken. Hetzelfde is waar voor uw aandelen portefeuille. Daar heeft de overheid niets aan. Wat moet zij doen als ze 25% van uw aandelen afroomt. Verkopen op de beurs om in cash om te zetten? Ook hier: afromen is het best haalbare, en geen "snel geld".

Alleen al uit dat oogpunt denk ik dat de overheid in noodgevallen zal blijven grijpen naar direct toegankelijke cash flow.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:Allereerst een verduidelijking van "een Cyprusje doen". De overheid heeft onmiddellijk geld nodig. Ze pakt wat ze kan pakken zonder dat er iets omgezet hoeft te worden (verhandeld). Dus via wetgeving, worden betaal en spaarrekeningen afgeroomd - direct geld. Of zoals in Polen, worden pensioenen via pensioen-uitvoerders genationaliseerd, met effect dat het nieuwe kapitaal op de balans van de overheid komt te staan en zo dus de schuldpositie van de overheid plotsklaps afneemt. Met goud lukt dat niet direct. De overheid kan er niet direct aankomen. Enkel door afroming (kapitaal belasting) of proberen het illegaal te maken. Maar dat gaat of langzaam of helemaal niet. En het beoogde effect - direct snel geld - zal al helemaal niet lukken. Hetzelfde is waar voor uw aandelen portefeuille. Daar heeft de overheid niets aan. Wat moet zij doen als ze 25% van uw aandelen afroomt. Verkopen op de beurs om in cash om te zetten? Ook hier: afromen is het best haalbare, en geen "snel geld".

Alleen al uit dat oogpunt denk ik dat de overheid in noodgevallen zal blijven grijpen naar direct toegankelijke cash flow.
Ik weet niet of het zover gaat komen, maar als het zover komt ... krijg je een nóg grotere heksenjacht op 'zwart'geld- en goud en goederen ... etc.

Alles wat 'wit' is, ziet de overheid in de belastingaangifte. Dus hoe eenvoudig is het dan niet, om over het opgegeven vermogen per 31-12 van een zeker jaar plots 10% crisisheffing na te gaan vorderen .... mag binnen 5 jaar. Ze hebben dan misschien niet het meest recente, maar weten zeker dat a) het niet meer weg kan vluchten (dus geen plotse kapitaalvlucht) en b) pure cash is. Waaruit dat vermogen dan bestond (aandelen, obli's, goud, OG, een renpaard etc.) interesseert de overheid niet en dat de burger dan zaken (soms met verlies) voor cash moet verkopen om die naheffing te kunnen betalen, interesseert ze ook niet .... want de heffing is juridisch cash!

Zo simpel kan het zijn ..... ;)
If you want to become a criminal .... think like a criminal .. 8-)
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Indiana Jones wrote:Ik weet niet of het zover gaat komen, maar als het zover komt ... krijg je een nóg grotere heksenjacht op 'zwart'geld- en goud en goederen ... etc.

Alles wat 'wit' is, ziet de overheid in de belastingaangifte. Dus hoe eenvoudig is het dan niet, om over het opgegeven vermogen per 31-12 van een zeker jaar plots 10% crisisheffing na te gaan vorderen .... mag binnen 5 jaar. Ze hebben dan misschien niet het meest recente, maar weten zeker dat a) het niet meer weg kan vluchten (dus geen plotse kapitaalvlucht) en b) pure cash is. Waaruit dat vermogen dan bestond (aandelen, obli's, goud, OG, een renpaard etc.) interesseert de overheid niet en dat de burger dan zaken (soms met verlies) voor cash moet verkopen om die naheffing te kunnen betalen, interesseert ze ook niet .... want de heffing is juridisch cash!

Mijn punt is juist, als ze zoiets doen, dan gaat er een belastingen-inningsronde overheen. Dat gaat traag, meestal trager dan wat voor noodgrepen nodig is. En, zoals we bij Griekenland hebben kunnen constateren, zijn dergelijke rondes ronduit onvoldoende (geoogde opbrengst valt zwaar tegen). Ik zeg niet dat ze het niet gaan doen, of dat het niet kan. Maar als ze snel geld nodig hebben, dan is confiscatie van zaken waar ze niet direct bij kunnen meestal pas de laatst resterende optie.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:
Indiana Jones wrote:Ik weet niet of het zover gaat komen, maar als het zover komt ... krijg je een nóg grotere heksenjacht op 'zwart'geld- en goud en goederen ... etc.

Mijn punt is juist, als ze zoiets doen, dan gaat er een belastingen-inningsronde overheen. Dat gaat traag, meestal trager dan wat voor noodgrepen nodig is. En, zoals we bij Griekenland hebben kunnen constateren, zijn dergelijke rondes ronduit onvoldoende (geoogde opbrengst valt zwaar tegen). Ik zeg niet dat ze het niet gaan doen, of dat het niet kan. Maar als ze snel geld nodig hebben, dan is confiscatie van zaken waar ze niet direct bij kunnen meestal pas de laatst resterende optie.
Tsjah ... tot nu toe gaat het allemaal via de belastingen, zelfs in Griekenland, dus waarom geen 10% crisisbelasting obv het vermogen in je belastingaangifte (per gezin is € 42.000 vrijgesteld dus daarmee voldoet de politiek aan de sociale gedachte om kleine spaarders vrij te houden van dit soort maatregelen, wat niet gaat lukken als ze alle spaargelden via de banken pakken, want dan pak je ook de kleintjes). Een acuut probleem zou kunnen ontstaan als al het grote geld ook de noordelijke eurozone de rug toekeert, want dan komen er idd landen in acute geldnood die niet meer gered kunnen worden. Ik vraag me af, of een noodgreep dan nog zin heeft, want dan is de euro simpelweg kaputt. Dan krijgen we in de Eurolanden geldhervormingen, Duitsland zijn Mark weer terug en Frankrijk zijn Franc. Ik denk niet dat ze het zover laten komen, dus als ze het water tot aan de lippen staat, komt die crisisheffing er ..... ik vermoed dus via een extra belastingheffing.

Maar hopen dat het niet zo ver komt 8-) .... en al helemaal zuur voor legaal fysiekgoudbezitters, die (met een gedeelte) onder water staan ... want ook die raken 10% van hun goud kwijt (door de fiscus misschien zelfs gewaardeerd tegen een hogere historische prijs dan het thans waard is, als extra steek onder water), dat nooit meer goed gemaakt kan worden :?
Post Reply