Hooimijt september 2013

Dutch language haystack
Post Reply
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Freegold

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:
@ ben2: Ik zou dan ook niet weten hoe goud 'vrij' zou moeten komen van futures, of er moet voor goud een uitzondering worden gemaakt tov alle andere grondstoffen en dat maakt goud meteen weer zo speciaal dat er iets achter moet zitten en aan manipulatie bloot stelt.

Om het dan toch nog even academisch te houden:

goud komt 'vrij' van futures door het crashen van comex en van andere goudpapiermarkten. Dat is toch de hele Freegold gedachte onder andere. Fysical market only. En dan komen de 'bids' binnen van elkéén met zijn munt en zijn koopkracht, net zoals in een veilingzaal met een Margritte. Dat is toch de hele 'free' in Freegold.

Zoals jij en paul en armstrong nu zelf zeggen: klaarblijkelijk is het afwachten tot pakweg 2016. We zullen moeten zien hoe vrij de goudprijs dan zal zijn. Ik ben echt benieuwd. Er wordt al zo lang uitgekeken naar spectaculaire prijsbewegingen in de goudmarkt...
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt september 2013

Post by Spruitje »

Rasta wrote:Op het einde is de vraag waar een lening voor wordt gebruikt. Als het wordt gebruikt voor het verbeteren van productie, is het een positief resultaat voor de samenleving. Voorbeeld: een lening om een nieuwe fabriek of boerderij op te zetten. Als een lening wordt gebruikt voor andere zaken, is het een negatief resultaat voor de samenleving. Voorbeeld: een lening om de 3e ski-vakantie van te betalen.

Concreet eenvoudig duidelijk te maken. De fabriek gaat winst maken door producten te verkopen die iedereen wil hebben. Als geldschieter is dit een vereiste of ten minste een verwachting. Bij een vakantie van geleend geld, is de lener niet productief bezig geweest. Hoe moet deze zijn schuld nu terug betalen?
Als een firma geld leent om een nieuwe fabriek te bouwen... zal het:
- ofwel de productiequota moeten verhogen
...hetzij door meer of betere machines/minder mensen in te zetten.

Meer produceren heeft 'n risico van overproductie (lagere prijzen, en dus weer minder winst)
Innovatie van het productieproces is ook mensen ontslaan (= mensen een stuk KK ontnemen, dus minder potentiële klanten)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt september 2013

Post by doubleyou »

Mooie discussie hier.

Geen enkel probleem met lenen op zich, zolang het beheersbaar en terugbetaalbaar blijft voor hij/zij die leent.
Men investeert, het stimuleert de economie, men consumeert, ook de overheid vaart er wel bij (joepie, weeral BTW (b)innen) en de carroussel draait verder...

Maar het is natuurlijk wel een groot probleem wanneer men teveel leent. En niet kan terugbetalen.
En het is vooral in de eerste plaats de overheden wereldwijd die hier het slechte voorbeeld blijven geven.
Men heeft het nooit meer over een overschot op een begroting, maar steeds over een tekort.
Men heeft het op een maximaal "target" tekort van bv. 3% van het BBP.

Hier loopt het fout.
Want lenen kost geld, simpel toch. Niets voor niets.

Hoelang kan je als particulier jaar na jaar meer blijven uitgeven dan er binnenkomt ?
Juist, niet al te veel, of je kunt de boel verkopen, of zit aan de grond.
De overheden hebben allemaal boter op hun hoofd.

Iets anders : goldfacts per land op te zoeken
http://www.goldfacts.org/en/economic_im ... ctive_map/
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt september 2013

Post by Paul »

Geld lenen is het probleem niet. Krediet niks mis mee. Zolang je kredietwaardig bent.
Enige die dat oordeel goed kan vellen is de markt zelf. Zonder manipulaties.
Due dilligence gaat dan heel groot worden weer. En terecht. Niks inside trading maar gewoon je huiswerk doen.

