Hooimijt april 2014

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Thomas Lieven
Bronze Member
Posts: 180
Joined: 18 Oct 2011, 10:06

Re: Hooimijt april 2014

Post by Thomas Lieven »

L’age d’or de notre ère est l’age de L'Or

http://conscience-sociale.blogspot.be/2 ... e-lor.html
cor
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2012, 10:59

Re: Hooimijt april 2014

Post by cor »

Een computerprogramma dat politieke data, markten, geldstromen, ... verwerkt tot zinnige voorspellingen vijftig jaar in de toekomst. Als dàt werkt, dan heb ik er maar één woord voor: verbluffend. Zeker als je bedenkt hoeveel andere sociologische, economische, maatschappelijke, psychologische, ... factoren de gang van onze samenleving (zouden) bepalen.
Het enige mij bekende systeem met vergelijkbare aspiraties (en in zekere zin ook met vergelijkbare resultaten) is de door onze cultuur volledig verguisde en taboe verklaarde astrologie. Ik volg dit systeem al jaren en plaatste hier reeds enige links naar mensen die de zaak (blijkbaar met succes) toepassen op financieel vlak.
En beide systemen zijn dus gebaseerd op dezelfde grondslag: cycli. Interessant.
Voor de rest kan ik me alleen achter MatrixView's visie scharen. Goeroe's, mensen die menen de waarheid in pacht te hebben, die lees ik wel eens graag ... en stap dan rustig peinzend verder.
Waarmee ik Armstrong's werk zeker niet naar beneden wil halen. Ik ken hem omzeggens niet, en kan dergelijke ontzagwekkende pogingen om wat licht te laten schijnen in onze onvoorspelbare samenleving alleen benaderen met respect.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt april 2014

Post by Indiana Jones »

Wat mij dus ook aanspreekt is het computersysteem 'Socrates' van Armstrong. Het zou wel eens net zoveel data kunnen bevatten als de supercomputers van de NSA. Met het verschil dat Socrates gestructureerd iets met deze data doet, terwijl de NSA meer bewaart om het bewaren.

In hoeverre Socrates de markten correct kan voorspellen, is pas 30 jaar getest en dus moet geconcludeerd worden dat Socrates in ieder geval beter voorspelt dan alle computermodellen waarin de krediet derivaten tot stand zijn gekomen. Want deze Obligation & Swap software is ook pas sinds de jaren '80 door wizkids ontworpen, maar faalde in voorspellende waarde aanmerkelijk vanaf 2007. Gevolg van deze software ontwerp fouten was de krediet crisis en derivaten crisis waar we nog steeds niet vanaf zijn.

Blijft dus overeind dat Socrates enorm veel data bevat en in ontwerp stevig in elkaar steekt, omdat het al 30 jaar consistente conclusies en informatie uitspuugt. Consistenter dus, dan je van de Socratessen van vlees & bloed (alle guru's ;) ) kunt zeggen. Nóg een verschil tussen Socrates en de guru's, is dat Socrates NIET zegt wanneer je moet kopen of verkopen. In tegenstelling tot de guru's (die dat wél doen), spuugt Socrates data waaruit blijkt waarop draaipunten staan (terwijl niet altijd vooraf helder is welke kant precies uit), hij spuugt punten van trend ommekeer uit (wat nog niet wil zeggen dat het dan meteen fors de andere kant opgaat, want het heeft soms even tijd nodig) , detecteert revolverende cycli etc. Socrates ziet wel alles in verband en aangezien niets solitair functioneert (kijk maar eens naar de fragiele balans tussen alle levende componenten in de Amazone), kan een door Socrates voorspelde politieke wending, gevolgen hebben voor de markten- en economieën .... iets waar je dus veel meer aan hebt dan een roeptoeterende goudgoeroe .. :lol:

Armstrong waarschuwt er dan ook voor dat Socrates niet bedoeld is om 1:1 op te handelen, want daarvoor moeten handelaren hun eigen TA systemen blijven gebruiken. Waar Socrates wél voor bedoeld is, is fundamenteel ondersteunend advies op gebied van economie, markten, politiek, samenstelling van profijtelijke portefeuilles etc. en in dat fundamenteel advies blijkt Socrates al zo'n 30 jaar beter en consistenter dan welke guru dan ook.

be well,
Indy ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt april 2014

Post by Spruitje »

MatrixView wrote:Hmm, hoevaak wij mensen ons toch achter bepaalde andere mensen/ideologiëen/systemen geschaard hebben en zwoeren dat dit DE weg was... :?
Die "zieners" doen mij enigszins denken aan wielrenners.

Vluchters:
Sommige zijn altijd mee in de vroege vlucht, niet dat die meer mee springen dan anderen maar ze "lezen" de koers beter dan de rest. Ze kijken bij aanvang (nog voor de start) WIE dat er al op de eerste rij staat, doorzien al welke ploegen gaan controleren, hoe de wind zit en waar deze gunstig staat enzoverder.
Eens de wedstrijd gestart kijken ze welke blokken (ploegen) er mee schuiven en springen niet mee wanneer er renners mee schuiven die NIET mee mogen gaan van de controlerende ploeg.
Favorieten:
De favorieten zien altijd waar en wanneer het zal gebeuren (in de RvV de laatste doortocht op de Kwaremont/Pater), in de Amstel (de Keutenberg en de laatste Cau) enkel 'n "Black Swan" event kan hen verrassen. Dit kan dan een onverwachte wending zijn in het peloton (val tegenstander of iets dergelijks)

Dus sommigen rijden als 'n kip zonder kop, anderen weten al voor 99% waar ze moeten rijden.
“Koersen is simpel. Ge moet zere rien as ge zere moet rien, en as ge nie zere moet rien moej’je nie zere rien.” (Briek Schotte)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
MatrixView
Posts: 21
Joined: 12 Dec 2013, 22:49

Re: Hooimijt april 2014

Post by MatrixView »

Indiana Jones wrote:Wat mij dus ook aanspreekt is het computersysteem 'Socrates' van Armstrong. Het zou wel eens net zoveel data kunnen bevatten als de supercomputers van de NSA. Met het verschil dat Socrates gestructureerd iets met deze data doet, terwijl de NSA meer bewaart om het bewaren.

In hoeverre Socrates de markten correct kan voorspellen, is pas 30 jaar getest en dus moet geconcludeerd worden dat Socrates in ieder geval beter voorspelt dan alle computermodellen waarin de krediet derivaten tot stand zijn gekomen. Want deze Obligation & Swap software is ook pas sinds de jaren '80 door wizkids ontworpen, maar faalde in voorspellende waarde aanmerkelijk vanaf 2007. Gevolg van deze software ontwerp fouten was de krediet crisis en derivaten crisis waar we nog steeds niet vanaf zijn.

Blijft dus overeind dat Socrates enorm veel data bevat en in ontwerp stevig in elkaar steekt, omdat het al 30 jaar consistente conclusies en informatie uitspuugt. Consistenter dus, dan je van de Socratessen van vlees & bloed (alle guru's ;) ) kunt zeggen. Nóg een verschil tussen Socrates en de guru's, is dat Socrates NIET zegt wanneer je moet kopen of verkopen. In tegenstelling tot de guru's (die dat wél doen), spuugt Socrates data waaruit blijkt waarop draaipunten staan (terwijl niet altijd vooraf helder is welke kant precies uit), hij spuugt punten van trend ommekeer uit (wat nog niet wil zeggen dat het dan meteen fors de andere kant opgaat, want het heeft soms even tijd nodig) , detecteert revolverende cycli etc. Socrates ziet wel alles in verband en aangezien niets solitair functioneert (kijk maar eens naar de fragiele balans tussen alle levende componenten in de Amazone), kan een door Socrates voorspelde politieke wending, gevolgen hebben voor de markten- en economieën .... iets waar je dus veel meer aan hebt dan een roeptoeterende goudgoeroe .. :lol:

Armstrong waarschuwt er dan ook voor dat Socrates niet bedoeld is om 1:1 op te handelen, want daarvoor moeten handelaren hun eigen TA systemen blijven gebruiken. Waar Socrates wél voor bedoeld is, is fundamenteel ondersteunend advies op gebied van economie, markten, politiek, samenstelling van profijtelijke portefeuilles etc. en in dat fundamenteel advies blijkt Socrates al zo'n 30 jaar beter en consistenter dan welke guru dan ook.

be well,
Indy ;)
Meer data dan de NSA? Hmm, dat... lijkt me sterk. Nu weet ik e.e.a. over het beheer van datacenters (mijn beroep) en dat van de NSA is geen kattepis. Hun storage facility is een miljarden project. Ik denk dat alleen Google, Microsoft en Amazon daarin kunnen concurreren. Maar goed, het gaat er inderdaad om wat je met al die data doet (quality over quantity) (bijv. of dat de natuur en samenleving ten goede komt) :idea:

Voor wat betreft draaipunten: IEDERE [kleine/grote] [stijging/daling/verandering] in [de markten/het weer/de politiek/etc...] kun je een draaipunt noemen. Het is maar net HOEVEEL betekenis je eraan koppelt. Uiteraard ben ik meer gecharmeerd van het systeem van Armstrong dan de eerste de beste tarot-kaarten legger of goudplugger. Het is immers gebaseerd op (historische) data en geen fingerspitzengefühl of leugentje-om-bestwil. De beste economen in mijn ogen zijn van het soort met enig historisch besef. Daar kun je cycli in ontdekken, maar of dat duidelijke sinusgolven zijn (vaste prikmomenten) durf ik te betwijfelen. Er zijn "too many (other) freakin' variables" die interacteren in het geheel, en doen dat soms met een butterfly effect. :!:

Vooralsnog zijn alle voorspellingen gebaseerd op fundamentals en een best-effort trendspotting. Van achter kijk je een koe in z'n reet, maar de toekomst moet nog gemaakt worden. ;)

Armstrong verkoopt geen goud. Die verkoopt een geloof. Het evangelie van zijn systeem. En Indy, daar ben je zeer ontvankelijk voor. Begrijp me niet verkeerd, ik lees uw posts altijd graag! :)
MatrixView
Posts: 21
Joined: 12 Dec 2013, 22:49

Re: Hooimijt april 2014

Post by MatrixView »

Spruitje wrote:
MatrixView wrote:Hmm, hoevaak wij mensen ons toch achter bepaalde andere mensen/ideologiëen/systemen geschaard hebben en zwoeren dat dit DE weg was... :?
Die "zieners" doen mij enigszins denken aan wielrenners.

Vluchters:
Sommige zijn altijd mee in de vroege vlucht, niet dat die meer mee springen dan anderen maar ze "lezen" de koers beter dan de rest. Ze kijken bij aanvang (nog voor de start) WIE dat er al op de eerste rij staat, doorzien al welke ploegen gaan controleren, hoe de wind zit en waar deze gunstig staat enzoverder.
Eens de wedstrijd gestart kijken ze welke blokken (ploegen) er mee schuiven en springen niet mee wanneer er renners mee schuiven die NIET mee mogen gaan van de controlerende ploeg.
Favorieten:
De favorieten zien altijd waar en wanneer het zal gebeuren (in de RvV de laatste doortocht op de Kwaremont/Pater), in de Amstel (de Keutenberg en de laatste Cau) enkel 'n "Black Swan" event kan hen verrassen. Dit kan dan een onverwachte wending zijn in het peloton (val tegenstander of iets dergelijks)

Dus sommigen rijden als 'n kip zonder kop, anderen weten al voor 99% waar ze moeten rijden.
“Koersen is simpel. Ge moet zere rien as ge zere moet rien, en as ge nie zere moet rien moej’je nie zere rien.” (Briek Schotte)
Het is een mooie, maar uw vergelijking gaat niet helemaal op met wat ik bedoelde. Daarin zouden al uw favorieten met hun volgers gedurende de koers een andere richting uitfietsen en zweren dat ze als eerste aan de finish geraken. Lance zou daarin de route volgen die de eigengemaakte routeplanner van zijn broer Martin heeft uitgestippeld (alles op basis van historische data uit voormalige koersen). Ware het niet dat nou net dat ene verkeersongeval op de E37 roet in het eten gooit en een mindere favoriet de koers op z'n naam zet.

