Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Dutch language haystack
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by Gwyde »

Na de hitte van de voorbije week zullen we het geweten hebben : de zomer is begonnen en het jaar is halfweg.
Tijd dus voor een nieuwe update die je op de vertrouwde plaats terugvindt.

Goud stabiliseert boven $1400/Oz. Het gele metaal heeft sedert ruim een week het maximum van de meer dan vier jaar oude trading range doorbroken. De weg naar hogere koersen ligt open, zeker nu Trump een zwakkere dollar nastreeft om de 'trade-war' wat kracht bij te zetten en ook de FED het geweer van schouder verandert en aanstuurt op een rentedaling. De lage LT rente is één van de indicatoren die aangeeft dat de conjunctuur verzwakt: een reden te meer om wat beurswinsten veilig te stellen en goud bij te kopen, vooral indien er nog een verzwakking zou volgen tot het vroegere weerstandsniveau rond $1360/Oz.

Zilver heeft met enige moeite uiteindelijk toch de $15 weer gehaald en sluit nu af op $15.29. De goud/zilver verhouding is opgelopen tot 92, wat sinds het begin van de eeuw nog niet is gebeurd. (Oudere data heb ik niet). Niemand onder ons had voorzien dat zilver opnieuw zoveel terrein zou prijsgeven tov goud. Cavajo komt met ratio van 86 nog het dichtste in de buurt.

De zwakkere dollar ondersteunt de euro die op 1.1375 afgesloten is, nauwelijks gewijzigd tov het jaareinde: de euro-realisten hebben het voortouw.

Uw toeGwyde voert het peleton aan voor wat het goudklassement betreft, wat in het algemeen klassement ook een tweede plaats oplevert.
Voor de zilverschatting haalt Ben2 het nipt voor Constant, die op zijn beurt de beste euro schatting kan voorleggen.
Constant behoudt nog altijd zijn leiderspositie in het algemeen klassement; Matrixview is daarin een verdienstelijke derde.
oro
Posts: 94
Joined: 23 Oct 2011, 10:46

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by oro »

bedankt voor de update, toch leuk om volgen ook als is het maar voor de fun.
Nog een spike in het zilver en het podium komt in zicht ...
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019 - juli update

Post by Gwyde »

Terwijl we kreunden door de hitte stegen naast het kwik tot 40°C ook de edelmetalen, maar we eindigen de laatste volle week van Juli met wat minder overtuiging. Ook de edelmetalen nemen een adempauze. Dat alles neemt niet weg dat de kaarten behoorlijk door elkaar geschud zijn voor onze poll en voorspelling voor eind 2019.
In het goudsegment neemt Oro het voortouw. Indy doet dan weer het best voor de zilverschatting. Spruitje zit er voor de eurokoers ongeveer boenk op.

Uw toeGwyde heeft onlangs Constant onttroond in het algemeen klassement. Indy haalt daarin een verdienstelijke derde plaats, nipt voor Oro.

De (nog) stevige dollarkoers, in combinatie met een aantrekkende goudprijs, lijkt ons te vertellen dat vooral de overige valuta zwak zijn. Euro, Yen en CHF door de nul/negatieve rente. Enkele andere valuta vooral door depreciatie en een escalerende inflatie. Ongeveer de hele Europese periferie en vele landen in latijns amerika zijn in hetzelfde bedje ziek. We vergoelijken de hele rotzooi door enkel Venezuela en Turkije met de vinger te wijzen.
Door de ontspoorde monetaire politiek wordt het vertrouwen in de kredietmarkt langzaam ondergraven. De 'spreads' kunnen weer gaan stijgen en plots zal solvabiliteit opnieuw primeren boven liquiditeit. Daarna smelt deze laatste sneller weg dan het noordpoolijs.

We kunnen maar beter wat goud en edelmetalen in portefeuille houden (nemen) als verzekering tegen de komende monetaire wanorde. Inwoners van Turkije, Iran, Venezuela, Zimbabwe ... hoeven daarvan al lang niet meer overtuigd te worden.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by Spruitje »

Ik kijk alvast al uit naar de maandafklop.
De laatsten in het tabelletje zullen de eersten zijn hé @Cavajo. ;)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
oro
Posts: 94
Joined: 23 Oct 2011, 10:46

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by oro »

Wat, zie ik daar Oro op de eerste plaats mbt de goudvoorspelling?
Oro kent NIKS van technische analyse. :D
Maar wat brengen de volgende maanden??? Wordt spannend nu (op de markten)
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by Leo3.14 »

Wie had in 2008, toen de goudprijs 1030$ stond, durven dromen dat goud in 2016 nog altijd 1045$ zou staan ?

Bij wedstrijden voorspellen tussen de 'experts' en chimpansees, winnen meestal de chimpansees ...

Dat het zolang zou duren had wellicht niemand voorzien.

Ik zie ons nog een heel stuk hoger eindigen dit jaar.
Goe bezig !
Goud is een cyclisch edelmetaal
oro
Posts: 94
Joined: 23 Oct 2011, 10:46

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by oro »

Leo3.14 wrote: 20 Aug 2019, 10:57
Ik zie ons nog een heel stuk hoger eindigen dit jaar.
Goe bezig !
Bedoel je met 'ons' de goudprijs of eveneens zilver?
Ik had als chimpansee zwaar ingezet op zilver :)
Eerlijk mijn gedacht: krijgen we een liquiditeitscrisis, gaat zilver onderuit.
Weten de centrale banken dit te voorkomen, kan zilver nog vliegen.... Het potentieel ligt daar.
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by Leo3.14 »

Zilver, Palladium, Platina = grondstoffen

Zilver maakt al honderden jaren lagere toppen.

Goud hogere.

Zilver kan dus gerust een volgende lagere top zetten komende jaren.
Goud is een cyclisch edelmetaal
oro
Posts: 94
Joined: 23 Oct 2011, 10:46

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by oro »

er is niks mis met van mening verschillen maar ik denk dat zilver en platina extreem goedkoop gewaardeerd zijn... Ook tov goud. Terugkeer naar nog maar de buurt van de historische gemiddelden en we staan vele procenten hoger. Als zilver nog zou dalen, zullen de premies op de munten steeds verder oplopen owv de kostprijs van het 'munten'. Ik denk dat een beetje diversificatie lonend kan zijn.
oro
Posts: 94
Joined: 23 Oct 2011, 10:46

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2019

Post by oro »

Leo3.14 wrote: 20 Aug 2019, 19:18 Zilver, Palladium, Platina = grondstoffen

Zilver maakt al honderden jaren lagere toppen.

Goud hogere.

Zilver kan dus gerust een volgende lagere top zetten komende jaren.
Tot slot: niemand heeft een horizon van honderden jaren (gelukkig) en zilver noteerde rond de eeuwwisseling rond de 4$.
Van 4 naar 50 geschoten op enkele jaren en voor diegenen die toen kochten en bleven zitten (ik helaas :D )van 4 naar 17 nu is nog niet dramatisch. Alles hangt af van wanneer de lijntjes worden getrokken nietwaar?

Maar vandaag is de dag van rhodium (alweer). Waar eindigt deze raket?
Post Reply