Enige manier waarop dat zou kunnen is ook wat Armstrong zegt, digitale internationale one world currency.
Op dat niveau GEEN schuld. Geldhoeveelheid wordt bepaald door vooraf afgesproken formule op basis van wereldwijd gdp uitgerekend op aan te leveren rauwe harde data. toezicht jaarlijks wisselen over de wereld zodat niemand een voordeel heeft.

dan kun je binnenlands manipuleren wat je wil maar heeft de rest van de wereld dr geen last meer van.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt september 2013

Post by Spruitje »

Paul wrote:Enige manier waarop dat zou kunnen is ook wat Armstrong zegt, digitale internationale one world currency.
Op dat niveau GEEN schuld. Geldhoeveelheid wordt bepaald door vooraf afgesproken formule op basis van wereldwijd gdp uitgerekend op aan te leveren rauwe harde data. toezicht jaarlijks wisselen over de wereld zodat niemand een voordeel heeft.

dan kun je binnenlands manipuleren wat je wil maar heeft de rest van de wereld dr geen last meer van.
Toezicht jaarlijks wisselen... toch niet op landniveau :? (193 landen, dan komt de VS/Rusland/China maar eens om de 2 eeuwen aan de bak), per continent: Afrika en Oceanië even lang aan de beurt als de VS/Europa?
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Freegold

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:
Indiana Jones wrote:@ ben2: Ik zou dan ook niet weten hoe goud 'vrij' zou moeten komen van futures, of er moet voor goud een uitzondering worden gemaakt tov alle andere grondstoffen en dat maakt goud meteen weer zo speciaal dat er iets achter moet zitten en aan manipulatie bloot stelt.
Om het dan toch nog even academisch te houden:
goud komt 'vrij' van futures door het crashen van comex en van andere goudpapiermarkten. Dat is toch de hele Freegold gedachte onder andere. Fysical market only. En dan komen de 'bids' binnen van elkéén met zijn munt en zijn koopkracht, net zoals in een veilingzaal met een Margritte. Dat is toch de hele 'free' in Freegold.

Zoals jij en paul en armstrong nu zelf zeggen: klaarblijkelijk is het afwachten tot pakweg 2016. We zullen moeten zien hoe vrij de goudprijs dan zal zijn. Ik ben echt benieuwd. Er wordt al zo lang uitgekeken naar spectaculaire prijsbewegingen in de goudmarkt...
Mmmmm, dus jij denkt dat er rond 2016, wereldwijd zo'n 90 commodity future markten crashen, waarop naast spot ... ook commodity futures, forwards en opties worden verhandeld ?
Technisch gezien kan dat natuurlijk, maar zo'n megacrash zal het gevolg zal zijn van een ineenstorting van ons huidige monetaire systeem, met als gevolg ruilhandel ..... :?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... _exchanges

Solitair de comex in laten storten werkt namelijk niet want op de Comex, onderdeel van de Nymex/CME groep, worden veel meer grondstoffen verhandeld dan goud alleen.
Dus de comex laten crashen zonder dat de andere futures-exchanges ter wereld crashen is echt onmogelijk (dan krijg je het Lehman brothers effect en zelfs erger nog ... te denken valt aan een crash van Goldman Sachs en/of JPMorgan en dan gaat dus het licht uit) . Zelfs alleen de gold-corner op de comex laten crashen zal de CFTC voorkomen ... dus ook praktisch onmogelijk.

Het enige dat wél kan, is backwardation in de Gold-Comex-Corner waardoor de SPOT prijs hoger wordt dan de FUTURE prijs waardoor de future tijdelijk zijn handelswaarde verliest. Zo'n situatie is echter altijd tijdelijk omdat de handelaren dit na verloop van tijd altijd weer recht trekken.

Ik snap dus niet zo goed hoe jij dat physical only ziet ..... behalve dan de situatie in de kleine goudwinkeltjes ... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Ben2

Post by Indiana Jones »

Overigens WELKOM hier :!:

Weet niet hoe je dit forum hebt gevonden. Mijn ervaring hier is, dat de moderator/administrator alle ruimte laat voor een open discussie en de leden elkaars mening respecteren, dus (tot nu toe) geen onderling gehakketak. Wel is het hier zo, dat de mod/adm iedere nieuwe aanmelding eerst in de wacht zet, totdat hij zeker is dat het geen spammer is. Na vrijgave kun je posten wat je wilt, vermits binnen de forumreglementen. Imo een mooie manier om spammers buiten de deur te houden.

Zelf heb ik de afgelopen 8 jaar op diverse goud-fora of fora met een goud-thread en talloze websites/blogs rondgezworven en ervaar dit forum als het meest aangename. Niemand heeft hier gelijk en niemand weet feitelijk hoe het precies zal verlopen maar is wel kritisch.
Ook ik zit met de vraag of ik het wel goed doe met fysiek en aangezien een groot deel van m'n fysiek in de naaste toekomst een andere bestemming krijgt, ben ik uiteraard benieuwd naar de prijsontwikkeling cq timing. Met name tav die timing, heb ik veel aan Armstrong/s cycles en lees daarom dagelijks armstrong/s blog .... beter dan willekeurig welke technische analyse dan ook. Daarnaast heeft Armstrong veel historisch onderzoek gedaan naar de monyflows in alle markten en focust zich niet alleen op goud. Dat laatste (goud in isolatie bezien, eventueel versus een geldsysteem) is een grandioze pittfall, want niets in de financiële wereld opereert in isolatie .... t'is juist allemaal verbonden met elkaar.
Daarnaast volg ik ook LEAP2020 omdat die met name over Europa gaat, terwijl de rest juist allemaal USA-geënt is en daar woon ik niet. 8-)

Bij de meeste goud-scenario's heb ik de afgelopen jaren een gevoel gekregen: Impossible; possible; probable of almost sure en probeer daar zo kritisch mogelijk in te zijn. Niet om mijn eigen gelijk te halen (want daar koop je niks voor), maar om zo zeker mogelijk te zijn tav fysiek. Het is uiteindelijk een investering, ik heb hard voor de centen moeten werken en het zou zonde zijn als blijkt dat ik ernaast zit. :?

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt september 2013

Post by Rasta »

Indiana Jones wrote:
Rasta wrote:Even laten bezinken, en ik geef morgen antwoord.

Maar mijn toevoeging op mijn eigen schrijven: is geld lenen fout? Absoluut niet.

Geld lenen is het bloed van onze samenleving. Het geeft namelijk aan vertrouwen in elkaar. Maar, legaal fractioneel bankieren door een minderheidsgroep in deze is het probleem. Als iedereen fractioneel mag bankieren is het probleem ook direct verholpen.

Op het einde is de vraag waar een lening voor wordt gebruikt. Als het wordt gebruikt voor het verbeteren van productie, is het een positief resultaat voor de samenleving. Voorbeeld: een lening om een nieuwe fabriek of boerderij op te zetten. Als een lening wordt gebruikt voor andere zaken, is het een negatief resultaat voor de samenleving. Voorbeeld: een lening om de 3e ski-vakantie van te betalen.

Concreet eenvoudig duidelijk te maken. De fabriek gaat winst maken door producten te verkopen die iedereen wil hebben. Als geldschieter is dit een vereiste of ten minste een verwachting. Bij een vakantie van geleend geld, is de lener niet productief bezig geweest. Hoe moet deze zijn schuld nu terug betalen?
En als de lener op zijn vakantie veel geld verbrast aan drank (omzetverhoging brouwerijen), aan eten (inkomen uitbater en zijn personeel), aan goedbedoelde souvenirs rotzooi (inkomen plaatselijke bevolking) :?:

Het ligt niet zo simpel rasta ..... tenminste, dat denk ik .... :?
Wat ik eigenlijk bedoel, en door Paul ook wordt genoemd, is terugbetaal capaciteit. Een lening is over het algemeen goed als de intentie is om af te betalen, en de capaciteit om dit te doen ook aanwezig is. Op micro niveau is dit veel lastiger om beoordelen, want dat is afhankelijk van de persoon en doel. Maar dus op macro niveau is lenen een van de beginselen van onze economie. De stap na ruilhandel, en de basis van ons geld.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt september 2013

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:
Indiana Jones wrote:En als de lener op zijn vakantie veel geld verbrast aan drank (omzetverhoging brouwerijen), aan eten (inkomen uitbater en zijn personeel), aan goedbedoelde souvenirs rotzooi (inkomen plaatselijke bevolking) :?:

Het ligt niet zo simpel rasta ..... tenminste, dat denk ik .... :?
Wat ik eigenlijk bedoel, en door Paul ook wordt genoemd, is terugbetaal capaciteit. Een lening is over het algemeen goed als de intentie is om af te betalen, en de capaciteit om dit te doen ook aanwezig is. Op micro niveau is dit veel lastiger om beoordelen, want dat is afhankelijk van de persoon en doel. Maar dus op macro niveau is lenen een van de beginselen van onze economie. De stap na ruilhandel, en de basis van ons geld.
Ik denk dat we qua denkpiste niet zoveel uit elkaar zitten ..... :)

Wat ik al eerder schreef, is dat je twee soorten geldcreatie hebt, beiden gebaseerd op geldleningen en niet te onderscheiden in de uitgegeven valuta. Immers je hebt maar één Euro of Dollar etc.

De geldscheppende instellingen voor beide soorten geldcreatie, zijn commerciële banken. De overheid ziet erop toe dat dit op een verantwoorde manier gebeurt. Bijvoorbeeld in Nederland is het DNB (De Nederlandse Bank) die het prudentieel toezicht uitoefent en de AFM (Autoriteit Financiële Markten) die het gedragstoezicht uitoefent. Met name DNB gebruikt voor haar toezicht de Externe Accountants Rapporten (iedere bank moet jaarlijks verplicht door een accountant gecontroleerd worden en goedkeurende verklaring verkrijgen). De NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) voorheen de NIVRA, ziet weer toe op de accountants (Wet op de Registeraccountants, tot stand gekomen in 1962). De NBA moet zich weer voegen naar de International Accounting Standards Board (IASB) te London U.K.

So far so good dus ..... zou je denken ... ;)

Onafhankelijk toezicht of gemanipuleerd toezicht ?
Probleem met de IASB, is dat ze onvoldoende rekening hebben gehouden met de kredietderivaten risico's. De grootzakelijke commerciële banken hebben teveel invloed op de IASB gehad, begrijpelijk want met kredietderivaten (zoals bv de verpakte hypotheken) viel enorm veel winst te behalen, dus hoe minder controle erop, hoe beter. Daardoor hebben locale accountants kantoren steken laten vallen en .... niet alleen bij banken (ook woningcorporaties, provincies, gemeentes, waterschappen etc.etc).

Juist dáárdoor heeft DNB (maar ook andere centrale banken) te weinig informatie gekregen om haar toezicht goed uit te kunnen oefenen. Een hele belangrijke doelstelling van Centrale Banken, is om ervoor te zorgen dat kredietverlening op verantwoorde wijze gebeurt. Lang niet iedere lening wordt terugbetaald, dus moeten banken een reservepotje voor slechte leningen aanhouden. Daarnaast geldt er ook een 'uitputtingsfactor', wat wil zeggen dat een bank tov ondermeer Eigen Vermogen niet meer mag uitlenen dan procentueel vastgesteld. Anders gezegd: Centrale Banken werken met zogenaamde Kredietplafonds.
De kredietderivaten (uitgevonden in de 80'er jaren in de VS en daarna verboden met gevangenisstraf voor de uitvinders), hebben midden 90'er jaren middels stromannen van grootzakelijke banken in de toezichthoudende sector, toch weer een kans gekregen. Toen Alan Greenspan er +/- 2002 mee geconfronteerd werd, reageerde hij dat de sector zichzelf wel zou reguleren en dat blijkt een dodelijke denkpiste geweest te zijn.