De jaren daarop liep het weer compleet anders. Lance wist er ook enkele te winnen.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt april 2014

Post by Indiana Jones »

MatrixView wrote:Armstrong verkoopt geen goud. Die verkoopt een geloof. Het evangelie van zijn systeem. En Indy, daar ben je zeer ontvankelijk voor. Begrijp me niet verkeerd, ik lees uw posts altijd graag! :)
Ben ook zeer ontvankelijk voor een goed glas rode wijn, wat nog niet wil zeggen dat ik iedere rode wijn lekker vind en zeker niet teveel drink .... hoe lekker die wijn dan ook is .... want dat vertroebelt het zicht. ;)

So, no worry. In the end it's always me myself and my own gut feeling ;)

Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt april 2014

Post by Rasta »

Als je denkt "Armstrong's model voorspelt de menselijke economische voortgang", is het logisch dat je denkt die is gek. Dat gaat ook niet gebeuren. Echter, je moet het model van Armstrong anders zien. Bekijk het als een cyclus analyse van de menselijke incompetentie en falend collectief geheugen, en het wordt al een stuk plausibeler. Het duurt een paar generaties om te vergeten welke gruwelen en economisch destructie een wereld oorlog met zich meebrengt. Het duurt vele generaties voordat een maatschappij vergeet waarom een revolutie heeft plaatsgevonden. Of korter: het duurt slechts 10 jaar voor een mens om te vergeten welke verliezen men heeft geleden bij de voorgaande beurs-bubbel.

Dat menselijk gedrag werkt cyclisch, en de uitkomsten daarvan zijn (ons gezamenlijk handelen) kun je uit de statistieken halen. Het is dus niet de vooruitgang die interessante statische data oplevert (nieuwe uitvindingen etc.), maar vooral de achteruitgang of stilstand.

Als je de modellen gaat lezen als cycli in menselijke incompetentie, klinkt het allemaal veel logischer.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt april 2014

Post by doubleyou »

USA : A Crisis vs. THE Crisis: Keep Your Eye on the Ball

http://www.caseyresearch.com/articles/a ... n-the-ball

The crisis of debt
Consider the long-term chart of US debt
Let’s put that in perspective, since today’s dollars don’t buy what a nickel did a hundred years ago.

==========================

En dan nog iets over Ukraïne en "goud als verzekering". Just check it out :
http://goldsilverworlds.com/price/gold- ... r-in-2014/

==========================

Dus als de goudprijs in dollars en in euro's ff status-quo blijft, dan zal dat willen zeggen zeker dat "men" oordeelt dat hier alles prima is, en dat de crisis een ver-van-mijn-bed show is. :roll:
Ooit gaan de ogen open.
En nogmaals : volgens mijn bescheiden mening heb je die verzekering dan al best afgesloten (tastbaar in de pollekes dus).

=========================
En wat Armstrong allemaal beweert gaat mijn petje soms te boven, ik ben niet zo'n straf believer in héél die cycli-teorie, want ik vind dat er veel te veel andere externe factoren zijn, die de toekomst zo anders kunnen laten uitdraaien.
Maar los daarvan...IK weet met stellige zekerheid toch al iets wat er in 2062 zal gebeuren.
't mag nog heel lang duren. En ik hoop er niet op, maar 't zou wat zijn.
Bij leven en welzijn... Wederom zal er champagne vloeien :lol: :lol: :lol:
En wat dan de geafficheerde goudprijs zal zijn, zal mij dan wordt wezen :)
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt april 2014

Post by Obi-Wan »

Off Topic... Hoe betrouwbaar is de bron...

Handig om de aandacht af te leiden van andere zaken... handjes wassen is boodschap

Report: Ebola Suspected In Europe: “Broken Through All Containment Efforts”
Turnerradio

Infowars
Patience. Use the force. Think.
Post Reply