Hooimijt Juni 2013

Dutch language haystack
Post Reply
skyscraper
Platinum Member
Posts: 632
Joined: 20 Oct 2011, 00:00

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by skyscraper »

de goeroes laten ons in 2013 in de steek maar ik blijf geloven

:D :D :D
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Sanem »

als ik de goudprijs zie denk ik eerder aan onzen Bart :D



dus zeiltje bijzetten en pintje pakken (of omgekeerd als er genoeg pintjes zijn gepasseerd)

edit: en Roubini zijn uitspraken krijgen nu veel aandacht, maar meestal wordt het feit dat hij in 2009 nog zei dat 1500 onmogelijk was mooi "vergeten". zo kan ik het ook :mrgreen:
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Nieuwe ontwikkelingen aan de horizon...

Post by Obi-Wan »

Het werd tijd dat ik nog eens uit mijn schelp kom :lol:


Frankrijk verbiedt verzending van goud en zilver via de post?


In Frankrijk is een nieuwe wet aangenomen die het verzenden van goud, zilver en contant geld verbiedt. Bedrijven die gouden munten te koop aanbieden en per post versturen kunnen door deze nieuwe wet hun werk niet meer uitoefenen. Ook handelaren die op sites als eBay actief zijn worden verhinderd door de nieuwe wet.

marketupdate
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Obi-Wan »

Er broeit van alles...

India raises gold duty to 8 pct, imports likely to drop

NEW DELHI/MUMBAI (Reuters) - India has increased import duty on gold by a third to 8 percent as the government of the world's biggest buyer of bullion seeks to halt a surge in demand that threatens to widen a record current account deficit yet further.

yahoo finance
Patience. Use the force. Think.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by doubleyou »

Uit je schelp ?

Van onder je monnikskap, bedoel je :)
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Obi-Wan »

Zo iets ja.

Met de POG die geen vin boucheert is het zoeken naar nieuws een hele klus. Maar ja misschien maar beter zo. Dan is er ruimte voor andere dingen...
Patience. Use the force. Think.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by doubleyou »

Paul wrote:
doubleyou wrote:
Paul wrote:Niks geks aan.
die 1000 kan deze zomer ook al gebeuren.
Meen je dat nu ?
Het kan natuurlijk, maar plak er eens een percentage op dat je dit ook effectief verwacht...
In ieder geval, we zitten nog ver onder het 200daags gemiddelde (1631 $ versus 1400), en ik verwacht eerder dat we daar een zomerjumpje naar maken.
Ja

percentage is lastig, het hangt van de andere ontwikkelingen op andere markten af. Dollar vooral. geopolitieke ontwikkelingen ook. de relatie met andere markten. Je kan alleen voorspellen in samenhang met de rest.

Goud moest dit jaar corrigeren na 13 jaar stijgen. duurt 2 tot 3 jaar, en daarna weer door omhoog. Grootste deel van de correctie dit jaar.

Met deze insteek van Paul zit ik een beetje in m'n maag...

De markten zijn niet rationeel, ik weet het, maar als je dan bv. ziet :
http://www.marketupdate.nl/nieuws/goud- ... /?aff=1333
Hoe blijft dat toch te rijmen met de logische wet van vraag en aanbod ?
Op termijn moeten de prijzen stijgen, of de vraag sterk dalen, indien die daling tot 1000 er komt.

Enfin, je hebt begrepen dat ik er niet tuk op ben, gewoon omdat mijn laatste cartouchen al verschoten zijn 8-)
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Spruitje »

Obi-Wan wrote:Zo iets ja.

Met de POG die geen vin boucheert is het zoeken naar nieuws een hele klus. Maar ja misschien maar beter zo. Dan is er ruimte voor andere dingen...
Ik laat veel voor mij doen, op een blog van een goudhandelaar neem ik elke dag de links door (dagelijks 10 à 15-tal nederlandstalige en een 5 à 10-tal engelstalige links) ;)
Misschien wel nog 'n leuke link: Vraag naar goud in Shanghai benadert werelwijde mijnproductie (met tal van links)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Paul »

doubleyou wrote: Met deze insteek van Paul zit ik een beetje in m'n maag...