Immers, de kredietportefeuille van banken liep tegen het plafond, maar geen zorgen: die portefeuille werd in derivaten verpakt en buiten de balans in zogenaamde Special Purpose Vehicles gestopt, waarvoor investeerders gevonden werden (dikwijls collega banken, waardoor de kredietderivaten als onderpand gingen dienen voor de dagelijkse 'Verevening' onder de banken). De risico's werden synthetisch afgedekt door Credit Default Swaps (CDS) en de wereldwijde toezichthouder daarop, de ISDA (International Swaps and Derivatives Association) keek ernaar en zag dat het goed was. Ook die ISDA is onderhavig aan lobby van grootzakelijke banken.

Gevolgen:
Dusdoende werd kredietverstrekking een merry-go-round, waarbij door de CB's ingestelde krediet plafonds handig omzeild werden. Totdat Lehman in 2008 omviel met toestemming van de FED. Vanaf dat moment kregen commerciële banken een koekje van eigen deeg, want de kredietderivaten bleken bij lange na de nominale waarde niet te halen. Geen probleem, men stapte naar de verzekeraar (de uitgever van de Credit Default Swaps). Tsjah .... daar had de grootste verzekeraar ter wereld (AIG) niet op gerekend, want ze hadden te weinig geld om de schade te kunnen vergoeden .... dus viel AIG bijna om.
Aangezien het vertrouwen van de commerciële banken in hun zelfgefabriceerde kredietderivaten plots wegviel, maar deze derivaten wel als onderpand diende voor de dagelijkse Verevening van het onderlinge betalingsverkeer, dreigde het wereldwijde betalingsverkeer plots stil te vallen.
Bernanke moet aan de spuitpoep gegaan zijn, want dit betekende niet veel meer of minder dan 'ruilhandel'. In overleg heeft men toen besloten om het toezicht- en de toezichtseisen zover te versoepelen, dat de derivaten weer wat waard leken (in de hoop dat ze dat ooit nog zouden worden).
Dit noemt men: kicking the can down the road.

Hoe heeft het dan in hemelsnaam zover kunnen komen ?
Welnu, de westerse politiek is vergeven van beroepspolitici die veelal aan korte termijndenken doen (veel beloven in de oppositie, waardeloze compromissen sluiten om te kunnen regeren, vervolgens alles doen om het volk 'lekker' te maken en grootse geldverslindende hobbies tot leven brengen, waarbij het hen kennelijk niet uitmaakt of het volk dat wel wil en/of het de economie op langere termijn dient.
Op de één of andere manier worden politieke partijen, als ze mogen regeren, plots egocentrische zelfverrijkende dames en heren, die er alles aan doen om herkozen te worden.
De macht van de liefde die ze in de oppositie beloofd hebben, keert dan naar liefde voor de macht.

Door die laatste blauwe zin, wordt de politiek plots heel kwetsbaar en beïnvloedbaar .... immers, de politiek KAN NIET zonder commerciële banken want DIE plaatsen de STAATSLENINGEN (de 2e vorm van geldcreatie). De inkt van de afspraken omtrent budgetdiscipline is nog niet droog, of er moet weer een compromis gesloten worden met een andere partij .... soms hebben politici persoonlijke belangen of er zijn nieuwe verkiezingen, waardoor weer andere partijen in de regering komen, die weer andere afspraken maken etc.

