Hooimijt Maart 2012

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Rasta »

Even boeren verstand. Waar zit het meeste goud? Dat zit in Azië, en is private handen. Vergeet al het andere. Deze bezitters zal het een worst zijn wat de valuta van de dag is, of de wereld valuta van de dag. Goud is opgeslagen koopkracht. Wanneer zij hun koopkracht willen aanwenden, zullen zij bieden voor valuta - legal tender.

Volgens mij zijn we het allemaal eens dat papier straks een marginale rol speelt in het aandeel fysiek. Als dat zo is, hebben centrale banken dus veel zeggenschap over legal tender, maar weinig zeggenschap over koopkracht. Het gros van de koopkracht ligt namelijk niet bij de centrale bank, maar is in private handen.

Ik denk dat het vanuit die positie gaat werken, ongeacht wat IMF/politici verzinnen.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Adamus »

User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:Even boeren verstand. Waar zit het meeste goud? Dat zit in Azië, en is private handen. Vergeet al het andere. Deze bezitters zal het een worst zijn wat de valuta van de dag is, of de wereld valuta van de dag. Goud is opgeslagen koopkracht. Wanneer zij hun koopkracht willen aanwenden, zullen zij bieden voor valuta - legal tender.

Volgens mij zijn we het allemaal eens dat papier straks een marginale rol speelt in het aandeel fysiek. Als dat zo is, hebben centrale banken dus veel zeggenschap over legal tender, maar weinig zeggenschap over koopkracht. Het gros van de koopkracht ligt namelijk niet bij de centrale bank, maar is in private handen.

Ik denk dat het vanuit die positie gaat werken, ongeacht wat IMF/politici verzinnen.
Het is een vermoeden, dat ik nog nergens echt hard heb zien maken.
-Wat heeft nu precies welke CB en kloppen de gepubliceerde cijfers wel echt met de werkelijk aanwezige voorraad fysiek. Idem goud in particuliere handen ....
-Imo is veel belangrijker wat er economisch winbaar/mijnbaar onder de grond zit, op welke plek en wie er zeggenschap over heeft.
Canada zit het, delen van Afrika en Australië en ook op sommige plekken in Azië, maar weer niet of nauwelijks in Japan.

Als je dáár een antwoord op hebt (feitelijk net zoals voorraad economisch winbare/mijnbare olie belangrijker is dan het aantal bovengrondse vaten), kun je wellicht een wat fundamenteler discussie voeren.

Gwyde kan daar wellicht iets over zeggen ?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Obi-Wan »

Indiana Jones wrote:
Het is een vermoeden, dat ik nog nergens echt hard heb zien maken.
-Wat heeft nu precies welke CB en kloppen de gepubliceerde cijfers wel echt met de werkelijk aanwezige voorraad fysiek. Idem goud in particuliere handen ....
-Imo is veel belangrijker wat er economisch winbaar/mijnbaar onder de grond zit, op welke plek en wie er zeggenschap over heeft.
Canada zit het, delen van Afrika en Australië en ook op sommige plekken in Azië, maar weer niet of nauwelijks in Japan.

Als je dáár een antwoord op hebt (feitelijk net zoals voorraad economisch winbare/mijnbare olie belangrijker is dan het aantal bovengrondse vaten), kun je wellicht een wat fundamenteler discussie voeren.

Gwyde kan daar wellicht iets over zeggen ?
Ik heb ook mijn twijfels of het leeuwendeel van het fysieke goud zich in particulieren handen bevindt.

Onontgonnen goud kan in mijn ogen nooit meetellen om deel uit te maken van een monetaire basis. Dat is hetzelfde als een aanvraag indienen tot kindergeld op basis van onbevruchte eicellen.

Mmm dat is nog geen slecht idee. Dit zou misschien nog wel kunnen lukken in deze pampermaatschappij. Als ik dat zou kunnen doen op basis van een enkele ecjaculatie... 8-) Een maand kindergeld zou voor mij dan al volstaan. :lol: :lol: :lol:
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Rasta »

Obi-Wan wrote:Ik heb ook mijn twijfels of het leeuwendeel van het fysieke goud zich in particulieren handen bevindt.
In ieder geval niet in publieke handen.
Central bank gold reserves = 30,8 metrische ton
Gold ever mined (2009) = 165.000 metrische ton

Publieke handen hebben officieel max 18%, maar door leasing en verkoop waarschijnlijk heel veel minder.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Indiana Jones »

economie in de VS; Japan en de EU zijn sinds 2009 een flink stuk teruggevallen en in Azië alsmede Zuid Amerika is de forse groei er inmiddels wel uit, al groeien ze nog wel.

