Hooimijt september 2013

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Freegold

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:Je kan dit misschien eens op FoFOA gaan posten, Indy, want hij ziet Freegold tot stand komen op twee manieren: Ofwel crasht de goudmarkt in Londen, ofwel komt er een spiraal van prijsinflaties allerhande. Ik ben overigens 'krach' vanop het andere forum en wou mij hier ook wel eens registreren!
Dag @krach ...... hier dus Indy (v/h @mineset IEX-koffiekamer) ..... :mrgreen:

Op fofoa heb ik in het verelden al gepost en zelfs hier op het engelstalig deel een forse discussie met @blondie gehad.
Sindsdien ben ik erachter dat ik beter het katholieke geloof bij Grootayatollah en geestelijk leider Ali Khamenei van Iran kan verkondigen, dan over goud praten bij fofoa c.s. ..... want dan maak ik meer kans op een serieus antwoord, dan bij fofoa c.s. ....... :lol:

Sorry, nogthans welkom hier, wellicht krijg je hier wat andere invalshoeken omtrent goud te zien.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Freegold

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:
Ben2 wrote:Je kan dit misschien eens op FoFOA gaan posten, Indy, want hij ziet Freegold tot stand komen op twee manieren: Ofwel crasht de goudmarkt in Londen, ofwel komt er een spiraal van prijsinflaties allerhande. Ik ben overigens 'krach' vanop het andere forum en wou mij hier ook wel eens registreren!
Dag @krach ...... hier dus Indy (v/h @mineset IEX-koffiekamer) ..... :mrgreen:

Op fofoa heb ik in het verelden al gepost en zelfs hier op het engelstalig deel een forse discussie met @blondie gehad.
Sindsdien ben ik erachter dat ik beter het katholieke geloof bij Grootayatollah en geestelijk leider Ali Khamenei van Iran kan verkondigen, dan over goud praten bij fofoa c.s. ..... want dan maak ik meer kans op een serieus antwoord, dan bij fofoa c.s. ....... :lol:

Sorry, nogthans welkom hier, wellicht krijg je hier wat andere invalshoeken omtrent goud te zien.
Ja ja ok, Indy, maar ik zit 100% fysiek dus een vrije goudprijs heb ik ook wel oren naar,

dit gezegd zijnde, als ik het goed begrijp dan denkt FoFOA dat de steun voor de papieren goudmarkt aan het wegvallen is en dat er aan een prijs van pakweg 700$/ounce geen fysiek meer voorhanden zal zijn in grotere hoeveelheden waardoor de scam van de Comex aan het licht zal komen met Freegold als rechtstreeks gevolg.

Dan is er ook nog het aspect van het 'bieden' op de goudprijs. Aangezien goud op de banlans staat van de ECB kunnen ze de prijs omhoog katapulteren indien nodig (als ze alle schulden van de banken op de ECB-balans zetten bijvoorbeeld).
Of de oliebaronnen zijn de dollar beu en bieden op goud. Dat wordt daar ook als mogelijkheid geopperd.

Waarom zijn de mogelijkheden van het 'bieden' op goud en/of wegvallen steun papieren goudprijs onmogelijk voor jou, Indy? Ben erg geïnteresseerd om je visie daarop te lezen...
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Freegold

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:Waarom zijn de mogelijkheden van het 'bieden' op goud en/of wegvallen steun papieren goudprijs onmogelijk voor jou, Indy? Ben erg geïnteresseerd om je visie daarop te lezen...
De mogelijkheden om op goud (fysiek en/of papier -vergeet gemakshalve digitaal even niet!-) te bieden zullen altijd blijven, de praktische kans dat papieren/digitale olie_derivaten wegvallen is net zo groot als de praktische kans dat papieren/digitale goud_derivaten wegvallen ... sterker nog die kansberekening is praktisch hetzelfde bij ALLE commodities (incl. goud).
Je zult pas 'spot-fysiek only' kennen ingeval van ruilhandel en dan nog zal de spotprijs per regio verschillen. We leven thans in een digitaal tijdperk met onbeperkte digitale mogelijkheden, dus 'spot fysiek' zien we naar mijn mening pas als het GANSE monetaire stelsel is ingestort .... geen dollar, geen euro, geen banken. Talloze malen heb ik uitgelegd (ook op goud.com) dat goud op de ECB balans slechts een goudbelofte is, want de ECB heeft zelf GEEN GOUD en deels ligt dat fysiek (wat de eurolanden aan de ECB beloofd hebben, als het er nog is) in Manhatten en London.
Ergo "ECB goud is een papieren_goudbelofte"

