Financiële Crisis in Europa

Dutch language haystack
Post Reply
Adamus
Gold Member

Re: Financiële Crisis in Europa

Post by Adamus »

Paul wrote:Boute stelling boefke. zoals wel vaker ;)

Je hoort mij niet zeggen dat ik dat wenselijk of ideaal zou vinden hier eh.
ik acht het politiek gezien en naar de europese historie kijkend echter niet onwaarschijnlijk.
integendeel. ik heb dusdanig lage dunk van onze "gekozen" leiders dat het me niet zal verbazen als we hier op uit gaan komen.
opportunisme en anders niks ...
Al moeten ze ons straks een gratis kartonnen (woon) doos verstrekken om onder de niet afgebouwde brug te overnachten, ze zullen goede werken blijven doen. Geen enkele gêne bij het verlenen van welk type dienst dan ook. Wij houden van gratis ;-)

We gaan het nog wel een aantal decennia volhouden met de EU/euro denk ik.

Telegraaf: Maxima klaar voor koningschap.
De roze gazet: letherme burgemeester Ieper, met voorlopig een stand-in, eerst de OESO-job klaren....
Etc.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Boefke wrote:Uitstappen is net zo ridicuul als het geschreeuw om een Nordic-Euro.

Dan heb je werkelijk weinig begrepen van de reden van de invoering van de Euro.

Dat er vanuit verschillende invalshoeken geschreeuwd wordt dat dit niet goed kan gaan, kan je beter anders zeggen. Er zijn enorm veel partijen erbij gebaat dat de Euro in haar opzet faalt. Dan snap je beter hun geschreeuw IMO.
Snap wel waarom je niet welkom bent op het "andere forum": volgens martijn en LvM kan de Nordic zomaar uit de lucht komen vallen ;-)
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

Dat ik boute uitspraken doe, discussieert wel zo makkelijk op een forum. Alleen maar nuances tegenover elkaar schept geen duidelijkheid.

Dat ik niet welkom zou zijn op goudforum.com is mij niet duidelijk.
Volgens mij valt dat wel mee. Maar goed, terzake.....dat iemand anders een andere mening heeft (Martijn, zoals je zegt adamus) is wel zo fijn voor de discussie.

Ik zoek namelijk niet naar een bevestiging van mijn verhaal. Iemand die met concrete bewijzen het onderuit kan halen is meer welkom.

Verdom het gewoon om voor iemand anders zijn mening te betalen, zoals ik ook geen geld vraag aan iemand voor mijn mening......komaan, tzal gebeuren!?
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

je verplaats vooral erg veel lucht boefke,
terwijl je serieus geen flauw idee hebt met welk perspectief ik naar de discussie zit te kijken.

je stukjes op je blog zeggen me wat dat aangaat ook meer dan genoeg
ik ga er verder niet op in omdat ik niet zou weten waar ik zou moeten beginnen.
Ik zou je aanraden niet in het Engels te schrijven. dan heb ik er tenminste nog iets opbouwends over kunnen zeggen :P

Wij worden het niet eens en aan wie dat ligt mag iedereen voor zichzelf uitmaken
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Boefke wrote:Dat ik boute uitspraken doe, discussieert wel zo makkelijk op een forum. Alleen maar nuances tegenover elkaar schept geen duidelijkheid.

Dat ik niet welkom zou zijn op goudforum.com is mij niet duidelijk.
Volgens mij valt dat wel mee. Maar goed, terzake.....dat iemand anders een andere mening heeft (Martijn, zoals je zegt adamus) is wel zo fijn voor de discussie.

Ik zoek namelijk niet naar een bevestiging van mijn verhaal. Iemand die met concrete bewijzen het onderuit kan halen is meer welkom.

Verdom het gewoon om voor iemand anders zijn mening te betalen, zoals ik ook geen geld vraag aan iemand voor mijn mening......komaan, tzal gebeuren!?
Wat ik erg kan waarderen, is dat je een EIGEN mening hebt. Dat je daarin synergiën ziet met opvattingen van anderen en die soms aanhaalt .... so what .....Dat werkt bij mij niet anders ..... ;)

Waar ik niets mee kan, is mensen die het vrijwel alleen met quotes van anderen doen en dat dan, zogezegd, als dé waarheid verkondigen waartegen andersdenken zich dan maar moeten verdedigen. Het was juist dát, wat mij op goudforum.com tegen de borst stuitte. Dat er naderhand ook nog eens betaald moest worden, om van posters te horen wat men zelf elders ook al had kunnen lezen, van ik triest ....

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

Had in dezer geen andere mening van je verwacht Paul.

Het is je goed recht, en eens worden doen we het waarschijnlijk nooit.

Hier laten we het dan maar ook beter bij....
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:je verplaats vooral erg veel lucht boefke,
terwijl je serieus geen flauw idee hebt met welk perspectief ik naar de discussie zit te kijken.

je stukjes op je blog zeggen me wat dat aangaat ook meer dan genoeg
ik ga er verder niet op in omdat ik niet zou weten waar ik zou moeten beginnen.
Ik zou je aanraden niet in het Engels te schrijven. dan heb ik er tenminste nog iets opbouwends over kunnen zeggen :P

Wij worden het niet eens en aan wie dat ligt mag iedereen voor zichzelf uitmaken
Ik kies zelf een andere insteek in het goudverhaal, maar kan me niet vinden in wat jij hierboven schrijft.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Breaking News :!: :!: :!:

ISDA (The International Swaps and Derivatives Association, Global trade association for OTC derivatives, and maintainers of the industry-standard documentation) is een supra nationale organisatie die politiek overstijgt. In de ISDA organisatie zijn de grote 5 'too big to fail' Amerikaanse banken over-vertegenwoordigd.

