Hooimijt Juni 2013

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Thomas Lieven
Bronze Member
Posts: 180
Joined: 18 Oct 2011, 10:06

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Thomas Lieven »

Grootste deel van Belgisch goudvoorraad van 227,5 ton in kluis van Bank of England :?

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... land.dhtml
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Spruitje »

@ Thomas Lieven
...De goudvoorraad van ons land had eind 2012 een marktwaarde van 9,2 miljard euro, zo gaf minister Geens nog mee. Het stockeren van het goud brengt een al bij al zeer beperkte kost met zich mee, terwijl de goudleningen voor de boekjaren 2012 en 2011 respectievelijk 11,6 en 6,8 miljard euro opbrachten...
Het zal wel 11,6 en 6,8 miljoen euro zijn. Maar ach, ... als de burger maar 'n goed gevoel krijgt dan is een "zetfoutje" bij 'n MSM niet zo erg. ;)
De burger -die niet logisch kan denken als die zoiets slikt- heb je dan zo op je hand want stel dat de overheid die goudleningen achterwege zou laten moet er voor een equivalent bedrag nog eens extra bespaard worden. 8-)
Rasta wrote:Weet je, de eerste keer dat het omlaag gaat houd je je adem in. De tweede keer denk je "niet weer". De derde keer dat het 6% omlaag gaat denk je "ach nee!".

Maar naar zoveel keer haal je je schouders op. Weet je, in een maand tijd ziet het er allemaal heel anders uit (lager of hoger), maar de lange termijn trend blijft ongewijzigd.

Hoe meer ik de signalen interpreteer (niet van goud, maar economische signalen, sentiment, etc.) hoe zekerder dat ik ben dat goud over de lange termijn omhoog gaat. Het komt namelijk neer op dit eenvoudig gegeven: we zaten op de top van vertrouwen in papier en overheid. Dat gaat afnemen, en vanzelf zal dat zorgen in een herwaardering van vertrouwen in reële objecten en private bedrijven. Daarmee is goud gewoon een goede investering, en zeker een hedge tegen het verlies van vertrouwen in overheid, die altijd de reflex heeft om zaken erger te maken uit zelfbehoud.
Inderdaad d'er zit waarschijnlijk - en zoals Indy het aangeeft als afsluiter van de vorige hooimijt - wel nog héél wat rek op. Wie op vinkenslag lag om aan lagere prijzen te kopen zal z'n fysiek wel gekocht hebben inmiddels. Waarschijnlijk zal de vraag naar fysiek wel even dalen mogelijk (de Chinese CB zal wel verder doen zeker?)
Maar wat vast staat is dat inderdaad de economische malaise alsmaar slechter wordt en die situatie zal niet zomaar in 'n paar jaar kunnen omgedraaid worden zoals bij het Vlaamse sterrenmeisje. :|

Intussen heeft België de Fyra aan de deur gezet. België gaat nu proberen van bij AnsaldoBreda z'n voorschot terug te vorderen evenals de verloren intresten. Maar AnsaldoBreda zit in slechte financiële papieren alsook het moederbedrijf Finmeccanica. Je zal dan maar 'n hoogrentende obligatie met inflatiebescherming in portefeuille hebben. Een mini-tablet rijker en veel fiat armer: "Ah: had ik dan maar beter goud gekocht".
Nederland wacht nog ... ze staan inmiddels al met 9 treinstellen die langs de kant staan. Gloednieuw en als de firma de boeken neerlegt kunnen ze d'er misschien nog sleurhutten van maken.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
PieterP
Bronze Member
Posts: 124
Joined: 18 May 2012, 07:06

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by PieterP »

Spruitje wrote:@ Thomas Lieven
...De goudvoorraad van ons land had eind 2012 een marktwaarde van 9,2 miljard euro, zo gaf minister Geens nog mee. Het stockeren van het goud brengt een al bij al zeer beperkte kost met zich mee, terwijl de goudleningen voor de boekjaren 2012 en 2011 respectievelijk 11,6 en 6,8 miljard euro opbrachten...
Het zal wel 11,6 en 6,8 miljoen euro zijn. Maar ach, ... als de burger maar 'n goed gevoel krijgt dan is een "zetfoutje" bij 'n MSM niet zo erg. ;)
De burger -die niet logisch kan denken als die zoiets slikt- heb je dan zo op je hand want stel dat de overheid die goudleningen achterwege zou laten moet er voor een equivalent bedrag nog eens extra bespaard worden. 8-)
Rasta wrote:Weet je, de eerste keer dat het omlaag gaat houd je je adem in. De tweede keer denk je "niet weer". De derde keer dat het 6% omlaag gaat denk je "ach nee!".

Maar naar zoveel keer haal je je schouders op. Weet je, in een maand tijd ziet het er allemaal heel anders uit (lager of hoger), maar de lange termijn trend blijft ongewijzigd.

Hoe meer ik de signalen interpreteer (niet van goud, maar economische signalen, sentiment, etc.) hoe zekerder dat ik ben dat goud over de lange termijn omhoog gaat. Het komt namelijk neer op dit eenvoudig gegeven: we zaten op de top van vertrouwen in papier en overheid. Dat gaat afnemen, en vanzelf zal dat zorgen in een herwaardering van vertrouwen in reële objecten en private bedrijven. Daarmee is goud gewoon een goede investering, en zeker een hedge tegen het verlies van vertrouwen in overheid, die altijd de reflex heeft om zaken erger te maken uit zelfbehoud.
Inderdaad d'er zit waarschijnlijk - en zoals Indy het aangeeft als afsluiter van de vorige hooimijt - wel nog héél wat rek op. Wie op vinkenslag lag om aan lagere prijzen te kopen zal z'n fysiek wel gekocht hebben inmiddels. Waarschijnlijk zal de vraag naar fysiek wel even dalen mogelijk (de Chinese CB zal wel verder doen zeker?)
Maar wat vast staat is dat inderdaad de economische malaise alsmaar slechter wordt en die situatie zal niet zomaar in 'n paar jaar kunnen omgedraaid worden zoals bij het Vlaamse sterrenmeisje. :|

Intussen heeft België de Fyra aan de deur gezet. België gaat nu proberen van bij AnsaldoBreda z'n voorschot terug te vorderen evenals de verloren intresten. Maar AnsaldoBreda zit in slechte financiële papieren alsook het moederbedrijf Finmeccanica. Je zal dan maar 'n hoogrentende obligatie met inflatiebescherming in portefeuille hebben. Een mini-tablet rijker en veel fiat armer: "Ah: had ik dan maar beter goud gekocht".
Nederland wacht nog ... ze staan inmiddels al met 9 treinstellen die langs de kant staan. Gloednieuw en als de firma de boeken neerlegt kunnen ze d'er misschien nog sleurhutten van maken.
Eh, zoals ik al eens eerder heb gegeven lag en lig ik nog steeds op vinkenslag omdat ik namelijk denk dat de bodem nog niet in zicht is.
Ik moet daarbij wel aangeven dat het spelletje er de laatste weken absoluut niet simpeler op geworden is, maar ik houd vast wat ik heb.
En er mag een beetje bijkomen, dus gaat het nou ook niet om heel veel.
Al wat makkelijker natuurlijk om er dan een spelletje in te zien feitelijk.

Ik hoorde deze week dat de firma AnsaldoBreda nog nooit een hoge snelheidstrein in elkaar had gestoken.
En... met de treinen die ze al wel leverden waren de ervaringen slecht bijv:

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... nst-143956

Het idiote is eigenlijk, dat ik als ondernemer zulk prutswerk niet af hoef (en durf) te leveren en dat vind ik dan weer heel normaal.
Ik kan dus totaal niet begrijpen hoe dergelijke opdrachten tot stand komen, maar daar zal mijn boerenverstand wel voor iets tussen zitten.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by doubleyou »

Quote Rasta :
Weet je, de eerste keer dat het omlaag gaat houd je je adem in. De tweede keer denk je "niet weer". De derde keer dat het 6% omlaag gaat denk je "ach nee!".

Maar naar zoveel keer haal je je schouders op. Weet je, in een maand tijd ziet het er allemaal heel anders uit (lager of hoger), maar de lange termijn trend blijft ongewijzigd.

Hoe meer ik de signalen interpreteer (niet van goud, maar economische signalen, sentiment, etc.) hoe zekerder dat ik ben dat goud over de lange termijn omhoog gaat. Het komt namelijk neer op dit eenvoudig gegeven: we zaten op de top van vertrouwen in papier en overheid. Dat gaat afnemen, en vanzelf zal dat zorgen in een herwaardering van vertrouwen in reële objecten en private bedrijven. Daarmee is goud gewoon een goede investering, en zeker een hedge tegen het verlies van vertrouwen in overheid, die altijd de reflex heeft om zaken erger te maken uit zelfbehoud.


@ Rasta
Helemaal mee eens, maar toch zou ik nu ook graag opnieuw de omslag zien.

@ Pieter P
:) Mijn vinkenslag is namelijk voorbij...de netten zijn binnengehaald

@ Thomas Lieven @ spruitje
:) natuurlijk zijn dat miljoenen ipv miljarden
we zullen het minister Geens of de schrijver vh artikel maar niet kwalijk nemen, zekers ...
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Indiana Jones »

PieterP wrote: -----------

Ik hoorde deze week dat de firma AnsaldoBreda nog nooit een hoge snelheidstrein in elkaar had gestoken.
En... met de treinen die ze al wel leverden waren de ervaringen slecht bijv:

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... nst-143956

Het idiote is eigenlijk, dat ik als ondernemer zulk prutswerk niet af hoef (en durf) te leveren en dat vind ik dan weer heel normaal.
Ik kan dus totaal niet begrijpen hoe dergelijke opdrachten tot stand komen, maar daar zal mijn boerenverstand wel voor iets tussen zitten.
Enige verduidelijking:
Zoals je wellicht bekend is, zijn 'De Nederlandse Spoorwegen' nooit een volledig staatsbedrijf geweest.
Daardoor heeft de NS op de bedrijfsvoering en op financieel gebied veel meer vrijheid gehad dan bijvoorbeeld andere "staatsbedrijven". In 1995 werd NS verzelfstandigd. Het verloor eigendom en beheer van de railinfrastructuur en het alleenrecht op vervoersdiensten per spoor. In 2002 is de infrastructuur formeel overgedragen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat (thans VROM).
De belangrijkste activiteiten van NS op dit moment zijn reizigersvervoer per spoor en exploitatie van stations. NS is een naamloze vennootschap met als enig aandeelhouder de Nederlandse Staat. De aandelen worden sinds 1 januari 2005 beheerd door het ministerie van Financiën (voordien door het Ministerie van VROM). Dus is de Staat nu wel 100% eigenaar van de N.S.
Helaas heeft de N.S. wel haar vrijheden behouden zoals die er vóór 1995 waren, blijft ze in vrijheid haar bedrijf- en financiën voeren en .... gaat de overheid als enig aandeelhouder er in alle vertrouwen vanuit dat het wel goedkomt. Er wordt enerzijds wel gecontroleerd, maar anderzijds is de N.S. ook een overheids prestigeproject .... dus wordt niet al te moeilijk gedaan.

En nu komt het:
De N.S. (met als enig aandeelhouder de Nederlandse Staat), legden zich bij die Nederlandse Staat vast op een concessie "toekomstig snelspoor tussen Schiphol & Antwerpen" á € 148 miljoen per jaar.
De Nederlandse Staat had berekend, dat voor € 3,4 miljard een spoor aangelegd kon worden 'HSL Zuid' en dit contract kon de staat dus over +/- 25 jaar heel wat geld opleveren.
Immers, ze zijn zelf aandeelhouder van N.S. en zouden na aflossing van de schuld in 25 jaar, zo'n slordige 148 miljoen euro per jaar winst gaan maken.

Helaas pakte het allemaal anders uit:
-Het budget voor aanleg van de HSL-Zuid werd iets overschreden. De 3,4 miljard werd uiteindelijk 7 miljard;
-De N.S. had met de concessie veel te hoog gegrepen en kon tijdens de aanbesteding, voor de toekomstige trein die over het traject zou moeten rijden, niet meer doen dan de goedkoopste aanbieder kiezen en ..... dat was Ansaldo Breda met een garantie van Ansaldo Italië;
-Het overheids-kostenplaatje van de HSL-Zuid bleek achteraf veel te rooskleurig ingekleurd te zijn (door technisch economen zonder praktijkervaring) en het technisch plaatje van de toekomstige FYRA voor de N.S. werd (door ambtenaren) beoordeeld als heilzaam whisfull thinking. De treinen werden vooruitbetaald, thans 7 x € 20 miljoen. Echter de treinstellen werden pas met heel veel vertraging geleverd, de kwaliteit valt erbarmelijk slecht uit en AnsaldoBreda noteert al jaren rode cijfers, dus van een kale kip zal niet veel te plukken zijn.

Geen enkel normaal bedrijf had op deze condities zo'n HSL-project aangegaan en als ze het al gewild hadden .... waren er nooit financiers bereid gevonden om te participeren. Daarnaast waren de grote aandeelhouders nooit zo maar akkoord gegaan of hadden forse juridische claims ingediend.
De financiers van de overheid zijn de juridisch machteloze burgers en die worden goedschiks- of kwaadschiks gedwongen om 'mee te doen' en als het mis gaat .... tot op de laatste cent mee te betalen.

Dus waar ga jij nu extra hard voor werken ?
- een spoor dat 3,6 miljard te duur is geworden;
- 7 treinen á 20 miljoen / stuk die vrijwel onverkoopbaar zijn, van een bijna failliete producent;
- vervangende treinstellen, die alsnog door N.S. moeten worden ingehuurd;
- verliezen die er door de N.S. op de concessie worden geleden;
- wellicht hogere rente op de staatschuld (want er komt voorlopig geen aflossing op de 7 miljard)

Hoe ga je dat merken ?
Laatste update: 1 juni 2013 08:20
Belastingverhoging is onvermijdelijk als het kabinet extra moet bezuinigen.

http://www.nu.nl/economie/3489507/belas ... ingen.html

Bovenstaande is met name waar Armstrong iedere dag maar weer op fulmineert .... stupid money spending governments .....
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Sanem »

Rasta wrote:Weet je, de eerste keer dat het omlaag gaat houd je je adem in. De tweede keer denk je "niet weer". De derde keer dat het 6% omlaag gaat denk je "ach nee!".
goud, historisch gezien de meest betrouwbare asset uit de geschiedenis, haalt de zotste stoten uit
en ondertussen stijgt de Dow Jones, ondanks deze tijden van financiële chaos, met de precisie van een Zwitsers horloge: de natte droom van elke investeerder
dat is dus geen toeval ;)
Rasta wrote:Hoe meer ik de signalen interpreteer (niet van goud, maar economische signalen, sentiment, etc.) hoe zekerder dat ik ben dat goud over de lange termijn omhoog gaat. Het komt namelijk neer op dit eenvoudig gegeven: we zaten op de top van vertrouwen in papier en overheid. Dat gaat afnemen, en vanzelf zal dat zorgen in een herwaardering van vertrouwen in reële objecten en private bedrijven. Daarmee is goud gewoon een goede investering, en zeker een hedge tegen het verlies van vertrouwen in overheid, die altijd de reflex heeft om zaken erger te maken uit zelfbehoud.
de vorige weken hebben ze de foreclosures uitgesteld om de cijfers op te krikken, maar dat komt nu bij de nieuwe cijfers
en de komende week gaan er veel economische cijfers uitkomen die wel eens zwaar zouden kunnen tegenvallen, zowel in de VS (eerste gevolgen van de sequester) als in de EU

ik blijf erbij, het zou wel eens een mooie zomer kunnen worden...
positive
Bronze Member
Posts: 170
Joined: 19 Oct 2011, 15:44

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by positive »

https://twitter.com/GoldCore/status/340 ... 01/photo/1

$3500 gold price prediction is outragesly low according to #sinclair live @hilton Heathrow
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Indiana Jones »

positive wrote:https://twitter.com/GoldCore/status/340 ... 01/photo/1

$3500 gold price prediction is outragesly low according to #sinclair live @hilton Heathrow
We are attending Jim Sinclair’s Q&A session which is on from 1-5 pm this Saturday at the Hilton Hotel in Heathrow, London.
We would be delighted to meet up after Jim’s session so please don’t hesitate to contact Mark O’Byrne (mark.obyrne@goldcore.com) or Michael O’Brien (Michael.obrien@goldcore.com)
http://www.goldcore.com/goldcore_blog/a ... orted-lbma
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
cor
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2012, 10:59

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by cor »

Voor mij de kern van de zaak:

"The reason for buying physical gold are opposed to current charts, and actually opposed to all central banks and government interests, but we adamantly maintain the interests of the central bankers and corporate government are opposed to the individuals, those being “governed.” One need only look to events in Cyprus, Greece, Ireland, a crippled Spain and Italy to understand why having physical gold offers the best financial remedy against those in power who have been abusing and/or misusing that power.

The power wielded by those who have it are prevailing, and those relying upon the demand side ”sentiments” are underestimating the ability of those so willing to remain in power, at all costs, and those costs are being borne by those not in power…the reason to buy gold."


"Do not buy gold or silver because you think the price will go higher. Buy because all fiats are being destroyed, and it takes more and more fiat, if one chooses to hold that paper form, to buy the same ounce of silver or gold. [That has not been the case for the past 18 months.] Cypriots would tell you they would rather have paid much higher prices for gold and silver than have kept their fiat powder dry waiting for lower prices. Their remaining fiat holdings will not be able to buy anywhere near what they can now afford. That is what one has to consider as reality, from now on.

If anyone thinks it will not happen in the United States, or other countries still lying in wait, it is like playing a form of Russian roulette. The odds are in your favor, until they are not. Then you will know what it is like to be a Cypriot bank holder. There are no Black Swans, just people unwilling to see the warnings of darkening clouds.

We have acknowledged the eventual likelihood of much higher prices and support the sentiment, which is why our message has been constant: Buy either, or both, physical gold and silver, at any price, for when the day of reckoning arrives, they may not be 1. available, [Never underestimate what the government can/will do], or 2. only at prices that are considerably higher. Hence, better a year early than a day late."

(http://goldsilverworlds.com/price/gold- ... the-story/)
Post Reply