Stort papiergoud in, dan staat er geen goud meer op de ECB balans .... ;)

Theoretisch kunnen meningen verschillen, maar t'is toch de praktijk waar we mee zullen moeten leven.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Freegold

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:
Ben2 wrote:Waarom zijn de mogelijkheden van het 'bieden' op goud en/of wegvallen steun papieren goudprijs onmogelijk voor jou, Indy? Ben erg geïnteresseerd om je visie daarop te lezen...
De mogelijkheden om op goud (fysiek en/of papier) te bieden zullen altijd blijven, de praktische kans dat papieren olie_derivaten wegvallen is net zo groot als de praktische kans dat papieren goud_derivaten wegvallen ... sterker nog die kansberekening is praktisch hetzelfde bij ALLE commodities (incl. goud).
Je zult pas 'spot-fysiek only' kennen ingeval van ruilhandel en dan nog zal de spotprijs per regio verschillen.

Theoretisch kunnen meningen verschillen, maar t'is toch de praktijk waar we mee zullen moeten leven.
Ja ok ik begrijp wat je zegt maar ik zie toch één belangrijk verschil.

In de zestiger jaren had je toch geen papiergoud? (toch niet zoals we dat nu kennen). Klopt dat, Indy?

Men beweert dat in de jaren '70 de papiermarkt voor goud is opgericht om de prijs ervan onder controle te houden (omdat goud onlosmakelijk met de dollar verbonden was en is). Dat kunnen de andere commodities niet zeggen toch!??
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Freegold

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:Talloze malen heb ik uitgelegd (ook op goud.com) dat goud op de ECB balans slechts een goudbelofte is, want de ECB heeft zelf GEEN GOUD en deels ligt dat fysiek (wat de eurolanden aan de ECB beloofd hebben, als het er nog is) in Manhatten en London.
Ergo "ECB goud is een papieren_goudbelofte"

Stort papiergoud in, dan staat er geen goud meer op de ECB balans .... ;)
Ja ik volg je redenering maar de freegold reacties daarop zijn dat het niet uitmaakt waar het ligt. En wat met de Duitse goudrepatriëring om aan te tonen dat het fysiek het gene is dat telt?

Idem met je laatste quote( papiergoud die instort en geen goud meer op ECB-balans). Je zou dat eens op FoFOA moeten schrijven. Ik wil de reacties daarop zo graag kennen om het onderwerp nog beter te kunnen begrijpen :) Just saying...
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt september 2013

Post by Rasta »

Het enige wat gebeurd is dat het fractionele deel gaat verminderen. Dat kan rare bewegingen met zich mee brengen op het fysieke deel, maar uiteindelijk zijn future markets gewoon onderdeel van de normale handel - dit verdwijnt natuurlijk niet.

Het fractionele deel gaat verdwijnen, betekend gewoon dat de waardering voor het fysiek beter gaat worden. Let op, fractioneel deel en fysiek slaat niet alleen op goud, maar ook in fiat geld, overheidspapieren, etc, etc.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Freegold

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:
Indiana Jones wrote:
Ben2 wrote:Waarom zijn de mogelijkheden van het 'bieden' op goud en/of wegvallen steun papieren goudprijs onmogelijk voor jou, Indy? Ben erg geïnteresseerd om je visie daarop te lezen...
De mogelijkheden om op goud (fysiek en/of papier) te bieden zullen altijd blijven, de praktische kans dat papieren olie_derivaten wegvallen is net zo groot als de praktische kans dat papieren goud_derivaten wegvallen ... sterker nog die kansberekening is praktisch hetzelfde bij ALLE commodities (incl. goud).
Je zult pas 'spot-fysiek only' kennen ingeval van ruilhandel en dan nog zal de spotprijs per regio verschillen.

Theoretisch kunnen meningen verschillen, maar t'is toch de praktijk waar we mee zullen moeten leven.
Ja ok ik begrijp wat je zegt maar ik zie toch één belangrijk verschil.

In de zestiger jaren had je toch geen papiergoud? (toch niet zoals we dat nu kennen). Klopt dat, Indy?

Men beweert dat in de jaren '70 de papiermarkt voor goud is opgericht om de prijs ervan onder controle te houden (omdat goud onlosmakelijk met de dollar verbonden was en is). Dat kunnen de andere commodities niet zeggen toch!??
beste,

edit: 22:15
het klopt dat er vóór 1975 geen goldfuture-market in de USA was, de verkondigers ervan hebben GEEN IDEE wat de achterliggende reden is.

Goud staat, net zoals ALLE andere commodities, genoteerd in de USD (de wereldhandels & reserve valuta). Tot 1975 was goudbezit EN goudhandel in de V.S verboden, dus was er slechts handel op enkele beurzen in de wereld, waaronder de LBMA .... waar twee maal daags onder leiding van marketmaker Rothschild een spotprijs werd geplot dmv het zetten van vlaggetjes (vandaar ook nog steeds de uitdrukking 'valse vlag'; 'flagging gold' etc.)

Pas toen goud in 1975 weer verhandeld mocht worden, kon de gold-comex (niche van de comex/nymex) wat gaan betekenen. Tegelijkertijd kwamen de futures, opties en forewards voor grote particuliere beleggers in schwung, dus ontstond zogenaamde papiergoudhandel, die met de komst van ICT veranderde naar digitale goudhandel.

En neen, platina, palladium en zilver (de andere precious metals) evenals de basemetals nickel, zinc, copper etc. .... die ALLEMAAL op de comex worden verhandeld, zijn NOOIT VERBODEN geweest, maar wel zg papierhandel (overigens wél met strenge ristricties en vrijwel alleen voor- en door zakelijke klanten)! Toen goud eenmaal weer vrij verhandeld mocht worden, kreeg goud dezelfde rechten als de andere (edel)metalen, dus opties, futures & forewards .... die even later ook voor particulieren werden vrijgegeven. Sinds de Comex midden jaren '90 door de Nymex is overgenomen en daarna de digitale revolutie doormaakte, zijn de commodity markten voor iedere particulier bereikbaar geworden.
Neemt niet weg dat de termijnmarkt al in de jaren '50- en '60 voor alle andere (edele) metalen bestond, behalve voor goud dus, want dat was verboden in de USA.

Een beter en eerlijker antwoord dan dit, kun je niet krijgen. De hoax die erom heen is verzonnen is (net zoals abnamro-gold) + ( een papiermarkt die opgericht is om de goudprijs onder controle te houden) zijn even belachelijk als een regelrecht Efteling sprookje.
Maar goed .... ik kan het niemand kwalijk nemen als'ie in sprookjes wil geloven ... ;)
Alleen als mensen dat semi-professioneel verkondigen, vind ik dat een hele kwalijke zaak, want het is simpelweg onwaar .. :evil:
Last edited by Indiana Jones on 05 Sep 2013, 22:21, edited 1 time in total.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt september 2013

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:
Indiana Jones wrote:Talloze malen heb ik uitgelegd (ook op goud.com) dat goud op de ECB balans slechts een goudbelofte is, want de ECB heeft zelf GEEN GOUD en deels ligt dat fysiek (wat de eurolanden aan de ECB beloofd hebben, als het er nog is) in Manhatten en London.
Ergo "ECB goud is een papieren_goudbelofte"

Stort papiergoud in, dan staat er geen goud meer op de ECB balans .... ;)
Ja ik volg je redenering maar de freegold reacties daarop zijn dat het niet uitmaakt waar het ligt. En wat met de Duitse goudrepatriëring om aan te tonen dat het fysiek het gene is dat telt?