Volgens Sinclair gaat de ISDA deze week verklaren dat een Grieks default geen garantie geeft op uitkering van verzekeringen op Griekse schuld, ook al wordt meer dan 50% van de Griekse schuld afgeschreven.
Deze verzekeringen, CDS (Credit Default Swaps) zijn voor het majeure deel uitgegeven door de 5 grootste Amerikaanse zakenbanken (incl. AIG).

Aangezien deze 5 too big to fail, met geen enkele mogelijkheid deze CDS kunnen laten uitkeren, omdat ze simpelweg onvoldoende geld hebben en zelf zouden defaulten als ze aansprakelijk worden gesteld (AIG is op papier al gedefault en thans in handen van de Amerikaanse overheid), zal voor iedere instantie in de wereld die zichzelf verzekerd heeft tegen default van Europese Staat Obligatiebeleggingen en daardoor in zekere zin zichzelf ingedekt heeft, de dekking wegvallen. Een andere weg, is dat Griekenland wél in default wordt verklaard, maar dan zouden de 5 'too big to fail' het faillisement over zichzelf uitspreken .... wat ze volgens Sinclair NIET zullen doen.
Dubbel wrang, aangezien deze 'big 5' zichzelf scheel hebben verdiend aan het uitgeven van deze CDS (risicopremie), die ze dus in hun zakken hebben mogen stoppen (en mogen houden), maar aan het eind van de rit geen enkel risico blijken te lopen omdat ze zeer waarschijnlijk niet uit hoeven te keren.

Greek CDS schept hier dus een precedent, want als niet uitgekeerd hoeft te worden bij een Grieks default, hoeft ook niet uitgekeerd te worden bij andere defaults. Feitelijk is een Grieks default of Griekse officiële haircut alléén al genoeg om een trits aan clearinghouses en Europese banken om te laten vallen als deze CDS buiten werking worden gesteld.

Wat dat gaat betekenen voor iedere instelling (clearing houses), die in PIIG obligaties hebben belegt en zichzelf (klaarblijkelijk schijn) verzekerd hebben met CDS/s, moge duidelijk zijn. In hun solvabiliteitsberekening mogen ze dubieuze sovereign debt obligaties (CDO = Collateralized Debt Obligations) wegstrepen tegen (CDS = Credit Default Swaps) omdat de eindwaarde bij een default van de schuld '0' zal zijn.
Nu de ISDA die CDS mogelijk gaat vrijwaren (beluister onderstaand interview) van uitkering, zijn de 'big 5' gered, maar vallen ALLE houders van Griekse- Portugese e.a. ? sovereign debt CDO's mogelijk over de richel omdat ze per direct insolvabel worden. ergo: Lehman 2.0 maar dan vermenigvuldigd met een turbo.

Mijn advies ... beluister dit interview en beter daarna nogmaals (zoals ik heb gedaan) om goed door te laten dringen wat Sinclair hier in diepere zin zegt.
Ik heb voorheen beweerd dat Griekenland niet kapot kan gaan, juist vanwege die CDS. Als die CDS nu door de ISDA buiten spel worden gezet, kan Griekenland wel kapot, blijven de big 5 overeind, maar gaan clearinghouses en andere (Europese) financiële instellingen onderuit (zoals MF onlangs onderging) en staat Europa voor de keuze: QE to infinity of total EURO collapse (dus einde van de euro).

http://www.youtube.com/watch?v=9802NwSS ... r_embedded#!
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Hoezo niet indy ?
Boefke en ik liggen mekaar niet. hoeft niemand moelijk over te doen verder. Boefke vraagt zelf om duidelijkheid.

Hij vraagt ook zelf om commentaar op zn blogje. Loop ik nooit voor weg.
Ik was nog vriendelijk eigenlijk, heb helemaal geen trek in uitwisselen van onvriendelijkheden. Heb jij het uitgelezen dan ? Met droge ogen ?

Het is geen erg goeie reclame voor het goudverhaal, laat ik het daar maar op houden.
Wie de euro niet begrijpt ? tjah. haha. Mag iedereen hier lekker voor zichz€lf uitmaken ;)
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Indiana Jones wrote: Waar ik niets mee kan, is mensen die het vrijwel alleen met quotes van anderen doen en dat dan, zogezegd, als dé waarheid verkondigen waartegen andersdenken zich dan maar moeten verdedigen. Het was juist dát, wat mij op goudforum.com tegen de borst stuitte. Dat er naderhand ook nog eens betaald moest worden, om van posters te horen wat men zelf elders ook al had kunnen lezen, van ik triest .... grtz. Indy
Ik heb hier niet op gereageerd omdat ik me niet aangesproken voel eh ...

Ik ben minder actief met eigen verhalen hier momenteel, maar wat ik vind en hoe ik erin zit mag gevoeglijk bekend zijn.
Ik zit (nog steeds) ergens tussen Lietaer en Armstrong in. en volg de rest met belangstelling. je weet zelf.

Ik ben hier niet om eigen theorieen naar voren te drukken, mensen te overtuigen en/of om discussies te winnen.
Mij gaat het om uitwisselen en doorgronden van interessante perspectieven ...
Post Reply