Toch gaan, in tegenstelling tot recessies in het verleden, de energieprijzen fors omhoog. Imo "currency induced cost push inflation"


Prijzen fossiele brandstoffen hoger
Laatste update: 2 maart 2012 11:51 info
AMSTERDAM - De prijzen van aardolie, aardgas en steenkool waren vorig jaar een stuk hoger dan een jaar eerder.
http://www.nu.nl/economie/2754036/prijz ... hoger.html
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Obi-Wan »

Rasta wrote:
Obi-Wan wrote:Ik heb ook mijn twijfels of het leeuwendeel van het fysieke goud zich in particulieren handen bevindt.
In ieder geval niet in publieke handen.
Central bank gold reserves = 30,8 metrische ton
Gold ever mined (2009) = 165.000 metrische ton

Publieke handen hebben officieel max 18%, maar door leasing en verkoop waarschijnlijk heel veel minder.
Op je Wiki link stond nog volgende tabelletje.

Holding Percentage
Jewelry 52%
Central banks 18%
Investment (bars, coins) 16%
Industrial 12%
Unaccounted 2%

Allright. Ik ben overtuigd van je stelling.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Obi-Wan »

Obi-Wan wrote:Van BrotherJohnF

Silver Cartel Dumps 225 Million Ounces In 30 Minutes

by brotherjohnf on Wednesday

Image
In navolging van de zilvermarkt nu een update van de goudmarkt.
(225.000.000 x 31 gram)/1000.000 = 6.975 ton zilver versus 31 ton goud. Dat geeft een verhouding van 225/1


Link artikel

A reported 31 tonne sell order on the CME rocked gold which saw prices collapse from a high of $1790 in London hours to $1703 during NY trading, followed by a further dip to the low of $1687 in out of hours electronic trading. A fall of over 6% which erased roughly half of the gains since the beginning of the year

Ordinarily if a seller wanted to get the best price for his metal he would seek to finesse the selling over time, hunting out liquidity (finding people who are the other side of his sell order) and thereby ensure he gets the best possible profit. This seller was clearly simply out for effect.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:
Rasta wrote:
Obi-Wan wrote:Ik heb ook mijn twijfels of het leeuwendeel van het fysieke goud zich in particulieren handen bevindt.
In ieder geval niet in publieke handen.
Central bank gold reserves = 30,8 metrische ton
Gold ever mined (2009) = 165.000 metrische ton

Publieke handen hebben officieel max 18%, maar door leasing en verkoop waarschijnlijk heel veel minder.
Op je Wiki link stond nog volgende tabelletje.

Holding Percentage
Jewelry 52%
Central banks 18%
Investment (bars, coins) 16%
Industrial 12%
Unaccounted 2%

Allright. Ik ben overtuigd van je stelling.
Ik reken de juwelen even niet mee. Die moeten dan allemaal omgesmolten worden en zelfs bij afgelopen ATH/s in goud is slechts een heel klein deel daarvan bij pand/smelt zaken aangeboden.

Dus +/- 27.4 ton {Investment (bars, coins) 16%} in particuliere handen (uitgaande van de bedragen van Rasta en Wiki/s verdeling.
Dan ben je imo nog niet helemaal bij het fysieke goud dat vrij in omloop is bij particulieren (zoals bijvoorbeeld bij de forumleden en Aziaten), want er zit van die 27.4 ton enorm veel ter dekking van ETF/s, comexcontracten e.d. in hun kluizen. Die ETF/s en comex worden gestuurd/gemanipuleerd door de grote zakenbanken en je weet niet of dat goud in kritieke situaties, via via, bij CB/s terecht gaat komen. De particuliere papier goudhouders krijgen het in ieder geval niet, is hier al eerder vastgesteld.

Ik ben dus nog niet zo overtuigd ..... :?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Rasta »

Indiana Jones wrote:Ik ben dus nog niet zo overtuigd ..... :?
Misschien valt het ook wel tegen. Helaas ben ik niet bekend met betere cijfers. Only time will tell.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Post Reply