Resumerend:
-De politiek is afhankelijk van commerciële banken, de politiek is daardoor enorm beïnvloedbaar dóór die commerciële banken, trekt zich weinig aan van het volk en heeft te weinig verstand van geldstromen (ze kennen de economie slechts uit de boekjes ... als het meezit want vaak ontbreekt zelfs die kennis).
-De Toezichthouders en Controleurs worden bij wet geregeld door de politiek en benoemingen bij die instanties zijn veelal politiek getint. Juist dáárdoor wordt de gehele Toezichthoudende Sector gemangeld tussen politiek en commercie (een veelgehoorde klacht van Nout Wellink iz. abnamro; DSB etc. .... de beste man kon vaak geen kant op).
-Commerciële banken zijn vanaf de jaren '70 veranderd van enigszins prudente instellingen, naar beursbedrijven die onder druk van grote investeerders (hedgefunds e.d.) maximaal moesten presteren, dus winstmaximalisatie was vanaf toen het credo ..... kon het niet linksom, dan moest het maar rechtsom ..... daarnaast trekt een hoop stront altijd veel vliegen.

Verandering:
Uiteindelijk keert de wal het schip altijd wel. Volgens Armstrong zelfs cyclisch en gaan we van een Public Wave naar een Privat Wave.
Als er binnen een organisatie iets veranderd moet worden, is het heel belangrijk dat het management het goede voorbeeld geeft, anders krijg je stakingen, werkonderbrekingen en uiteindelijk zelfs faillissementsdreiging.
Als ik zo om me heen kijk, heeft het westerse politieke management geen idee wat ze moet doen .... dus verandert er niet veel (behalve dat ze het volk onder druk zet). Het volk voelt zich niet bepaald schuldig, dus het komt in verzet. Ondanks dát zijn de westerse overheden nog steeds in ontkenning (zij hebben niets fout gedaan) ...... totdat het westerse faillisement ze de oren wast.

Zo gaat het al sinds de Romeinen, we hebben er niets van geleerd en goud heeft daar nooit iets aan veranderd. Wel is het zo, dat Centrale Banken nog steeds veel belang hechten aan hun goudvoorraden, al is het op papier en ..... is goud dus niet vrij.

Blijf ik met de vraag zitten, hoe komt goud nu vrij :?:

grtz. Indy (bovenstaande is niet DE waarheid hoor, maar het is tot nader order de mijne -bij gebrek aan beter-)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Freegold

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:Mmmmm, dus jij denkt dat er rond 2016, wereldwijd zo'n 90 commodity future markten crashen, waarop naast spot ... ook commodity futures, forwards en opties worden verhandeld ?
Technisch gezien kan dat natuurlijk, maar zo'n megacrash zal het gevolg zal zijn van een ineenstorting van ons huidige monetaire systeem, met als gevolg ruilhandel ..... :?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... _exchanges

Solitair de comex in laten storten werkt namelijk niet want op de Comex, onderdeel van de Nymex/CME groep, worden veel meer grondstoffen verhandeld dan goud alleen.
Dus de comex laten crashen zonder dat de andere futures-exchanges ter wereld crashen is echt onmogelijk (dan krijg je het Lehman brothers effect en zelfs erger nog ... te denken valt aan een crash van Goldman Sachs en/of JPMorgan en dan gaat dus het licht uit) . Zelfs alleen de gold-corner op de comex laten crashen zal de CFTC voorkomen ... dus ook praktisch onmogelijk.

Het enige dat wél kan, is backwardation in de Gold-Comex-Corner waardoor de SPOT prijs hoger wordt dan de FUTURE prijs waardoor de future tijdelijk zijn handelswaarde verliest. Zo'n situatie is echter altijd tijdelijk omdat de handelaren dit na verloop van tijd altijd weer recht trekken.

Ik snap dus niet zo goed hoe jij dat physical only ziet ..... behalve dan de situatie in de kleine goudwinkeltjes ... ;)

Je kan dit misschien eens op FoFOA gaan posten, Indy, want hij ziet Freegold tot stand komen op twee manieren: Ofwel crasht de goudmarkt in Londen, ofwel komt er een spiraal van prijsinflaties allerhande. Ik ben overigens 'krach' vanop het andere forum en wou mij hier ook wel eens registreren!
Post Reply