Hooimijt 2020

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt 2020

Post by Spruitje »

Wat blijft plakken?

1) Dat we in een extreem snelle periode onze visies en ‘paniekreflexen’ héél snel hebben bijgesteld. Ik merkte al vrij snel bij televisieprogramma’s dat ikzelf een reflex had van: ‘Die zitten te dicht bij elkaar!’ De waakzaamheidsreflex werd héél snel opgepikt door mijn bescheiden grijze massa. Of hoe ik mezelf als wetenschappelijk experiment heb kunnen inschakelen. 😊
En met mij velen, al héél snel verschenen als ‘boventitel’ een melding dat de opnames hadden plaatsgevonden VOOR de momenteel geldende Covid-maatregelen. De VRT-ombudsman gaf in het programma ‘De zevende dag’ ook aan dat de VRT sinds Covid overstelpt werd door telefoontjes met meldingen dat de maatregelen niet gerespecteerd werden.
Kort: Het menselijk brein past zich héél snel aan bij wijzigende situaties.

2) Overheden en instellingen:
a) De incompetentie van onze politici. Dat ze weinig inhoud hadden, daar was ik mij al van bewust. Dit kwam pas écht tot uiting bij deze crisissituatie. Vele postjes voor één bevoegdheid of één postje voor vele bevoegdheden. Een overheid die niet werkt. Ze blonken uit in slechte communicatie. Allemaal samen zitten, tot een algemene consensus komen en dan elk de boodschap uitdragen op zijn eigen manier en met zijn eigen ‘sausje’ er bovenop uit geldingsdrang waardoor er tal van ‘waarheden’ in de media werden gegooid.

Image

b) Hoe zwak onze Westerse maatschappij wel is en hoe ze al die tijd de schijn heeft kunnen hoog houden. We waren er (in België) klaar voor maar als het er op aan kwam hadden we geen beschermende middelen, onze strategische stock was verbrand en nooit vervangen. Naïviteit of een superioriteitsgevoel van onze incompetente politici, wie zal het zeggen?

c) In het verlengde zullen we er ook wel kunnen van uit gaan dat we militair ook de schijn hoog houden en we bij een aanval van een van de betere georganiseerde en betere gestructureerde land (bvb. Turkije) zomaar op een week de helft van Europa zou kunnen gaan bezetten of overnemen. Héél weinig mensen en middelen, kapot bezuinigd militair apparaat, weinig middelen, weinig of geen voorraden voor crisissituaties. Legerstocks (verzorgingsmiddelen, slaapzakken, …) die uitgedeeld zijn aan vluchtelingen en nooit zijn aangevuld. Maw: niet klaar.

d) In het verlengde zullen we er ook wel kunnen van uit gaan dat we financieel ook de schijn hoog houden. Er wordt steeds meer geld in een falend systeem gestort om het nog draaiend te houden, ook hier gaan we op onze limieten lopen. Alles is berekend op inflatie en positieve rentes. De spread in de rentes die steeds kleiner worden voor de banken knijpen die dood (dr. Marcus Krall), Basel III-norm zorgt er voor dat de banken hun bankactiviteiten moeten inkrimpen. Banken en bedrijven die het moeilijk krijgen door de gewaarborgde rentes -soms levenslang- bij TAK21 of andere pensioen- of groepsverzekeringen.

e) Een bureaucratie en regelgeving die ons op alle vlakken tegenwerkt, iets wat ook duidelijker wordt bij crisissituaties. Honderdduizenden mondmaskers die in Gent beschikbaar waren en die hoogst- en broodnodig waren maar toch niet konden worden ingezet. Gewoon omdat er een stickertje ontbrak. Een uitvoeren naar Zwitserland (buiten de EG) en dezelfde weer importen had de zaak opgelost. Enkele politici vragen om ‘noodwetten’ te maken die kunnen aangewend worden bij ‘crisissituaties’ en dat hoeven niet noodzakelijk medische crisissituaties te zijn. Wie tussen de regels leest weet waar ze daarmee naartoe willen. De noodwetten die ze anders overnacht in een verlengd weekend zouden uitschrijven en stemmen zouden al kunnen worden klaargelegd. Het geeft me een verdeeld gevoel.

f) De Euro die verbazend goed stand houd, net als de doos bonbons ver leeg is en de beste er reeds uit zijn, dan worden de resterende bonbons plots allemaal héél lekker.


3) Samenleving:
Vrienden die we hebben leren kennen in sportclubs ed. toch vrij snel los laten als de activiteiten daar opgeschort worden. De contacten lopen toch vrij snel terug en Covid is een goeie test van waar de échte vrienden zitten. Hetzelfde zien we met symbolen die we uitsturen: handen geklap, lichtjes zetten, beertje voor het raam, …

Bedrijven die het héél goed gedaan hebben (retail food, ontspanning thuis, DHZ, E-commerce), bedrijven die het héél slecht gedaan hebben (retail non-food, horeca, reissector, festivals, …) Ik vrees dat de komende maanden de ontslagen echt wel voelbaar gaan worden eens de bescherming tegen falingen gaan wegvallen, de technisch economische werkloosheidsformules gaan stoppen. De reissector die nu overleeft op de voorschotten (in de vorm van uitstaande reisvouchers van klanten die hun reis zagen geannuleerd worden) en ooit dit in rekening gaan moeten brengen. Banken in moeilijkheden wegens wanbetalingen, bedrijfsvastgoed dat als een pudding in elkaar gaat zakken door falingen, leegstand, telewerk.
Ook duidelijk dat de lage en negatieve rentes ook een negatief effect hebben op de bedrijven. Er worden nauwelijks nog buffers aangehouden, geld moet geïnvesteerd worden en dan liefst nog geld dat men zelf niet heeft (geleend geld van de banken). Héél veel handelszaken hebben geen buffer om het een 2-tal maand te overleven zonder inkomen. Andere -vaak multinationals- zitten op een berg cash.