Idem met je laatste quote( papiergoud die instort en geen goud meer op ECB-balans). Je zou dat eens op FoFOA moeten schrijven. Ik wil de reacties daarop zo graag kennen om het onderwerp nog beter te kunnen begrijpen :) Just saying...
Ik schrijf dat niet op fofoa ..... net zo min als ik tegen een orthodoxe Moslim zeg dat Christenen & Joden ook rechten hebben. Mij wachten dan twee scenario's ..... volledig genegeerd worden, of dreigementen ontvangen.
Daar PAS ik dus voor ..... :!: ..... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt september 2013

Post by Paul »

Ik lees fofoa niet eens meer. Volkomen irrelevant.
Theorie is allang vol met gaten geschoten waarop nooit een bevredigend antwoord kwam.

Discussie is niet mogelijk daar. Je krijgt de volledige band of brothers over je heen die zich onderling tegenspreken,
Krijg je niet ter zake doende citaten van FOA uit de goldtrail om je oren. Of je dat wel gelezen hebt. (ja meerdere keren alles). Dat je het niet begrijpt. Dat je nog wat verder moet lezen. Terwijl je standpunten met onbegrepen argumentatie volledig aan gort aan het schieten bent.
Twilight Zone.

George(fofoa) blijft in zulke discussies muisstil. erg verstandig. kan ie niks mee winnen. Hij leeft van de donaties van al die jongens die daar hun plekkie hebben. Je gaat de kip met de gouden eieren niet zelf slachten. Het gaat niet om waarheidvinding daar. Het gaat erom dat je daar lekker veilig onderling kan wentelen in je eigen gelijk.

en heb ik dr niks meer te zoeken ...
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt september 2013

Post by Obi-Wan »

@ de laatste 2 pagina's

Met future markten is er niets mis zolang de verkoop van futures gelimiteerd is op basis van realistische parameters. Hiermee bedoel ik, dat het niet kan om op een week tijd de totale jaarproduktie van een commodity te verkopen als futures.
Gaat men naar een mechanisme waar men in 2013 op jaarbasis (vb) max. 75% van de jaarproductie van 2012 als future verhandeld... dan is er geen probleem en kunnen de producenten hedgen.

Wat zijn de parameters die China gebruikt om currency swap deals af te sluiten... ? Volgens mij bestaat dat uit goud, grondstoffen, voedsel, produktiviteit,... Als de dollar minder in de internationale handel gebruikt gaat worden... zou het kunnen gebeuren dat diezelfde parameters gebruikt gaan worden om...


Het probleem... de bankiers zijn verweven met de politici. Dus geloof ik niet een vreedzame transitiefase, zoals de freegolders, waar men alles op een academische manier gaat regelen. Belgie heeft het wereldrecord regeringsvorming en dan zou men mondiaal met alle relgie's en culturele verschillen, taalbarrieres dit op een paar jaar kunnen regelen ???

Ofwel blijft het bij het oude in een ander vorm. Same old shit in een geraffineerde verpakking. Ofwel wordt de boel tot op de grond afgebroken. Mad Max tot in de 3de macht

Met fysiek goud en zilver zit je volgens mij dus wel goed. Al de rest is van inferieure kwaliteit.

Ik geloof in the same old shit in een geraffineerde verpakking maar met Mad Max die zich al gepostitioneerd heeft. Klaar om onmiddelijk en onverbiddelijk toe te slaan. In zo'n situatie is papier bullshit.

Het komt erop neer een verzekering sluit je niet 5 minuten af voor het schadegeval zich voordoet. Meestal betaal je je jaren blauw aan premies.
Patience. Use the force. Think.
Post Reply