Hooimijt Januari 2016

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by doubleyou »

Indy, aan de "richting" valt inderdaad niet te tornen, doch wil helemaal niet zeggen dat we tot 925 zullen gaan.

En bij de olie lijkt het wel of we "om de paar dagen" er "een jaar" bij doen...
Laagste prijs sinds 10 jaar.
Laagste prijs voor een vat sinds 11 jaar.
Sinds 12 jaar.

Ik wacht op het moment tot het ook aan de pomp met 70% zakt :lol:
Maar vooral, ben nu reeds benieuwd van de toekomstige invloed op taks en accijns (dank je staat), hoeveel we aan de pomp zullen moeten betalen wanneer binnen x-jaren de olie opnieuw zijn vroegere top evenaart.

Olie
De prijs van een vat Amerikaanse ruwe olie heeft vanmiddag kortstondig onder de 30 dollar gestaan. Sinds eind 2003 was olie op de termijnmarkt niet zo goedkoop.

De dip die de olieprijs tot een tussentijds dieptepunt van 29,93 dollar per vat bracht, van was van korte duur. Rond 21.00 uur was de prijs alweer opgelopen tot 30,67 dollar per vat van 159 liter.

Overproductie door met name Saoedi-Arabië en twijfels over de groei van de wereldeconomie en daarmee de olievraag, hebben de laatste anderhalf jaar tot een scherpe daling van de olieprijzen geleid. Sinds de zomer van 2014 zijn de prijzen met meer dan 70 procent gezakt.

Verschillende Amerikaanse zakenbanken, waaronder Morgan Stanley en Goldman Sachs, hebben inmiddels hun verwachtingen voor de olieprijs verlaagd. Zij voorzien dat deze voor langere tijd "in het territorium van 20 dollar per vat" zal belanden. Verder rekenen ze op grote gevolgen voor de olie- en gasindustrie, met veel faillissementen.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by Spruitje »

Voorlopig lijkt die lagere olieprijs mij een serieuze aderlating te worden voor de overheden.
Lagere basisprijs wil ook zeggen: lagere accijns en BTW-inkomsten.
Ze gaan daar serieus mogen herberekenen volgens mij.
Het cliquet-systeem vangt in België wel wat op, maar ook niet alles.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by doubleyou »

Spruitje wrote:Voorlopig lijkt die lagere olieprijs mij een serieuze aderlating te worden voor de overheden.
Lagere basisprijs wil ook zeggen: lagere accijns en BTW-inkomsten.
Ze gaan daar serieus mogen herberekenen volgens mij.
Het cliquet-systeem vangt in België wel wat op, maar ook niet alles.
Inderdaad, Spruitje, en dat is ook mijn punt.
Mindere inkomsten -> herberekening cliquet-systeem om dalende ontvangsten uit die taksen wat op te krikken
En later blijft de staat de inkomsten nodig hebben. Elk jaar opnieuw komt men tekort.
Als de olieprijs later opnieuw aantrekt gaat men prijs expansief mee laten oplopen, vrees ik.
En gaan we, bij een "olieprijs van het niveau van de vorige top", aan de pomp veel meer betalen dan nu.
Dan onder het mom van de noodzaak voor het milieu, of zoiets.
Soit, geen probleem, daartegen rij ik misschien nog enkel met de fiets, of doe alles te voet. ;)
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by Spruitje »

Of met de kruiwagen. :lol:

Image
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by doubleyou »

Hoe kom jij aan mijn foto ? :lol: :lol: :lol:
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by Spruitje »

Bij ons in de regio zit je nu al met dieselprijzen lager dan 90€ct/liter, quasi Luxemburgse prijzen.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Dirkgold
Platinum Member
Posts: 659
Joined: 01 Sep 2012, 19:54

diesel

Post by Dirkgold »

de goedkoopste die ik al gezien had was ongeveer 0,94 ( zwijndrecht )
Deze prijs ook al in de buurt van aken gezien.
schommelingen zijn enorm.
op 1 dag langs de autostrade gezien bij 1,15 en dan die 0,94.
prijs verschil is 20%
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by Adamus »

Arthur Berman: Why The Price Of Oil Must Rise

http://www.peakprosperity.com/podcast/9 ... -must-rise
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by Adamus »

doubleyou wrote:
Spruitje wrote:Voorlopig lijkt die lagere olieprijs mij een serieuze aderlating te worden voor de overheden.
Lagere basisprijs wil ook zeggen: lagere accijns en BTW-inkomsten.
Ze gaan daar serieus mogen herberekenen volgens mij.
Het cliquet-systeem vangt in België wel wat op, maar ook niet alles.
Inderdaad, Spruitje, en dat is ook mijn punt.
Mindere inkomsten -> herberekening cliquet-systeem om dalende ontvangsten uit die taksen wat op te krikken
En later blijft de staat de inkomsten nodig hebben. Elk jaar opnieuw komt men tekort.
Als de olieprijs later opnieuw aantrekt gaat men prijs expansief mee laten oplopen, vrees ik.
En gaan we, bij een "olieprijs van het niveau van de vorige top", aan de pomp veel meer betalen dan nu.
Dan onder het mom van de noodzaak voor het milieu, of zoiets.
Soit, geen probleem, daartegen rij ik misschien nog enkel met de fiets, of doe alles te voet. ;)
Wat de overheden als extraatje gaan opleggen gaan ze nooit meer terugdraaien. Denk aan 'kwartje van Kok' https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok, maar dat zullen ze nooit toegeven.
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: diesel

Post by Adamus »

Dirkgold wrote:de goedkoopste die ik al gezien had was ongeveer 0,94 ( zwijndrecht )
Deze prijs ook al in de buurt van aken gezien.
schommelingen zijn enorm.
op 1 dag langs de autostrade gezien bij 1,15 en dan die 0,94.
prijs verschil is 20%
http://www.2germany.eu/nl-result-Emmerich.html
Post Reply