Polarisering. Héél veel verdeeldheid. In de VS het contrast ‘republikein’ VS ‘democraat’. Verdeeldheid door BLM, losgeslagen woede, besmeuren van beelden, veroordelen door verleden, figuren die het 100 jaar geleden te bont hebben gemaakt worden nu aan het kruis genageld. Zwarte pieten-acties, roetpieten, vacatures voor pieten die enkel blanke mensen recruteren omdat roet-pieten nu de regel moeten zijn en zwarten dus niet kunnen deelnemen om zichzelf te beschermen. Een zwarte die er voor zorgt dat een voetbalwedstrijd wordt stilgelegd omdat de 4de ref ‘negru’ zegt, wat in zijn taal “zwarte” wil zeggen maar voor de andere te hard op 'neger' lijkt. Blijkbaar mag men mensen niet meer omschrijven aan de hand van zijn uiterlijke kenmerken. Hij had moeten ‘nummer 9’ zeggen of iets dergelijks, mensen willen blijkbaar een nummer worden. Weldra zullen ook rivieren, landen en steden andere benamingen krijgen. De Niger zal van naam moeten veranderen en ook Nigeria zal er aan zijn voor de moeite.

Onderwijs: Een verloren jaar, geen ramp op zich indien tijdelijk probleem, wij hadden dat destijds ook. Na onze opleiding ‘mochten’ we nog een legerdienst gaan presteren à rato van 73 Bef/dag. Voor velen onder ons heeft het minimum 1,5 jaar tot 2 jaar stilstand bezorgd. Voor de legerdienst kon je moeilijk aan een degelijke job geraken, solliciteren kon pas na de legerdienst. Solliciteren vanop afstand of online was immers nog onbestaande. We zakken in België steeds verder weg op de ranglijsten bij objectieve vergelijkende testen. Geen wonder. Héél veel energie wordt gestoken in ‘nieuwelingen’ die niet eens de taal machtig zijn, een grondige rem op het excelleren in de leerstof. Hoe meer zwakke schakels er in de ketting zitten hoe slechter de ketting. Welvarende landen trekken nu eenmaal veel gelukszoekers aan waardoor de instroom hier een zwaardere impact op heeft. Nivellering dus. Naar beneden… Het is dus geen ‘tijdelijk probleem’, het is dus een ‘structureel probleem’, en dat vormt net WEL een probleem voor onze maatschappij. We zullen in onze oude dag verzorgd worden door de dokters en verpleging die we vandaag aan het vormen zijn.

4) Héél goed jaar voor goud, super voor BTC en enkele beurzen, ondanks Covid ook voor particulier vastgoed.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
kyandio
Posts: 28
Joined: 29 Nov 2011, 00:17

Re: Hooimijt 2020

Post by kyandio »

Hey Folks ,weeral een tijdje geleden , ik zal vanaf nu terug meer meelezen want ik neig toch terug naar de oude bewezen safe heaven ipv Bitcoin .. mijn gemiddelde aankoopprijs is 7900$ en heb het geld dat ik erin geinvesteerd heb + 40% winst genomen , de rest blijf ik bitcoin aanhouden ..27000 was mijn laatste halte .

Grayscale en Microstrategy kunnen het evengoed terug de grond in drijven als ze het aan het opbouwen zijn . Bitcoin moest decentraal zijn maar de prijs wordt gestuurd door 2 partijen . Komt daarbij dat non-custodial wallets zullen moeten voldoen aan KYC binnenkort dus ik ga terug naar de roots nu .

Ik hoop dat jullie allemaal nog in goeie gezondheid zijn ? Cavajo , Spruitje , Gwyde , Leo3.14 en wie ik vergeten ben ..ik wens jullie een zeer fijn eindejaar en een knallend 2021 .
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt 2020

Post by Rasta »

En we gaan verder in Hooimijt 2021
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Wilge
Posts: 6
Joined: 04 Jan 2021, 10:23

Re: Hooimijt 2020

Post by Wilge »

Goud- en zilvermijnen competitie bij Edelmetaal-Info. Schrijf met 3 edelmetaalmijnen in voor 28 februari en je maakt kans op leuke prijzen. Ik doe ook dit jaar weer mee, jullie ook?

https://www.edelmetaal-info.nl/edelmeta ... itie-2021/
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt 2020

Post by Adamus »

Spruitje wrote: 24 Mar 2020, 19:40 He ???

Klanten van ABN Amro moeten hun goud verkopen
Klanten moeten hun goud, zilver en platina deze week verkopen. Anders doet ABN Amro dat voor hen.

Klanten van ABN Amro kunnen hun geld voortaan niet meer in fysiek goud, zilver of platina steken. De bank stopt komende vrijdag met deze drie beleggingsproducten. Klanten zullen hun posities voor 1 april moeten verkopen. Als dat niet gebeurt, doet ABN Amro dat voor hen tegen de geldende prijs...
Ik dacht dat Indy het er ooit eens over gehad heeft (die link tussen Deutsche en ABN Amro ivm die 'goudrekeningen')
.
MSM:
Consument kan bijna geen goud meer krijgen
.
Derivatives (CFDs) are stopped trading because there is no more liquidity in the underlying spot market
De goudvlag ook ondersteboven?
Post Reply