De markten zijn niet rationeel, ik weet het, maar als je dan bv. ziet :
http://www.marketupdate.nl/nieuws/goud- ... /?aff=1333
Hoe blijft dat toch te rijmen met de logische wet van vraag en aanbod ?
Op termijn moeten de prijzen stijgen, of de vraag sterk dalen, indien die daling tot 1000 er komt.

Enfin, je hebt begrepen dat ik er niet tuk op ben, gewoon omdat mijn laatste cartouchen al verschoten zijn 8-)

Prijsvorming heeft niet alleen met vraag en aanbod te maken, maar ook (en vooral) met kapitaalstromen !

Je beperken tot 1 markt is hetzelfde als oogkleppen opzetten. Dan zie je het nooit. Er is veeeeeel meer aan de hand momenteel. Alle markten. Alleen naar goud kijkend zie je de stroming niet. Het is het samenspel tussen die markten wat de prijs uiteindelijk vormt.
De goudmarkt is veels te klein om al dat kapitaal op te vangen en is veels te onhandig voor institutionele beleggers die rendement moeten maken. Dat is veruit het grootste deel van de markt ook.

Hoe de goudprijs nu dan omlaag kan terwijl vraag en aanbod daar niet op wijzen fysiek ?
De rente vooral !

ALs FED rente verhoogt krijg je enorme shortcovering op de dollar. Grootste short ooit in de geschiedenis ligt op de dollarnu !!! Er zijn afgelopen jaren bizar veel leningen uitgezet in dollars vanwege juist die lage rente. En niet alleen door de states zelf maar over en door de hele wereld. Bij stijgende rente moet dat risico afgedekt worden en ontstaat er een run op de dollar. wereldwijd. Tel dat op bij de confiscatierisico's in Europa en de inflatierisico's in Japan en je krijgt langzaam de internationale stroom in beeld.

Je ziet de vraag en aanbod in goud, maar niet de vraag en aanbod in dollars. Short covering zorgt voor massale verkoop van andere assets. OOK GOUD. zeker als je het niet fysiek hebt maar met hefboom. Verkoopdruk wordt daardoor steeds groter. zichzelf versterkend. En prijs dus steeds lager.

Hoeft niet zo te gebeuren maar is zeer zeker mogelijk.

Fed kan meerdere redenen hebben om de rente te verhogen. Om ECB te steunen en trachten de kapitaalstoom vanuit Europa weer om te draaien, omdat de pensioenfondsen uit alle wonden bloeden nu bij deze rentestanden, maar die enorme short die er ligt gaan ze niet zien. Ze kijken veel te binnenlands daarvoor en worden erdoor overvallen als het gebeurt.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Indiana Jones »

Dollar is carry currency by CHOICE geworden, zoals dat eerder de YEN was.
Wat er gebeurt met een carry currency die zijn status gaat verliezen, zag je aan de YEN.
Na 2007 zag je de de USD/JPY van +/- 125 naar +/- 75 duikelen .... niet omdat de dollar plots zo zwak werd, maar juist doordat er enorm veel short covering in de yen plaatsvond tijdens de unwind. Japan ging daar bijna aan kapot en wil juist dáárom de yen weer omlaag hebben door yens te gaan drukken alsof hun leven er vanaf hangt.

Als die unwind strakjes met de dollar gaat plaatsvinden, kunnen we zomaar een stijging van .80 naar boven de 100 punten op de USDX zien. Als dát eenmaal bereikt is ... komt de grote afstort en volgt het armageddon met commodity prijzen (met name voedsel) die enorm zullen stijgen met flinke wereldwijde voedselrellen tot gevolg ...

Indy, die geen mr.doom wil zijn maar ook geen cinderella hollywood gaat spelen ...
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply